mobilne granie 47
Zobacz też: mobilne granie #47

Chyba każdy zdążył już zauważyć, że gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na smartfony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas. Będę regularnie podsumowywał rynek w segmencie mobile gamingu. Pojawi się tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na sprzęt mobilny. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

1. Harry Potter: Żywa Magia (zapowiedź tygodnia)

Harry Potter to praktycznie marka do zbijania kokosów. Na podstawie serii książek powstają też gry. Było kilka mobilnych, ale ani Wizards Unite, ani Hogwarts Mystery nie udało się przyciągnąć wystarczająco dużej grupy graczy. Do trzech razy sztuka? Warner Bros. i NetEase spróbują z kolejną propozycją. Harry Potter: Żywa Magia zostało zapowiedziane już jakiś czas temu, ale teraz potwierdzono, że realizacja pojawi się jeszcze w tym roku. Ruszyła nawet prerejestracja – jak zwykle z bonusem za wcześniejszy zapis. Ma być połączeniem RPG i karcianki w uniwersum Hogwartu. Obok strategii/taktyki będziemy mogli wykazać się zręcznością. Część zaklęć (akcji) będzie związana z ruchem po planszy. Gra ma być bezpłatna, ale spodziewajcie się wewnętrznych mikropłatności


2. Exploding Kittens — The Game już w maju (Netflix)

Niedawno Netflix wyjawił, że przygotowywana jest animacja i gra mobilna na kanwie popularnej karcianki Exploding Kittens. Serial zapowiedziano na 2023 roku, natomiast gra miała zadebiutować znacznie wcześniej. Platforma potwierdziła właśnie, że tytuł będzie dostępny już 31 maja, czyli naprawdę niedługo. Będzie to trochę inna gra od tej, która już wcześniej trafiła do Google Play i App Store. Zyska nowe karty, a kolejne będą dorzucane na podstawie wspomnianego wyżej serialu VOD.

Katalog gier serwisu Netflilx Games na Androida (w ramach abonamentu za normalnego Netflixa) wygląda blado przy wszystkich innych platformach gamingowych. Łącznie z trzema właśnie zapowiedzianymi tytułami w bazie znajdziemy 22 pozycje. W tej chwili usługa niczym specjalnie nie kusi, ale usługa dopiero raczkuje. Czy przerodzi się w coś konkretniejszego? Na razie usługa wygląda na eksperymentalną. Myślę, że Netflix wciąż bada grunt. Chyba widząc potencjał w mobile gamingu ogółem. Grami można poszerzyć możliwości platformy, o ile będą jakościowe. Ostatnio serwisowi odpłynęło 200 tysięcy użytkowników, więc musi kombinować. Nowe trio w Netflix Games to:

  • Moonlighter
  • Townsmen — A Kingdom Rebuilt
  • Dragon Up

3. Niantic z Campfire i Lightship AR

Niantic wzorem innych marek zorganizowało swój event, na którym demonstrowało nowości. Podczas wydarzenia odnotowałem dwie ważniejsze zapowiedzi: aplikację Campfire i platformę Lightship AR. Firma od początku inwestowała w rozwój Rzeczywistości Rozszerzonej i dalej się tego trzyma. W tym segmencie jest potencjał, więc developer szykuje adekwatne narzędzia do udoskonalania AR.

Campfire powstał dla fanów Pokemon Go. To rodzaj społecznościowej apki AR, w której można organizować eventy, odkrywać nowe lokalizacje i dzielić się treściami z innymi graczami. Program ma być „stroną główną” dla rzeczywistego Metawersum (czyli po prostu świata, który nas otacza). Sprytne! Campfire działa już w Ingress (jednej z pierwszych gier Niantic). Niebawem pojawi się w Pokemon Go, gdzie będzie łatwiej o komunikację. Do tej pory gracze korzystali z Discorda.

Lightship VPS (virtual positioning system to z kolei nowa platforma dla twórców, którzy lepiej zaznajomią się dzięki niej z możliwościami AR (orientacji i pozycjonowania treści w przestrzeni). Umożliwi lokalizowanie wirtualnych obiektów w realnej warstwie z dokładnością co do centrymetrów. Celem jest podniesienie jakości produkcji Augmented Reality, w których precyzja odwzorowania połączenia światów jest przecież kluczowa. Na początek przygotowano mapy 3D w 30 lokalizacjach sześciu miast, m.in.: Los Angeles, Nowym Jorku, Tokio czy Londynie).


4. AYN Loki – budżetowa PC-konsolka

Kolejny tydzień i kolejna zapowiedź jakiejś przenośnej konsoli do grania. AYN ma ich już kilka, ale widząc wzrosty zainteresowania mobilnym sprzętem do grania przygotowuje „najtańszy handheld z Windows kiedykolwiek stworzony”. AYN Loki ma być czymś odmiennym od wariantu Odin z Androidem. Odpali tytuły z PC. Pewnie nie te wymagające, bo niższa cena to zapewne słabsze parametry, ale biblioteka dla Windows jest przebogata, więc tytułów nie zabraknie. To dopiero wczesna zapowiedź, więc nie są znane konkretne parametry urządzenia. Mogę się jednak założyć, że chip dla Lokiego będzie w architekturze ARM (droższe jednostki tego typu korzystają z procesorów Intela lub AMD). AYN Odin Pro ze Snapdragonem 845 potrafiło uciągnąć Windę. Stylistycznie maszynka wygląda jak Odin, co zresztą widać na załączonym zwiastunie.


5. Sony przeznaczy 2x więcej na gry mobilne

Remote PlayI kolejne potwierdzenie, że gaming zaczyna mocniej uwzględniać graczy bardziej casualowych – za jakich wciąż uważa się tych bawiących się na smartfonach. Jim Ryan z Sony Interactive Entertainment potwierdził przy okazji corocznego spotkania z inwestorami, że do 2025 roku podwoi wydatki na tytuły dostępne mobilnie. Z 10% obecnie do 20%. W sumie połowa ich produkcji ma być dostępna poza PlayStation także na PC lub telefonach. Nowa ekspansja będzie kierowana przez Nicole Sebastianiego (byłego szefa sekcji Apple Arcade).


6. Aktualizacja dla Wiedźmin: Pogromca Potworów

Witcher w AR doczekał się kolejnej większej aktualizacji. Aktualizacja 1.2.0 dla gry Wiedźmin: Pogromca Potworów ma wnieść nieco nowości, których celem jest „urozmaicenie rozgrywki i doświadczenia graczy”. Update uwzględnia system postępów zwany Szlakiem. Wraz z przechodzeniem na jego wyższy poziom nasza postać będzie silniejsza, nabędzie nowe umiejętności oraz alchemiczne receptury (niezbędne w walkach). Skrzynie będą nowymi nagrodami, w których odnajdziemy przedmioty i waluty przydatne w dalszej rozgrywce. Będzie zatem więcej rozwiązań, ale i poziom trudności wzrośnie wraz z Wiedźmińską Rangą. Zmodyfiokowano system Alchemii (eliksiry będą czasowe, ale nie zużyją się po jednym starciu). Panel statystyk będzie też bogatszy o nowe informacje. Ogólny kierunek zmian Spokko podąża w stronę rozszerzania gry w klasyczny RPG. Developer obiecuje w najbliższym czasie więcej takich aktualizacji.


7. Update SteamOS dla Steam Deck

Wiem, że info o aktualizacjach softu do Steam Decka interesuje jeszcze niewielu (sprzętem dysponuje mała grupka hard gamerów), ale mój przegląd powstał właśnie do wszelkich wieści na temat wsparcia segmentu mobile gamingu. Krótko, samo mięso, byście widzieli, co Valve ulepszyło w SteamOS 3.2:

  • wyciszenie wiatraczka chłodzącego konsolkę z poziomu OS (ale można zostawić starą kontrolę z poziomu BIOSu)
  • możliwość zejścia z odświeżania 60Hz do 40Hz (brzmi słabo, ale ustawienia można poczynić wedle tytułu, więc jeśli gramy w jakiegoś lekkiego puzzlerka to nie jest potrzebne maksymalny fps). Frame limiter można ustawić nawet na 10 fps. Podano nawet, co ile odświeża się każda klatka: 30fps – co 33.33ms, 60fps – co 16.66ms. 40fps – co 25ms
  • więcej opcji zabawy rozdzielczością (zmniejszającą zużycie energii)
  • zwiększenie maksymalnego poziomu brzmienia głośnika, szybkie formatowanie microSD

Valve przygotowało też dla Steam Deck tryb Remote Play Together ze Steam Client. Pozwoli na grę LAN nawet jeśli tytuł nie wspiera multiplayer w trybie online. Do tego będzie szansa na zabawę wieloplatformową, nawet jeśli pozycje nie są dostępne na smartfony lub tablety. Po prostu zdalnie. To nawet ciekawsze info od nowości w aktualizacji 3.2.


8. Pierwsza aktualizacja Analogue Pocket

Analogue Pocket Game BoyTakże twórcy Analogue Pocket proponują nową aktualizację dla swojej retro konsolki. Co prawda, firma proponowała premierę pakietu ulepszeń kilka miesięcy temu, ale lepiej się spóźnić, niż porzucić rozwój tak zacnego gadżetu. Pocket OS 1.1 beta ma pojawić się w lipcu i dorzucić Library, Memories oraz funkcje feveloperskie FPGA. Producent obiecuje, że od tego update’u kolejne aktualizacje będą pojawiać się już regularnie.

Biblioteka w konsolce stanie się encyklopedią klasycznych gier, w które można pograć na konsolce. Znajdziemy tu przewodniki i różne ciekawostki na temat tytułów. Memories to z kolei szansa na robienie zrzutów ekranu i zapisywanie stanów gier. FPGA otworzy programistom dostęp do systemu, hardware’u i Memories. Opóźnienie aktualizacji zmartwi tylko aktualnych posiadaczy urządzenia. Nowe pre-ordery (kolejnej partii) czekają na 2023 rok…

Czytaj więcej o: Analogue Pocket


9. Black Shark 5 i 5 Pro globalnie już 8 czerwca

Black Shark 5 ProXiaomi startuje ze swoimi gamingowymi smartfonami zawsze od rodzimego rynku. Kilka miesięcy później udostępnia je globalnie. Na 8 czerwca firma zaplanowała międzynarodową ekspansję telefonów do grania serii Black Shark 5. Kolejnym krajem będzie Malezja. Zakładam, że tym śladem pójdą kolejne regiony. W marcu Xiaomi pokazało trzy odmiany urządzenia, ale wariantu RS w malezyjskiej ofercie nie widać. Podobnie może być przy premierach w innych krajach. Trzeba będzie śledzić event. Dowiemy się jakie plany obejmie najnowsze Black Sharki.

Czytaj więcej o: Black Shark 5


10. Knights of the Old Republic II: The Sith Lords na Switch

Posiadacze Switchów mają coraz więcej powodów do radości. Mimo, że ich sprzęt odbiega technicznie od konkurentów Sony i Xboxa, to pozwala również na zabawę terenową. Jedna z najlepszych gier serii Gwiezdych Wojen trafi niebawem na sprzęt Nintendo. Aspyr przeportuje Knights of the Old Republic II: The Sith Lords (z 2004 roku). W pakiecie zobaczymy też odświeżone DLC. Być może z długo oczekiwaną kontynuacją, a raczej zakończeniem, którego brakowało z różnych powodów. Restored Content DLC może okazać się największą atrakcją edycji KotOR II na Switche. Gra ma zadebiutować 8 czerwca.


10. Aya Neo Air i Air Pro

W zeszłym tygodniu zapowiadałem nowy, tańszy model konsolki Aya Neo, ale twórcy nie odkryli jeszcze wtedy specyfikacji sprzętu. 28 maja odbyła się prezentacja urządzenia. Podano konkrety i poinformowano o edycji Pro. Aya Neo Air ma być najsmuklejszą (choć wcale nie jakąś specjalnie smukłą) przenośną PC-konsolką na rynku, w której znajdzie się ekran OLED i szansa gry w tytuły typowo komputerowe. Niestety wariant bazowy jest węższy głównie dzięki poświęceniu baterii. Ta jest przegrywa z rywalami nawet w modelu Pro.

Aya Neo Air ma startować od 549$ i posiadać:

  • ekran OLED 5.5 cala (Full HD)
  • do 32 GB RAM i slot M.2 2280 do 2 TB na dane
  • procesor AMD Ryzen 5 5000U ze zintegrowaną Radeon Vega
  • baterię 28Wh (godzina gry w wydajniejsze tytuł), 2.5h w lżejsze lub 38Wh w Aya Neo Air Pro (do 89 minut w mocniejsze i 3.25h w słabsze gry)
  • łączność WiFi 6 i Bluetooth 5.2
  • sytem: Windows/Linux (AYA Neo OS) lub Steam OS
  • 17 mm grubości i niecałe 400 gramów

Zapowiedziano też jeszcze tańszego Aya Neo Air Plus, w którym ekran ma 6 cali, ale chipem jest AMD Mendocino (z rdzeniami Zen 2 i grafiką z RDNA 2) dedykowany budżetowym laptopom i innym mobilnym urządzeniom. Tutaj ceny mają rozpoczynać się od 289$.


Kącik nowości na platformach chmurowych

Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na smartfonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. Od teraz chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, Google Stadia, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).

10. Coczwartkowy update w GeForce Now

Pamiętacie moją zapowiedź Roller Champions z zeszłego tygodnia? Tytuł Ubisoftu trafił też do chmury NVIDIA. W coczwartkowej aktualizacji platformy GeForce Now jest jednak więcej pozycji (tylko Star Conflict wypadł z tego miesiąca).

  • Crossfire: Legion (nowość na Steam)
  • My Time at Sandrock (nowość na Steam i Epic Games Store)
  • Out There: Oceans of Time (nowość na Steam)
  • Raji: An Ancient Epic (nowość na Steam i Epic Games Store)
  • Roller Champions (nowość na Ubisoft Connect)
  • Soda Crisis (nowość na Steam)
  • Dinosaur Fossil Hunter (Epic Games Store)
  • The King of Fighters XV (Steam i Epic Games Store)
  • The Planet Crafter (Steam)
  • The Political Machine 2020 (Steam)


11. Pro Darts 2022+ w Apple Arcade

W kwietniu do biblioteki Apple Arcade dołączył symulator bilarda i snookera (Pro Snooker & Pool 2022+). W maju iWare Designs dorzuci do kompletu Pro Darts 2022+, czyli inną typowo barową grę (nie licząc snookera, bo to zupełnie inny poziom). Wirtualne rzutki? Chyba lepiej kupić tarczę i trafiać w pola w realu, ale może są fani sztucznych doznań. Tytuł był już wcześniej w App Store (darmowy, ale z mikropłatnościami). W Arcade jest w cenie abonamentu i ze wszystkim do dyspozycji. Można oczywiście pograć solo, jak i zmierzyć się z innymi online.


12. Czerwiec w Google Stadia

Google poinformowało w kanałach społecznościowych o trzech nowościach w chmurowym serwisie Stadia. Wszystko to zapowiedzi, ale niektóre dostępne od początku czerwca (są tez daty lipcowe). Już na początku czerwca pojawią się:

  • Through The Darkest of Times (od HandyGames) – gra strategiczna obsadzona w czasach II Wojny Światowej.
  • Those Who Remain (od Wired Productions) – w lipcu pogramy w horror
  • Mighty Switch Force! Collection (od WayForward) – to chyba już dostępne