mobilne granie 61
Zobacz też: Mobilne granie #61

Chyba każdy zdążył już zauważyć, że gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na smartfony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas. Będę regularnie podsumowywał rynek w segmencie mobile gamingu. Pojawi się tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na sprzęt mobilny. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

Wow! To już ponad sześćdziesiąte podsumowanie!


Gamingowe liczby tygodnia:

  • 29.08 pojawiła się nowa aktualizacja dla przenośnej konsolki Nintendo 3DS (raczej nie wnosi nic konkretnego i pewnie blokuje dziury, które ułatwiały piratom omijanie przeszkód)
  • 30.11 mobilny RPG Dragalia Lost od Nintendo wejdzie w tryb offline (ostatnia aktualizacja wyraźnie zaznaczała, że to powoli koniec wsparcia tego tytułu) – tytuł był jednym z pierwszych mobilnych produkcji japońskiego giganta (debiutował w 2019 roku)
  • 28 października koniec Facebook Gaming (Meta uruchomiło platformę w 2020 roku na iOS oraz Androida by konkurowała z Twitchem i YouTubem, ale coś nie zażarło)


1. PlayStation Studios Mobile

Sony dobrze zdaje sobie sprawę, że mobajlu lekceważyć nie wolno. Już od jakiegoś czasu japoński gigant opracowuje przemyślaną strategię odnośnie segmentu przenośnych gier. PlayStation Studios Mobile Division to wyodrębniona sekcja pod mobile gaming – będzie pracować niezależnie od projektów na konsole. Dział ten ma mieć własną tożsamość, by odpowiednio podchodzić do produkcji na zupełnie inną platformę. Skupi się na różnych spinoffach, w które pogramy na smartfonach i tabletach. Przypomnę, że niedawno informowałem, iż Sony Interactive Entertainment chce do 2025 roku mieć połowę swoich produkcji dostępnych na PC i mobile. W skład rodziny developerów budujących produkcje na telefony wejdzie m.in. Savage Game Studios (od Zynga, Insomniac, czy Wargaming).


2. Logitech i Tencent z chmurową konsolką

Odkąd gamingowe smartfony demonstrują potencjał mocy, ja zaznaczałem, że uwagę kierowałbym zupełnie gdzie indziej – na maszynki projektowane pod platformy streamingowe. Zamiast cisnąć w drogie podzespoły, lepiej skupić się na parametrach wystarczających do zabawy chmurowej. Takie możliwości ma zaoferować konsola przygotowana wspólnie przez Logitech i Tencent. Projekt Logitech G Cloud ma dostarczyć wygodny, przenośny sprzęt, który spełni minimum potrzebne do zabawy przez chmurę.

W sieci pojawiły się już pierwsze obrazki konsolki, ale i specyfikacje. Podzielili się nimi Evan Blass i Kuba Wojciechowski. Ewidentnie widać, że mówimy o gadżecie pracującym na Androidzie i z dostępem do sklepiku Google Play. Pozwoli to na dostęp do Xbox Cloud Gaming, czy GeForce Now.

Parametry urządzenia przypominają podzespoły smartfona ze średnie półki. Ekran 6.9 cala z 1080p, Snapdragon 720G, 4 GB RAM, Wi-Fi 5 i bateria 6000 mAh. Zastosowanie takich specyfikacji obniży koszty gadżetu, a w streamingu właśnie o to chodzi.


3. Aya Neo Slide – nowe wieści

AYA ma bardzo ambitny plan wydawniczy na końcówkę 2022 i początek 2023 roku. Szykuje się kilka ciekawych konsol linii Neo, ale tą wyróżniającą się będzie z pewnością edycja Slide. Sprzęt z ekranem odsłaniającym klawiaturkę. Pierwsze wieści o tym gadżecie pojawiły się już w maju. W przeciągu ostatnich tygodni uzupełniono wieści o specyfikacje maszynki (AMD Ryzen 7 6800U, RDNA 2, ekran 6 cali z 1080p), a teraz przybyło trochę nowych renderów. Pokazują, że wyświetlacz nie tylko się wysunie, ale otrzyma też regulację kąta nachylenia (prawdopodobnie jeden 45 stopni). Widać też LEDowe podświetlenia, rozkład portów (dwóch USB-C, słuchawkowego i czytnika kart microSD). Wciąż nie zademonstrowano działającego prototypu, więc wiele kwestii pozostaje znakiem zapytania.


4. Customowy adapter do Joy Cona

Oficjalny adapter łączący oba Joy-Cony od Switcha w wygodniejszy pad jest sprytną konstrukcją, ale niespecjalnie wygodną. Nintendo chciało zachować kompaktowość, ale tutaj ergonomia uchwytu powinna być na pierwszym miejscu. Komuś chciało się przeprojektować całość po swojemu i zaproponować customowy moduł drukowany w 3D o znacznie bardziej komfortowych kształtach. Nintendo Switch z tym pomysłem pozwala nawet utrzymywać padzik jedną ręką lub grać z podparciem całości o blat. Akaki Kuumeri przedstawił swoje rozwiązanie na poniższym filmiku:


5. Asus ROG Phone 6D i 6D Ultimate (zapowiedź tygodnia)

Na 19 września Asus zapowiedział prezentację nowych modeli gamingowych smartfonów z linii ROG. Tajwański producent chce zaoferować odświeżone odmiany szóstej generacji: ROG Phone 6D i ROG Phone 6D Ultimate. W tym segmencie każde pół roku zmian ma znaczenie, więc marka chce być konkurencyjna wobec bezpośrednich rywali, którzy też wydają swoje jednostki, gdy tylko na horyzoncie pojawi się okazja do wciśnięcia wydajniejszego procesora.

Według przecieków, edycja Ultimate ma pracować na chipie Dimensity 9000+ od MediaTek. Asus oficjalnie zapowiedział, że w tym modelu doświadczymy niespotykanego dotąd w tej serii chłodzenia. „D” pewnie od Dimensity, więc i w bazowym wariancie spodziewam się tego układu (być może bez plusa). Aktualny ROG Phone 6 posiada ekran OLED 6.8 cala z odświeżaniem 165Hz i nawet do 18 GB RAM, więc pod tym względem będzie pewnie podobnie.


6. 5000 zweryfikowanych gier dla Steam Deck

To info powinienem wrzucić do sekcji z liczbami, ale postanowiłem oddać mu cały oddzielny akapit. Obiecałem przecież, że będę wieści o Steam Deck będą tu publikowane regularnie. Valve pochwaliło się kolejnym krokiem milowym związanym z biblioteką gier dla przenośnej maszynki. Katalog zweryfikowanych pozycji przekroczył właśnie 5000 tytułów. To wciąż poniżej 10% całej bazy Steam, ale już naprawdę bogata kolekcja.

Valve korzysta tu z dwóch oznaczeń: Verified i Playable. To pierwsze mówi użytkownikowi, że nie powinien doświadczyć problemów z grą na przenośnym ekranie. Z kolei te drugie wymagać będzie pewnych zmian w ustawieniach, by zabawa była zadowalająca. A ile gier nie jest wspieranych w mobilnym Steam OS? Baza danych informuje o prawie 2000 takich gier. Proces sprawdzania jest na pewno żmudny, a całość Steam liczy ponad 5000 produkcji, więc rozszerzanie listy będzie trochę trwało.


7. GKD mini Plus z odpinanym joyem

Większość z nas (nawet w środowisku graczy) kojarzy ledwie kilka przenośnych konsolek. Tymczasem, rynek pełen jest bardzo oryginalnych, choć niszowych mobilnych maszynek do grania w terenie. GKD (Game Kiddy) specjalizuje się w budowaniu mobilnych gadżetów do retro zabawy. Najnowszy GKD mini Plus otrzymał modułową przystawkę z odpinanymi joyami. Opcjonalny element ma poprawić jakość gry, gdy trzeba. Oprócz tego upgrade specyfikacji, m.in. wyższą rozdzielczość ekranu, szybszy procesor, więcej RAM. Nie jest to jakiś demon mocy, ale ma wystarczające parametry pod klasyczne tytuły. Panel IPS LCD 640 x 480, 1 GB pamięci operacyjnej, czy procesor Rockchip RK3566 z 1.8 GHz. Software autorski. Od razu z emulatorami. Cena to 469 juanów, czyli poniżej 70 dolców.


8. Razer Kishi V2 dla iPhone’a

Kilka miesięcy temu Razer przedstawił drugą generację swojego kontrolera dla smartfonów z Androidem. Obiecywał, że edycja dla iPhone’a też się pojawi. Słowa dotrzymał. Kishi V2 dla iOS jest już w sprzedaży i kosztuje 100$. Zmianę względem pierwszej wersji Kishi jest inny mechanizm utrzymywania telefonu. Zyskuje na tym kompatybilność. Gadżet będzie współpracował z iPhone’ami od 6s (w tym oby generacji iPhone’a SE). Trochę inny jest też układ przycisków gamepada. Część z nich można programować przez apkę Razer Nexus. Kishi V2 współdziała z platformami streamingowymi (np. Xbox Cloud Gaming, czy Google Stadia), apkami do zdalnej rozgrywki dla konsol i PC oraz tytułami z App Store (jest certyfikacja MFi).


9. Project Winter (premiera tygodnia)

Project Winter to stosunkowo świeża gra, które w przeciągu 3 lat doczekała się wydania na urządzenia PC i konsole. W sierpniu tytuł pojawił się też na urządzeniach mobilnych (iOS/Android). Tytuł bazuje na rozgrywce sieciowej. Ośmiu graczy łączy siły we wspólnym celu. Ich zadaniem jest przetrwanie w dzikich warunkach. Zimna pogoda, brak pożywienia i surowców, czy niebezpieczne drapieżniki to nie jedyne przeszkody. Wśród grupy będą sabotażyści, którzy utrudnią działania. Gra pojawiła się w sklepikach Google Play i App Store pod sam koniec zeszłego miesiąca. Będzie darmowa, ale z elementami mikropłatności.


10. „Nowe” Zeldy na Switchu?

Michał Sitnik Nintendo Switch IGNintendo Switch korzysta mocno na udostępnianiu dawnych hitów, które wciąż cieszą oczy fanów japońskiej marki. W online’owych pakietach znajdziemy mnóstwo starszych pozycji, a praktycznie w każdym kwartale roku dochodzą kolejne. We wrześniu szykuje się prezentacja Nintendo Direct, na której motywem przewodnim może być Zelda. Przecieki wskazują, że na Switcha powrócą dwa ikoniczne tytuły z Linkiem w roli głównej. News pochodzi z podcastu Nintendogs od Mike’a Minottiego i Jeffa Grubba. Spekulowali oni o możliwości udostępnienia przez Nintendo „The Legend of Zelda: Twilight Princess” i „The Legend of Zelda: The Wind Waker (z 2006 roku). Czy plotki się potwierdzą?


Kącik nowości na platformach chmurowych

Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na smartfonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. Od teraz chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, Google Stadia, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).

11. Coczwartkowy update w GeForce Now

W bazie GeForce Now Nividia szykuje spore rozszerzenie na wrzesień. Katalog zostanie rozbudowany o minimum 22 pozycje, ale wymienię tylko te z ostatniego tygodnia. W sierpniu serwis otrzymał aż 38 gier. Cztery z nich jeszcze pod sam koniec miesiąca.

  • Call of the Wild: The Angler (nowość na Steam i Epic Games Store)
  • F1 Manager 2022 (nowość na Steam i Epic Games Store)
  • Scathe (nowość na Steam)
  • Gerda: A Flame in Winter (nowość na Steam)
  • MythBusters: The Game – Crazy Experiments Simulator (nowość na Steam)
  • LEGO Brawls (nowość na Steam)
  • Arcade Paradise (Epic Games Store)
  • Dark Deity (Epic Games Store)
  • Hotline Miami 2: Wrong Number (Steam)
  • Lumencraft (Steam)

Cztery tytuły dodane do GeForce Now w ostatnich dniach sierpnia: 

  • Destiny 2 (Epic Games Store)
  • Guild Wars 2 (Steam)
  • Tyrant’s Blessing (Epic Games Store)
  • Warhammer 40,000: Mechanicus (Epic Games Store)


12. Tom Hanks z grą dla Apple Arcade

Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale Tom Hanks kolekcjonuje chyba maszyny do pisania. Aktor jest związany z Apple kontraktem, ale głównie w ramach produkcji dla serwisu Apple TV+. Okazuje się, że będzie też miał swoją grę w Apple Arcade. Będzie to tytuł typu trivia – pierwszy taki na ten platformie. Pytania w Hanx101 Trivia będą z różnych kategorii. Rywalizować będzie można wynikiem, ale też starciami bezpośrednimi (także drużynowo). To typowo imprezowa propozycja (familijna).

We wrześniu w Apple Arcade zadebiutuję też:

  • Gris+ (doceniany hit indie, 30 września)
  • Horizon Chase 2 (9 września)
  • Garden Tails: Match and Grow (od twórców Two Dots, 16 września)
  • Farmside (23 września)
  • Shovel Knight Dig