Mobilne granie 50
Zobacz też: Mobilne granie #50

Chyba każdy zdążył już zauważyć, że gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na smartfony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas. Będę regularnie podsumowywał rynek w segmencie mobile gamingu. Pojawi się tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na sprzęt mobilny. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

Wow! To już ponad pięćdziesiąte podsumowanie!


Liczby tygodnia: Diablo Immortal już z 24 mln $

Diablo Immortal debiutowała na platformach mobilnych na początku czerwca i przez ten czas zarobiło już sporo kasy. Appmagic podaje, że w pierwsze 14 dni od udostępnienia gry w sklepikach na iOS oraz Androida tytuł Blizzard zarobił 24 miliony dolarów i został pobrany prawie 8.5 miliona razy. Te liczby są teraz pewnie nieco większe, bo minął kolejny tydzień, ale nie robią chyba jakiegoś oszałamiającego wrażenia. Hearthstone (inna gra tego wydawcy) w samym tylko maju skosiła 5 baniek, a przecież jest dostępna już jakiś czas.


1. Cocoon na Switcha

Graliście w Limbo? Jeśli nie to szczerze polecam! Główny twórca projektu tej gry szykuje teraz kolejny ciekawy projekt. Kosmiczną grę przygodową Cocoon. Pojawi się m.in. na Nintendo Switch, więc warto jej się przyjrzeć. Do premiery (2023) jeszcze dość daleko, ale są już pierwsze zwiastuny. Główny bohater będzie przemierzał planety i odkrywał technologie obcych w różnych światach. Trochę tu puzzlera, trochę zręcznościówki, a wszystko w ciekawej oprawie audio-wizualnej. Obiecane są efekty z Limbo, więc będzie chyba trochę mrocznych zakamarków, w których poukrywane są przejścia. Tytuł wyda Annapurna Interactive, a wykona go Geometric Interactive.


2. HyperX Cloud Mix Buds – gamingowe słuchawki z 2.4GHz

HyperX Cloud Mix Buds gamingowe słuchawki TWSDział słuchawek typu TWS (True Wireless Stereo) ma kilka gamingowych przedstawicieli, ale nawet te najlepsze mają jakiś lag, co podczas grania może mieć kolosalne znaczenie. HyperX proponuje swoje pierwsze hearables tej kategorii i od razu na odpowiednim poziomie. Oprócz Bluetooth 5.2 posiada połączenie 2.4GHz bez opóźnień w synchronizacji. Potrzebny będzie jednak moduł do portu USB-C. Kompatybilność dotyczy zarówno przenośnych konsolek (m.in. Nintendo Switch i Steam Deck), jak i PC oraz konsol (PS4/PS5).

Czytaj więcej o: HyperX Cloud Mix Buds


3. 8BitDo Lite SE dla graczy z trudnościami ruchowymi

Marka 8BitDo jest znana z akcesoriów dla graczy, ale przede wszystkim ze swoich gamepadów. Najnowszy model został przygotowany dla graczy z trudnościami ruchowymi. 8BitDo Lite SE jest bezprzewodowy i będzie łączył się przez Bluetooth z Androidami oraz Switchem. Model zaprojektował ojciec syna z rdzeniowym zanikiem mięśni typu drugiego. Wizualnie przypomina Lite z 2019 roku, ale jest lepiej przystosowany do użytkowania na blacie. Przyciski i spusty boczne zostały przeniesione na front. Każdy element ma też większą czułość. SE ma zadebiutować 15 lipca. W przedsprzedaży kosztuje 35$. Nie oferuje tego co Xbox Adaptive Controller (z podobnym przeznaczeniem), ale jest sporo tańszy. Ciekawe czy jest remaping i programowanie przycisków.


4. Anbernic RG353P – retro gaming (Android i Linux)

Anbernic specjalizuje się w retro konsolkach. Właśnie przedstawił kolejną swoją propozycję. Tym razem z podwójnym systemem. Model RG353P może uruchomić Adnroida, ale też Linuxa. To oczywiście najciekawsza cecha gadżetu. Pozostałe są już bardziej typowe. Maszynka posiada niewielki ekranik 3.5 cala (IPS LCD w rozdzielczości 640 x 480). Pod wyświetlaczem 2GB of LPDDR4X RAM oraz czterordzeniowy chipset Rockchip RK3566 (1.8 GHz). 4x ARM Cortex-A55 z grafiką Mali-G52 MP2. Są też 32GB eMMC 5.1 ze slotem na microSD i preinstalowanym Androidem 11. Linuxa zaoferowano na karcie pamięci.

W przypadku tego pierwszego uruchomimy lżejsze gry na Androida. Linux to głównie soft pod emulatory. Twórcy obiecują, że sprzęt pociągnie gry z Nintendo64 i PlayStation Portabl, ale ja bym kierował wzrok bardziej na pozycje z PlayStation 1. Nie zabraknie łączności Wi-Fi 5 oraz Bluetooth 4.2, głośniczków stereo oraz baterii 3500 mAh, która pozwoli na zabawę do sześciu godzin na jednym ładowaniu. Ceny startują od 130$. Port HDMI powinien pozwolić na podpięcie do TV lub monitora.


5. Ace Attorney Trilogy (premiera tygodnia)

Ace Attorney to seria gier, która popularność zdobyła na przenośnych Nintendo. Te „dramaty prawne” cieszyły się zainteresowaniem już na Game Boyach Advance. Capcom właśnie odświeżył te odbywające się na salach sądowych przygodówki i zaoferował ja na platormach mobilnych (iOS oraz Androida). Ace Attorney Trilogy to w sumie aż 14 spraw, w których trzeba będzie przeprowadzić śledztwo, czyli zebrać materiały dowodowe. Oczywiście bronimy niesłusznie oskarżonych. Interfejs przystosowano do dotykowych ekranów smartfonów. Trylogię wyceniono na niecałe 120 zł.


6. Peridot już blisko

Chyba szykuje się kolejny hit od Niantic. Peridot zbiera pierwsze oceny. Głównie pozytywne. Twórcy połączyli cechy Pokemon Go z Nintendogs, ale w oryginalniejszej stylizacji „stworków”. Demo prezentowano na Summer Game Fest w Lost Angeles. Oczywiście wszystko w technologii Rzeczywistości Rozszerzonej i zależnie od lokalizacji. Uwagę skupiamy tu bardziej na dbaniu o wirtualnego ulubieńca. Są tu też chyba elementy znane z Tamagotchi. Od maluszka, aż po dorosłą postać „zwierzaczka”. Każdy z nich ma w ciągu życia inne potrzeby. Spełniamy je m.in. kierując kamerką na obiekty, które nasz pupil lubi. Niantic liczy, że będzie tu sporo do zaoferowania. Beta Peridot pojawiła się w Singapurze.


Kącik nowości na platformach chmurowych

Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na smartfonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. Od teraz chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, Google Stadia, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).

8. Coczwartkowy update w GeForce Now

W chmurze NVIDIA w minionym tygodniu dołożono sześć nowych tytułów. Zapowiedziano też premierę ‘Genshin Impact’. W GeForce NOW pojawi się już 23 czerwca.

  • Chivalry 2 (nowość na Steam) 
  • Starship Troopers – Terran Command (nowość na Steam i Epic Games Store)
  • Builder Simulator (Steam)
  • Supraland (za darmo w Epic Games Store)
  • The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel II (Steam)
  • POSTAL: Brain Damaged (Steam)


9. Omori w Xbox Game Pass

W bibliotece Xbox Game Pass (także w wersji chmurowej) pojawiła się bardzo popularna i lubiana gra indie. OMORI to opowieść o chłopcu imieniem Sunny, który walczy ze swoimi lękami. Horror w dość surrealistycznym, wciągającym wydaniu. Kierujemy postacią alter-ego (tytułowym Omori) w mechanizmie RPG. Grafika bardzo prosta, ale tytuły niezależne kierują się innymi prawami.


10. Nowości w Google Stadia

Jeszcze nowości w Stadia. W streamingu od Google pojawi się sporo pozycji trialowych (nawet nie jest tu potrzebne konto w usłudze!). W dostępie Click to Play jest 26 gier, m.in. Far Cry 6 i Primal, Assasin’s Creed Valhalla, czy Outriders. Platforma zapowiada też trochę wakacyjnych (letnich) zniżek oraz nowe sezony, DLC, update’y i kilka gier. Najważniejsze, że bez potrzeby kupowania drogiego sprzętu. Płacimy praktycznie za samą grę (no i pada). Zajrzyjcie w załączony link.