Dzisiaj wtorek, a więc mobile gaming. Chyba każdy zdążył już zauważyć, że gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na smartfony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas.
Co wtorek regularnie podsumowuję rynek w segmencie mobilnego grania. Znajdziecie tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na przenośny sprzęt do grania. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.
Już ponad sto pięćdziesiąte podsumowanie rynku mobilnego grania! 150 kolejnych tygodni z przeglądem przenośnych platform. A wydawało się na początku, że nie będzie specjalnie o czym pisać. Z tygodnia na tydzień mobile gaming przyspiesza. Zapraszam też do poprzednich przeglądów, wiele z nich mimo upływu czasu jest wciąż aktualnych. W minionych siedmiu dniach też było ciekawie:
- Pokémon Mystery Dungeon: Red Rescue Team na Switch
- zwiastun The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom
- Stray na Nintendo Switch już w listopadzie
- wyniki finansowe Nintendo i sprzedaż Switcha
- przecieki na temat mniejszego Lenovo Go Lite
- AYANEO Pocket EVO już w crowdfundingu
- developerzy gier narzekają na Apple Arcade
- Children of Morta na iOS i Androida (zapowiedź)
- Steam Deck ze wsparciem 1200p
- Super Pocket Atari Edition i Technos Edition
- przegląd nowości w serwisach gamingowych
1. Pokémon Mystery Dungeon: Red Rescue Team na Switch
Na Game Boye powstało sporo Pokemonów. Nintendo oferuje gry z tej serii na wszystkich swoich platformach, a że tytuły z Pikachu zawsze przyciągają graczy to prawie nigdy nie ma okresu, w którym odczuwana jest pokemonowa posucha. Miłośnicy Pokemonów mogą zawsze sięgnąć po starsze tytuły. Było ich sporo na GBA. W ramach Nintendo Switch Online + Expansion Pack można sprawdzić Pokémon Mystery Dungeon: Red Rescue Team.
Introducing the newest Pokémon – you!
The #GameBoyAdvance classic Pokémon Mystery Dungeon: Red Rescue Team joins #NintendoSwitchOnline + Expansion Pack August 9th. pic.twitter.com/tJYmIYfIMz
— Nintendo of Europe (@NintendoEurope) August 2, 2024
2. Stray na Nintendo Switch
Nintendo Switch to konsola już wiekowa, a przecież nawet jak debiutowała to mocno odbiegała parametrami od sprzętu Sony i Microsoft. Bardzo dobre wyniki ciągnęły produkcje typowe dla platformy, czyli grywalne pozycje z ikonicznymi bohaterami japońskiej marki. Od czasu do czas na Switcha pojawiają się produkcje AAA z PC i mocniejszych konsol, ale zwykle mocno cierpiące na ułomności zastosowanych we wnętrzu podzespołów. 19 listopada sprzęt otrzyma popularną pozycję Stray. Tak, tą z kotem w roli głównej. Jest to przygodowa gra akcji, w której po cyberpunkowym świecie poruszamy się czworonogiem. W odległej przyszłości nie ma już ludzi, bo dominują roboty. Naszym zadaniem jest opuszczenie miasta pod kopułą i dotarcie do kociej rodziny. Z pomocą przychodzi dron. W trakcie wyprawy jest sporo zagadek, ale pokonywanie trasy nie ma żadnego związku ze zręcznościowym platformerem. ach otoczenia (czynność ta odbywa się jednak automatycznie; nie ma zręcznościowego charakteru). Jak będzie radził sobie switchowy port? Zobaczymy pod koniec roku. Annapurna nie podało jeszcze ceny tej edycji, ale na inne platformy było do 18-30$.
3. The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom (zapowiedź tygodnia):
Parę tygodni temu Nintendo zapowiedziało sporo kolejnych gier dla Nintendo Switcha. Wśród nich znajdziemy kolejne przygody z uniwersum Zeldy i Linka. The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom otrzymało nowy zwiastun, na którym widać trochę gameplayu z księżniczką w roli głównej postaci. W grze zobaczymy nową mapę, a więc nie potwierdziły się przypuszczenia, że twórcy oprą przygody na lokalizacjach z The Legend of Zelda: A Link to the Past. Oczywiście część miejsc będzie wykorzystana. W najnowszej części po raz pierwszy będziemy mogli przemieszczać się konno (mając na myśli serie tytułów tej serii z widokiem z góry). W trailerze widać nowe zdolności bohaterów, nowe wyposażenie i nowinki związane z systemem akcji. Premierę gry wyznaczono już na 26 września.
4. Wyniki sprzedaży Nintendo Switch w Q2 2024
Kończąc „kącik” związany z Nintendo, japoński gigant ogłosił ostatnie ze swoich wyników finansowych. Po drugim kwartale widać wyraźnie, że fani marki mogą już szykować budżety na nową wersję konsoli, którą niemal oficjalnie zaplanowano na pierwszy kwartał 2025 roku (i prawie wszystko na to wskazuje). W Q2 2024 zyski spadły aż o 55%. Od kwietnia do czerwca producent sprzedał 2.1 miliona Switchów. Analitycy przewidują, że może to być związane ze schyłkiem cyklu życia sprzętu, który ma już przecież ponad siedem lat. Na 30 czerwca 2024 roku wyniki finansowe mocno zapikowały, co było spowodowane mniejszą liczbą sprzedanych maszynek do grania (46.3% mniej r/r), ale też samych gier – 41.3% słabsza sprzedaż niż rok wcześniej. Nintendo ma na ten rok kilka hitów, więc wszystko może jeszcze delikatnie odbić, ale da się odczuć, że Switch 2 lub Switch Pro jest na rynku niezbędny.
5. Przecieki na temat Lenovo Go Lite
Jako uważny obserwator segmentu mobilnych gier wielokrotnie zwracałem uwagę, że PC-konsolki są zdecydowanie za drogie, by przyciągnąć graczy spoza tej najbardziej hardcore’owej grupy miłośników grania. Na rynku jest już kilka konkretnych maszynek, ale nie wszystkie wydają mi się odpowiednio skonfigurowane. Producenci dopiero badają branżę, więc ich jednostki są niejako eksperymentalne. W sieci pojawiły się przecieki na temat nowej odmiany mobilnego Legiona z Windowsem na pokładzie. Według nich Lenovo opracowuje mniejszą i tańszą odmianę swojego urządzenia. Lenovo Legion Go Lite miałby otrzymać wyświetlacz o mniejsze przekątnej 6.8″ (vs 8.8″ jakim dysponuje ten aktualny). Handheld byłby przy tym lżejszy i smuklejszy, a więc ogólnie bardziej kompaktowy.
Oczywistym jest, że wraz ze zmniejszonymi gabarytami spadnie też wydajność. W środku miałby pracować AMD Ryzen Z1, a więc uboższa wariacja układu tej serii (zastąpiłby on chip w wariacji Extreme). Przy 30W podstawowy SoC ma aż o 40-50% słabsze wyniki. Spadną efekty, ale wydłuży się czas pracy na jednym ładowaniu. Na pewno mniejszy panel z niższą rozdzielczością pozwoliłby na optymalniejszą pracę całego systemu. Co jeszcze uległoby downgrade’owi? Spodziewam się, że Lenovo może pójść w ślady Nintendo, które w Switch Lite zaoferowało sprzęt w jednej bryle, a więc bez odpinanych kontrolerów. Legion Go jako jedyna PC-konsolka na rynku proponuje odłączane padziki (można z nich zrobić m.in. mały joystick w stylu pionowej myszki).
6. AYANEO Pocket EVO na Indiegogo (crowdfunding)
AYANEO ma w ofercie mnóstwo handheldów, ale planów wydawniczych wobec kolejnych modeli wcale nie zatrzymuje. Pocket EVO to kolejna wariacja konsolki na Androidzie, w której znajdziemy kilka efektownych rozwiązań. Właśnie trafiła na Indiegogo, gdzie można ją nabyć sporo taniej niż w finalnym wydaniu. Producent chwali się, że to jego pierwszy tak zaawansowany model tej linii (najbardziej imponują odmiany z Windowsem na pokładzie, ale te z Androidem też mogą mieć przecież wersje premium). EVO ma być większy, szybszy i płynniejszy. W ostatnim czasie katalogów produktów z Androidem zaczyna dorównywać rozmachem PC-konsolkom chińskiej marki. Oczywiście maszynki tego typu mają zupełnie inne przeznaczenie, ale Pockety też starają się oferować coś ponad zwykłe standardy.
Co ciekawego znajdziemy w AYANEO Pocket Evo? Przede wszystkim handheld ma pociągnąć natywne produkcje ze sklepiku Google Play, ale sprawdzi się też dobrze przy emulacji i serwisach streamingowych.
- ekran OLED 7″ (FHD) z odświeżaniem 120Hz (największy w rodzinie Pocketów)
- bezramkowy format, a więc panel praktycznie przy samych krawędziach maszynki
- design przypominający PC-konsolki od AYANEO (również w zakresie przycisków z efektem Halla)
- chip: Qualcomm Snapdragon G3x Gen 2
- specjalne chłodzenie aktywne do obniżania temperatury (podobne do tych z PC-konsolek)
- bateria: 8600 mAh + motorek wibracyjny do haptyki
- system Android ze specjalnym launcherem i nakładką AYANEO
Przypomnę, że w ostatnim czasie Ayaneo przygotowało dwie inne propozycje z serii Pocket z Androidem – modele DMG w stylu Game Boya i Micro w stylu najmniejszego Game Boya Micro. Do tego dostępne są też Pocket S, Pocket Air i zapewne kilka starszych generacji linii.
Wypada jeszcze podać cennik Ayaneo Pocket EVO (we wczesnym etapie oferta jest najatrakcyjniejsze, ale nadal wysokie jak na sprzęt z Androidem):
konfiguracja | wczesna faza Indiegogo | Indiegogo (normalnie) | cena finalna |
8GB/128GB | 389$ | 459$ | 499$ |
12GB/256GB | 459$ | 529$ | 599$ |
16GB/512GB | 529$ | 609$ | 699$ |
16GB/1TB | 589$ | 669$ | 759$ |
24GB/2TB | 639$ | 739$ | 799$ |
Znalezione na Indiegogo
7. Apple Arcade nie zachęca twórców do tworzenia gier
Jeśli śledzicie mój blog, a przynajmniej cykl z mobile gamingiem, to zapewne znacie mój stosunek do serwisu Apple Arcade. W swoim głównym zamyśle miał oferować wyjątkowe tytuły (tzw. exclusive’y tworzone specjalnie pod nową platformę), a dość szybko przerodził się w katalog dla przeciętnych lub po prostu od dawna znanych gier. Netflix Games zjada go niemal w całości i to połykiem. Okazuje się, że usługa jest też krytykowana przez samych twórców gier. Tak przynajmniej wynika ze świeżego raportu MobileGamer.biz.
Apple Arcade istnieje już od 2019 roku, ale nie poczynił żadnych postępów. Studia tworzące gry dla serwisu Apple nie są zadowoleni ze wsparcia amerykańskiej spółki. Developerzy mają sporo zastrzeżeń do polityki Apple. Od wielomiesięcznych opóźnień w wynagrodzeniach, przez słabą komunikację, a nawet słabej jakości odpowiedzi od Apple. Nawet proces aktualizacji gier kuleje z uwagi na restrykcję związane z ich akceptacją. Najgorsze jest chyba poczucie braku wizji rozwojowej całego Apple Arcade. Potwierdza to niestety, że spółka raczej nie wiąże nadziei ze swoją platformą. Wydaje się, że
8. Children of Morta na iOS i Androida (zapowiedź tygodnia)
Praktycznie w każdym moim cotygodniowym przeglądzie jest jakaś premiera lub zapowiedź gry, które niedawno debiutowała na konsolach i/lub PC. Kolejną z takich pozycji będzie Children of Morta, czyli action-RPG w formacie hack’n’slash i roguelike. Tytuł debiutował na innych platformach w 2019 roku, a teraz zmierza na dotykowe ekrany smartfonów i tabletów z iOS i Androidem. W walce będziemy pokonywać potwory na proceduralnie generowanych platformach, czyli praktycznie każdorazowo różniących się od każdego poprzedniego podejścia. Jak to zwykle bywa w grach tego gatunku, postacie będą oferowały inne „moce” i zdolności, ale z obsadzeniem w specjalnie przygotowanej fabule (nieco uatrakcyjniając zmiany ścieżki całej rozgrywki). Premiera w październiku. W przedsprzedaży cenę określono na niecałe 45 zł.
9. Steam Deck z natywnym 1200p
Pamiętacie jak informowałem o wyświetlaczu wyższej rozdzielczości DeckHD do Steam Decka? Fani tej modyfikacji musieli instalować na swoich PC-konsolkach dodatkowe patche third-party, by obraz był dostosowany do parametrów nowego panelu. Valve wychodzi im na przeciw i wprowadza w SteamOS natywne wsparcie 1200p. Na oficjalnym kanale GitHub poświęconym Steam Deckowi pojawiły się odpowiednie repozytoria pod wspomniane podbicie rozdzielczości. Ekran od FX Technology to nadal technologie IPS LCD, 60Hz i 400 nitów jasności, ale z 1920 x 1200 pikseli i lepszą gamą kolorystyczną sRGB (87% vs 70% jak w oryginalnym wyświetlaczu Valve). Firma odpowiedzialna za ten ekran chwali się też lepszą responsywnością na dotyk palca. W dodatku DdeckHD ma też specjalną powłokę redukującą odbicia (taką proponują tylko high-endowe wariacje oryginalnego Decka).
Your #SteamDeck on steroids💪Time to level up your experience with a 1200p screen! Join the waitlist now 👉 https://t.co/i6dSQsEABv pic.twitter.com/LyycbOp1Ya
— DeckHD (@DeckHD_official) May 18, 2023
Za DeckHD trzeba zapłacić 99$, więc jeśli zależy wam na upgradzie posiadanej już konsolki, to jest to jakaś opcja. Jeśli nie posiadacie jeszcze sprzętu Valve, a rozważacie jego zakup, to alternatywa będzie Steam Deck w opcji OLED (z większym, jaśniejszym panelem). Przypomnę, że zwiększanie rozdzielczości wymusi większe zużycie energii. Jakość odbioru treści będzie wyższa, ale zużyje więcej energii od normalnego 800p.
10. Retro konsolki Super Pocket Atari Edition i Technos Edition
W lipcu Hyper Mega Tech uruchomiło przedsprzedaż nowych retro konsolek Super Pocket, które pojawią się też w specjalnej wersji Atari Edition. Handheld przygotowano oczywiście pod tytuły klasyczne, a więc dawnych platform. Kosztujący tylko 59€ gadżet otrzymał oficjalne licencje Atari i Technos, co pozwoli zaoferować na swoim pokładzie sporo old-schoolowych gier. Urządzenia będą też kompatybilne z cartridge’ami Evercade, a to szansa na rozbudowę katalogu i zabawę w kolejne pozycje. Super Pockety były już dostępne w edycjach Capcom i Taito w podobnej cenie. Hyper Mega Tech (spadkobiercy Blaze Entertainment, które stworzyło Evercade) da graczom około 50 preinstalowanych tytułów z takich systemów jak: Atari 2600, Atari 5200, Atari 7800 i Atari Lynx. Z kolei w Technos Edition biblioteka będzie znacznie uboższa, bo uwzględni tylko 15 gier.
📢 The Super Pocket Atari Edition is available for pre-order!
The handheld comes loaded with 50 games! Plus, the Evercade cartridge slot gives you access to more than 500 games across 60+ released collections. 🤯https://t.co/OxUaTNYo5O pic.twitter.com/SZxQOpEs90
— Atari (@atari) July 31, 2024
Super Pocket Atari Edition i Technos Edition to generalnie ten sam hardware, ale w innym motywie obudowy (z charakterystycznym dla danej edycji wykończeniem). Maszynki mają niewielkie, bo tylko 2.8-calowe ekraniki w rozdzielczości 320 x 240 pikseli, ale w zupełności wystarczając do wyświetlania starych gier. Bateria ma wytrzymać cztery godziny pracy, a wśród przycisków nie znajdziemy żadnych joysticków. Premiera obu konsolek dopiero w październiku.
11. GeForce Now w pakiecie Ultimate (testy tygodnia)
Czas na długo zapowiadany test usług GeForce Now w pakiecie Ultimate. Moje gamingowe przeglądy w sekcji streamingowej już od wielu miesięcy uwzględniają coczwartkowe aktualizacje katalogu GeForce Now. Czas na ocenę usługi NVIDIA. Od jakiegoś czasu grałem w chmurze na kilku różnych urządzeniach.
Przyjrzałem się możliwościom i jakości gry w ramach cloud gamingu. Sprawdziłem zabawę mobilnie, na ekranie telewizora, ale też samego komputera. GFN oceniałem z perspektywy zwolennika strumieniowania gier. Wciąż widzę w nim ogromny potencjał. Jak w moich oczach wypadł GeForce Now Ultimate? Przygotowałem spory artykuł na temat platformy. Kilka uwag, dostrzeżone zalety, ale też kilka spraw, które twórcy powinni w najbliższym czasie rozwiązać, by nie podzielić losów Google Stadia.
Czytaj więcej o: Mój test serwisu GeForce Now (Ultimate)
Kącik nowości na platformach chmurowych
Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na smartfonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. Od teraz chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).
12. Coczwartkowy update w GeForce Now
Kolejny tydzień, kolejny update listy gier w serwisie GeForce Now. NVIDIA dodała do swojego chmurowego katalogu tylko cztery pozycje, ale pozwoliło to na przekroczenie magicznej bariery dwóch tysięcy pozycji w bibliotece gier dostępnych w streamingu. Serwis ma naprawdę bogatą bazą propozycji, ale nadal przegrywa z Amazon Luna w ważnej kwestii – nie posiada żadnych pozycji wliczonych w cenę usługi. Musimy mieć podpięte własne katalogi, w których co prawda są darmowe gry (w sensie udostępniane w takiej promocji), ale brakuje jakiegoś malutkiego chociaż pakietu tytułów rotacyjnych.
Why wait for the weekend? Thursdays are meant for snack breaks and side quests! 🍫🍿
This #GFNThursday celebrates 2,000 games in the cloud and brings @SquareEnix’s Visions of Mana demo, a @TESOnline reward and more.
Blog 👉 https://t.co/QBt5oeQgV0 pic.twitter.com/QbFsKttEnw
— 🌩️ NVIDIA GeForce NOW (@NVIDIAGFN) August 8, 2024
- Prince of Persia: The Lost Crown (nowość na Steam)
- Ratten Reich (nowość na Steam)
- Nine Sols (Steam)
- Visions of Mana Demo (Steam)
13. Nowości w Xbox Cloud Gaming
Microsoft przedstawił sierpniowe tytuły dla Xbox Game Pass (i Xbox Cloud Gaming, czyli w opcji chmurowej m.in. z dostępem na mobilnych platformach). W pierwszej połowie miesiąca na platformie pojawią się trzy konkrety. Wszystkie z opcją streamingu. Wszystkie w dniu publikacji tego zestawienia będą już dostępne.
soon. not now. but SOONhttps://t.co/fJ9Ac17a14 pic.twitter.com/YhdPFGZw5U
— Xbox Game Pass (@XboxGamePass) August 6, 2024
- Creatures of Ava
- Crash Bandicoot N. Sane Trilogy
- Mafia: Definitive Edition
14. Monster Train w Apple Arcade
W poprzednim tygodniu wspominałem o wrześniowych (i październikowych również) premierach w serwisie Apple Arcade. Większość pozycji na liście nawet krótko opisałem. O jednej z nich dzisiaj szerzej, bo jest też zwiastun. Monster Train+ wyglądanie nietypowo. Monster Train to dobrze już znana na platformie iOS karcianka z elementami strategicznego podejścia do rozgrywki. W App Store debiutowała w 2022 roku, a teraz pojawi się jako część biblioteki serwisu Apple Arcade.
Fabułę gry obsadzono w tytułowym pociągu, na pokładzie którego przyjdzie nam walczyć z zastępami aniołów zamarzniętego piekła. Twórcy zaproponowali system walk na aż trzech poziomach, co ma w ten sposób podnosić trudność pojedynków. Wciąż w schemacie zdobywania kolejnych kart, ale i ulepszaniem pozostałych. Wspomniane przed chwilą poziomy wpasowano w piętra wagonów, natomiast zakres działań będzie zależny od posiadanej talii kart. Cieszy fakt, że abonenci Apple Arcade otrzymają również dostęp do zawartości dodatku The Last Divinity. Za sklepikową wersję wraz z dodatkiem trzeba zapłacić 60 zł.
15. Nowości w PlayStation Plus z Remote Play
Usługi Remote Play w ramach PlayStaton Plus dotyczą streamingu gier również na urządzeniach z iOS lub Androidem oraz kontrolerem DualSense, więc przegląd nowości szykowanych dla subskrybentów usługi mają w moim przeglądzie sens. Już w zeszłym tygodniu Sony przedstawiło pierwsze tytuły na sierpień. Dziś je po prostu przypomnę.
Od szóstego sierpnia (do drugiego września) w Game Catalog znajdą się trzy pozycje:
- LEGO Star Wars The Skywalker Saga | PS4, PS5
- Five Nights at Freddy’s Security Breach | PS4, PS5
- Ender Lilies: Quietus of the Knights | PS4
Nie masz planów na sierpień? Zobacz, co możesz ograć w tym miesiącu:
👉 LEGO Star Wars: The Skywalker Saga
👉 Five Nights at Freddy’s
👉 Ender Lilies: Quietus of the Knights
Gry będzie można pobrać 6 sierpnia. pic.twitter.com/vC00hkBaWQ
— PlayStation Polska (@PlayStationPL) August 1, 2024
16. Najlepsze handheldy w 2024 roku
Na zakończenie moja autorska lista najciekawszych przenośnych konsol na rynku. 2024 rok to coraz więcej chmurowych jednostek, Androidów (nie tylko do retro zabawy), PC-konsolek, a także kolejne gamingowe smartfony. Przygotowałem zestawienie najlepszych handheldów jakie można obecnie kupić lub które zmierzają niebawem do sprzedaży. Nie jest to żaden ranking. Raczej przykłady jednostek, na które warto zwrócić uwagę. O większości pisałem w cotygodniowych przeglądach, ale wpadłem na pomysł zbiorczej listy, by ułatwić orientację w segmencie kieszonkowych gadżetów do grania.
Czytaj więcej o: Najlepsze handheldy 2024