mobilne granie 51
Zobacz też: Mobilne granie #51

Chyba każdy zdążył już zauważyć, że gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na smartfony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas. Będę regularnie podsumowywał rynek w segmencie mobile gamingu. Pojawi się tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na sprzęt mobilny. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

Wow! Już ponad pięćdziesiąt podsumowań!

Liczby tygodnia: Apple Arcade w 2025 roku

Apple Arcade - ekskluzywne gry dla systemów AppleApple zgarnia sporą kasę za sma sprzęt, ale kosi szmal również na akcesoriach u usługach. Od kilku lat obserwuję raporty finansowe i prawie co kwartał biją kolejne rekordy. Analitycy J.P. Morgan pokusili się o przewidywania odnośnie Apple Music i Apple Arcade. W 2025 roku mają łącznie generować ponad 8 mld dolarów (byłby to 36% wzrost). Miliard z tej kwoty przypadałby na abonament z gier. Bank podaje, że z platformy Arcade korzysta ok. 70 milionów użytkowników. Apple nie podaje tych wyników, więc musimy wierzyć zewnętrznym raportom.


1. Disney Mirrorverse (premiera tygodnia)

Ostatnio panuje moda na tematyczne odmiany znanych kategorii gier. Disney Mirrorvarse to action RPG obsadzony bohaterami amerykańskiego studio. Jego globalna premiera na platformach mobilnych odbyła się 23 czerwca. System walk typowy dla tego gatunku. Tylko postacie i ich zakres umiejętności inny. W starciach uczestniczą znani z produkcji Disneya bohaterowie. Tytuł oczywiście freemium.


2. Xenoblade Chronicles 3 na Nintendo Direct

Rzadko Nintendo poświęca pełne Direct jednej grze. 29 lipca swoją premierę na Switchu będzie mieć Xenoblade Chronicles. JRPG otrzymał aż 20 minut prezentacji różnych ciekawostek. Sporo video z gameplayu, nowe zwiastuny, Expansion Pass i wsparcie dla figurek amiibo. Fani poznali przedmioty i stroje, które zostaną odblokowane w dniu premiery, nowy scenariusz fabularny i sposoby walk, ale też postacie i ich skille.


3. AOKZOE – kolejna przenośna PC-konsolka

Mnoży się tego ostatnio jak grzyby po deszczu. Na rynku pojawiło się już kilka ciekawych maszynek do przenośnego grania z bardzo konkretnymi parametrami. Widać, że musi być na nie popyt. AOKZOE to kolejny gadżet z Windowsem na pokładzie. To submarka One Netbook, które z tego typu urządzeń jest znane już od kilku lat (ciężko w sumie wyjaśnić, dlaczego pojawia się odrębny byt). Konsola ma pracować na procesorze AMD Ryzen 7 6800U i grafice Radeon 680M ze wsparciem architektury RDNA 2. Nie podano zbyt wielu konkretnych specyfikacji, ale załączono sporo materiałów video prezentujących PC-konsolkę w akcji.


4. Residual na iOS

Jest moda na pikselowate gry w stylu retro. Taka stylistyka wcale nie jest łatwa w adaptacji, bo dzisiaj gry tworzy się nieco inaczej. Pascal Bestebroer (OrangePixel) potrafi w takie techniki. Właśnie zapowiedział, że Residual pojawi się na iOS. Tytuł jest dostępny już na Switchu, ale przyszła też pora na inne urządzenia mobilne. Najfajniejszą cechą gry jest generowanie świata w sposób dynamiczny, więc pokonujemy prawie zawsze nieco inne poziomy. Zaletą takiego podejścia jest możliwość wielokrotnego pokonywania leveli.


5. AYA Neo Air w crowdfundingu

AYAneo wkroczyło w końcu ze swoją nową serią przenośnych PC-konsolek na crowdfunding. AYA Neo Air była zapowiadana jako przystępna cenowo i jedna z najsmuklejszych odmian tego typu maszynek na rynku wyposażonych w panel OLED. Rodzinka liczy pięć odmian z różnymi konfiguracjami pamiec oraz procesorów AMD Ryzen 5000U. Wszystkie otrzymały ekrany o przekątnej 5.5 cala i rozdzielczości 1080p, łączność Wi-Fi 6, Bluetooth 5.2, czytniki kart microSD, portu audio 3.5 mm, aktywne chłodzenie, zestaw wygodnych przycisków oraz Windows w specjalnym gamingowym interfejsie (+ planowany AYA Neo OS na Linux). Topowy wariant kosztuje aż 1250$, ale ma znacznie mocniejsze podzespoły, czyli jest przygotowany do bardziej wymagających gier.

  • Cena w crowdfundingu: od 499$ (za model Lite)
  • Premiera: 2022
  • Wyróżnienie za: ekran OLED i niskie ceny (lżejszych konfiguracji)
  • Znalezione na: Indiegogo


6. Aya Neo Flip z klapką (teaser tygodnia)

Aya Neo Flip
foto: ayaneo

Pozostanę jeszcze chwilkę przy powyższej chińskiej marce. Na horyzoncie jest kolejna maszynka. AYA nie zwalnia tempa. Wraz z Air przedstawiono odmianę Neo Slide (z wysuwanym ekranem), a teraz zwiastowany jest jeszcze wariant Neo Flip. Jego konstrukcja będzie przypominała Nintendo DS i Game Boya Advance SP, których ekrany były zamykane. Oczywiście mowa o PC-konsolce do grania w tytuły na Windowsa. Nie podano zbyt wielu konkretnych informacji, ale wiadomo, że wyświetlacz LCD będzie miał aż 7 cali, a sprzęt ma pracować na procesorze AMD Ryzen 7 6800U i grafice Radeon 680M.

Nie będę już wymieniał wszystkich modeli, które przewinęły się na moim blogu, ale biorąc pod uwagę tylko tych kilka bardziej znanych marek, najbliższe lata powinny obfitować w mobilne gadżety do grania. Model Switcha okaże się chyba najlepszym, tj. mobilna jednostka z opcją obsadzania jej w stacji dokującej.


7. Będzie Naraka: Bladepoint Mobile

Prawie każdy popularny tytuł zaczyna mieć swój odpowiednik na mobajlu. Twórcy gier zauważają, że przystosowane do dotykowych ekranów edycje są dziś ważną częścią wydawniczej strategii. Kolejną pozycją idącą w tym kierunku jest Naraka: Bladepoint. To pecetowa, sieciowa gra akcji typu battle royale z zeszłego roku. Pośród innych gier tej kategorii wyróżnia ją system walk bez użycia broni palnej (+ łuk). Naraka: Bladepoint Mobile zostało przygotowane specjalnie pod urządzenia mobilne, więc może różnić się od swojego komputerowego odpowiednika.


8. No Man’s Sky na Switch w październiku

Hello Games ogłosiło w końcu datę premiery gry No Man’s Sky na Nintendo Switch. Jeszcze w lutym celowano w okres wakacyjny, ale tytuł zadebiutuje na przenośnej konsoli dopiero 7 października. Tego dnia pojawi się zarówno cyfrowa jak i fizyczna wersja gry. Nintendo jest mniej wydajną platformą, więc ciekawie mnie, jak No Man’s Sky poradzi sobie na Switchu. Spore przesunięcie wydania może świadczyć o potrzebach optymalizowania efektów pod słabsze osiągi japońskiego sprzętu. Sean Murray z Hello Games wyraźnie to zresztą zaznaczył. Przeniesienie takiego tytułu na Nintendo Switch to pewne wyzwanie.


Kącik nowości na platformach chmurowych

Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na smartfonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. Od teraz chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, Google Stadia, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).

9. Coczwartkowy update w GeForce Now

I jak co czwartek NVIDIA aktualizuje swój katalog chmurowego GeForce NOW. W tym tygodniu hitem będzie oczywiście Genshin Impact, ale w bazie pojawi się też siedem innych tytułów. Dodatkowo jest też DLC Planet Zoo: Conservation Pack.

  • Car Mechanic Simulator 2018 (bezpłatnie w Epic Games Store, 23-30.06)
  • Airborne Kingdom (Steam)
  • Fishing: North Atlantic (Steam)
  • Genshin Impact (Native Launcher)
  • Immortal Life (Steam)
  • King Arthur: Knight’s Tale (Steam)
  • SimAirport (Steam)
  • Skeleton Crew (Steam)


10. Kolejnych 10 tytułów dla Xbox Touch Controls

Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass zyskało dziesięć kolejnych gier wspierających dotykowy interfejs Xbox Touch Controls. Zabawa w niektóre pozycje na ekranach smartfonów i tabletów nie potrzebuje w tym trybie fizycznych kontrolerów (adapterów lub bezprzewodowych gamepadó), więc zabawa w terenie nie wymaga zabierania ze sobą dodatkowych gadżetów. Łącznie już ponad 100 produkcji działa z dotykowym interfejsem. Nie będę ich wymieniał. Widać je na załączonym niżej poście z Twittera:


11. Air Twister w Apple Arcade

Serwis Apple Arcade ma w swojej bazie kolejny tytuł. Air Twister został przygotowany przez japońskiego projektanta gier – Yu Suzukiego. Zasłynął przede wszystkim z serii Shenmue. To pozycja typu exclusive, a więc dostępna wyłącznie na platformie Apple. Gra ma cechy niezależnej produkcji, czyli oryginalne podejście. To arcade’owa strzelanka z elementami, która twórca planował wdrażać już w latach osiemdziesiątych poprzedniego wieku (ale przeszkadzały ograniczenia technologiczne). Dostępnych jest 12 poziomów w przeróżnych warunkach. Każdy z finalnym bossem i efektowną oprawą wizualną. System sterowania dotykowy. Są też opcje personalizacji postaci za zbierane gwiazdki, czyli przystosowanie do ostatnich trendów. Generalnie jednak odniesieniem były gry z automatów, więc autor starał się połączyć dzisiejsze czasy z dawną erą gier.


12. Into The Breach w Netflix Games

Netflix przeżywa pewien kryzys (pierwsze w historii spadki użytkowników i zwolnienie części kadry jest pewnie spowodowane zwiększoną konkurencją na rynku VOD), ale świeża sekcja gamingu rozwija się zgodnie z planem. Do końca roku w bibliotece Netflix Games ma być około pięćdziesięciu tytułów, które platforma sukcesywnie odsłania. Kolejnym będzie Into The Breach. Na iOS oraz Androidzie pogramy w tę grę wyłącznie przez serwis Netflixa (od 19 lipca jako exclusive). Gra jest praktycznie portem z PC, Switch i Stadia, ale z przystosowanym pod dotykowe ekrany interfejsem. Wraz z premierą mobilnej wersji pojawi się też większa aktualizacja od Subset Games – na wszystkie wymienione platformy. Bezpłatny Advanced Edition Update dorzuci nowości w praktycznie wszystkich elementach (zasoby, przeciwnicy, a nawet zdolności). Jeszcze w tym roku obiecana jest też fizyczna wersja gry na Nintendo Switch.