
Chyba każdy zdążył już zauważyć, że gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na smartfony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas. Będę regularnie podsumowywał rynek w segmencie mobile gamingu. Pojawi się tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na sprzęt mobilny. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.
Wow! To już siedemdziesiąte podsumowanie! Niby jubileuszowe, ale krótsze. Jakoś zeszły tydzień nie obfitował w aż tyle ciekawych wieści, jak te poprzednie. Nie znaczy to jednak, że nic się nie działo. Onexplayer rozpoczął przedsprzedaż swojej nowej PC-konsolki, platformy streamingowe poszerzyły się o kolejne tytuły, a i w systemach Apple doszło wsparcie dla kolejnych kontrolerów.
1. Memoir Blue (zapowiedź tygodnia):
Są gry i są „gry”. Obie mają swoich zwolenników. Ja należę do tej grupy, która szuka wśród tytułów indie. Pozycje bardziej oryginalne przyciągają wzrok, a czasem wystarczy po prostu ładna oprawa graficzna. Nie wyłącznie, a przede wszystkim jako uzupełnienie pomysłu na realizację. Memoir Blue to przygodówka w naprawdę artystycznym wykonaniu. Annapurna wydaje głównie ciekawe pozycje. Tę do takich spokojnie zaliczę. Twórcy określili ją mianem interaktywnej poezji. Gracz wciela się w rolę pływaczki, która ucieka przed presją sławy w otchłań surrealistycznych wspomnień. Obczajcie zwiastun. Uwielbiam takie produkcje. Premiera na iOS już 3 listopada.
2. Retro kontrolery Nintendo dla iOS/iPadOS
Podczas czerwcowego WWDC Apple obiecało kilka gamingowych ulepszeń w iOS 16. Pojawiła się zapowiedź wsparcia kontrolerów Joy-Con i Pro od Switcha. Teraz podobne wsparcie zaadaptowano wobec retro padów japońskiego giganta. Aktualizacja najnowszego softu dla iPhone’a i iPada (ale też Apple TV, czy Maców) obejmuje kontrolę przy użyciu odświeżonych replik kontrolerów dla NES, SNES, czy N64. Gamepady pokażą się w ustawieniach Bluetooth, jak każde inne parowane urządzenie. Wsparcie dotyczy gier w serwisie Apple Arcade i tytułów do pobrania w App Store (które poza dotykowym ekranem oferują kontrolę padami).
Neat, iOS/tvOS 16.1 support the official BT/USB-C Super Nintendo controller for the Switch 😄 I don’t have the N64 or NES versions to test with, but I believe they are supported now too 🎮 pic.twitter.com/mfkTIHpXun
— Steve Troughton-Smith (@stroughtonsmith) October 24, 2022
3. Age of Empires Mobile na iOS i Androida
Nie ma chyba miłośnika gier strategicznych, który nie znałby Age of Empires. Seria obchodzi właśnie swoje 25-lecie, więc to idealna okazja na zapowiedź nowej odsłony tego tytułu. Tym razem w wersji na iOS oraz Androida. Microsoft przedstawił projekt Age of Empires Mobile, ale na pierwszym zwiastunie nie zdradza zbyt wiele. Na razie nie wiadomo, czy będzie to jakaś nowa wersja, czy remake, ale sądzę, że fani woleliby po prostu stary dobry tytuł, ale przystosowany do dotykowych ekranów mobilnych urządzeń. W sieci krążą jednak domysły, że Microsoft może po prostu wprowadzić do App Store i Google Play grę Return to Empire. Ta bazowała na Age of Empires, ale była stworzona głównie pod rynek chiński. Stworzono ją wspólnie z Tencent. To wczesna zapowiedź, więc nie ma nawet ogólnej daty premiery.
4. ONEXPLAYER Mini Pro w przedsprzedaży
PC-konsolka ONEXPLAYER Mini Pro wchodzi w końcu do przedsprzedaży. Pre-ordery można składać od 30 października, natomiast wysyłka ruszy 8 listopada. Urządzenie w tej wersji ma być najmocniejsze w portfolio firmy. W środku ma pracować procesor AMD Ryzen 7 6800U. Nie będzie tanio. Cennik startuje od 1199$ (16 GB RAM i 512 GB na dane), a kończy się na 1549$ (32 GB RAM i 2 TB na dane), ale w tej chwili można liczyć na 23% rabatu. Konsola będzie wydajniejsza i smuklejsza od Steam Decka, ale ten startuje od 399$. ONEXPLAYER Mini Pro ma ekran wyższej rozdzielczości, szybszy procesor i grafikę, a także opcjonalne rozszerzenie pamięci. Do tego pojemniejszą baterię (ale to jeszcze nie świadczy o dłuższym czasie pracy), dwa porty USB4 i szybsze Wi-Fi.
OneXPlayer Mini Pro will be officially launched on October 30th 7pm PDT
Shipping starts by November 8thPreview here: https://t.co/L0tLIuwdiB#OXP6800U
— OneXPlayer_Official (@OnexPlayer_) October 27, 2022
5. Bayonetta 3 na Nintendo Switch
Na ten tytuł czekało wielu. Trzecia część Bayonetta zadebiutowała w końcu na Nintendo Switch i już zbiera bardzo pozytywne recenzje. Poziom przyjęcia jest znakomity, ale w naszym kraju rozczarował brak polskiej wersji językowej. Ten popularny slasher został przygotowany na konsolki Nintendo przez studio PlatinumGames. Jest dostępny na tej platformie na wyłączność. Od zapowiedzi pojawienia się Bayonetta 3 na Switach minęło prawie sześć lat, a od poprzedniej części aż osiem, więc nic dziwnego, że fani rzucili się na pozycję jak na ciepłe bułeczki. W Nintendo Store tytuł wyceniono na 290 zł.
Kącik nowości na platformach chmurowych
Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na smartfonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. Od teraz chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, Google Stadia, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).
6. Coczwartkowy update w GeForce Now
W minionym tygodniu NVIDIA nie tylko przygotowało aktualizację katalogu gier w swojej chmurze, ale zaproponowało również zniżkę na sześciomiesięczny dostęp do swojego serwisu. W Halloweenowy okres można wykupić abonament do GeForce Now Priority Membership z 40% rabatem. Za 30$. Na platformie dwanaście nowych pozycji, w tym trzy całkowicie nowe:
- Victoria 3 (nowość na Steam)
- Star Ocean: The Divine Force (nowość na Steam)
- Paper Cut Mansion (nowość na Steam i Epic Games)
- Saturnalia (nowość na Epic Games)
- Asterigos: Curse of the Stars (Epic Games)
- Draw Slasher (Steam)
- Five Nights at Freddy’s: Security Breach (Steam i Epic Games)
- Guild Wars: Game of the Year (Steam)
- Labyrinthine (Steam)
- Sniper Elite 5 (Steam)
- Volcanoids (Steam)
- V Rising (Steam)
This week’s #GFNThursday is 𝑓𝑎𝑛𝑔-𝑡𝑎𝑠𝑡𝑖𝑐. 🧛
Take a bite out of Halloween with @VRisingGame and several other games joining the cloud! 🌩️
And to make things even sweeter, save 𝟒𝟎% on a 6-month Priority Membership for a limited time. 🍬
Blog👉 https://t.co/1yw04tQGRr pic.twitter.com/ov4onmLHZ4
— 🌩️ NVIDIA GeForce NOW (@NVIDIAGFN) October 27, 2022
7. Nowości w Xbox Cloud Gaming
Microsoft na koniec października ma tylko trzy nowe gry w ramach Xbox Game Pass, w tym dwie w streamingu Xbox Cloud Gaming. Może niezbyt wiele, ale amerykański gigant odświeża swoją ofertę tytułów częściej niż co tydzień i w mniej regularnych odstępach.
- Gunfire Reborn
- Signalis
once again we are coming to you with more games pic.twitter.com/WRpqBu7C1n
— Xbox Game Pass (@XboxGamePass) October 28, 2022
8. stitch. w Apple Arcade
Na początku miesiąca przedstawiałem październikowe nowości Apple szykowane w Apple Arcade. Gigant z Cupertino wydawał je co tydzień. Na ten ubiegły przypadł debiut ciekawej gierki logicznej – stitch. To pozycja indie od niezależnego Lykke, które wpadło na pomysł zbudowania koncepcji łamigłówki w oparciu sztukę haftowania. Na start do dyspozycji ponad pięćdziesiąt poziomów o różnym stopniu trudności, a obiecane są cotygodniowe aktualizacje z kolejnymi wyzwaniami. Mechaniki gry nie będę opisywał, najlepiej zobaczyć ją bezpośrednio w zwiastunie.
⭕ New Release ⭕
Put some tea on, get into your slippers, and get cozy: Stitch. from @LykkeStudios has arrived, exclusively on Apple Arcade. Create beautiful embroidery patterns of landscapes, plants, animals, objects, and more.
Play today: https://t.co/vm2rOqJ45m pic.twitter.com/yBKgVc8u2I
— Apple Arcade (@AppleArcade) October 28, 2022
9. Koniec Google Stadia
Niestety RIP. Już kilka tygodni temu Google zapowiedziało styczniowe zakończenie projektu chmury Stadia. W związku z tym do tego czasu nie pojawią się już żadne ciekawe zapowiedzi dla katalogu serwisu.