mobilne granie 79 razer edge
Zobacz też: Mobilne granie #79

Chyba każdy zdążył już zauważyć, że gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na smartfony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas. Będę regularnie podsumowywał rynek w segmencie mobile gamingu. Pojawi się tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na sprzęt mobilny. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

Wow! To już osiemdziesiąte podsumowanie! Niestety nie mam z tej okazji nic nadzwyczajnego, no, może poza zbiorem wieści z branży 🙂

Na początek mała ciekawostka: po 26 latach od premiery pierwszych Pokemonów lista stworków przekroczyła tysiąc! Aktualnie lista obejmuje dokładnie 1008 Pokemonów. Pojawiały się w wielu seriach gry, ale większość z nich dotyczy urządzeń mobilnych.


1. Pierwszy sezon 2023 roku w CoD: Mobile (zapowiedź tygodnia)

Jest początek roku to może mała zapowiedź pierwszego w 2023 sezonu Call of Duty Mobile. Activision już go zwiastuje. Najnowszy trailer wygląda jak przygotowany specjalnie pod chiński nowy rok. Kolejne rozgrywki ruszają już 19 stycznia (w nocy czasu polskiego).  Reawakening, co to znaczy? Battle Royale zyska odświeżony wygląd mapy Nuketown (pod Rok Królika), nowe tryby multiplayer (w tym Big Head Blizzard inspirowany Goldeneye z Nintendo i Super Attack of the Undead w stylu zombie). Gracze będą mogli zdobyć 50 nowych poziomów nagród Battle Passie. Są też nowi operatorzy, broń, karty, talizmany i inne.


2. Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredders’ Revenge (premiera tygodnia)

Nostaliczna premiera na mobilne platformy! Katalog gier trafiających na iOS lub Androida za pośrednictwem Netflixa poszerzy się o Wojownicze Żółwie Ninja w retro stylu. Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge było dostępne na konsole (m.in. Switcha) i PC, a teraz czas na smartfonowe systemy Google i Apple. Pół roku po premierze szansę na sprawdzenie pozycji będą mieli fani mobajlu. Ten beat’em up bezpośrednio nawiązuje do klasyków z lat dziewięćdziesiątych. Ma nawet inspirowaną oldschoolowymi tytułami oprawę graficzną. Rozgrywka obejmuje tryb solowy, ale też kooperacyjne multi (wszystkimi czterema żółwiami – i chyba Mistrzem Splinterem też).


3. Rocco’s Island na iOS

Rocco’s Island: Ring to End the Pain od Cogoo trafia w końcu na mobilne platformy. Na razie głównie na iOS. Tytuł w wersji Pocket Edition to narracyjna gra przygodowa, w której główna postać (gniewna Evelyn) trafia na tajemniczą wyspę i wykorzystuje swoje nastoletnie „moce” destrukcji otoczenia. Dziewczyna eksplorując poziomy poznaje swoją przeszłość, ale przy okazji spróbuje uchronić teren przed zniszczeniem. Po drodze sporo zagadek i przeszkód typowych dla przygodówek. Pozycja wyróżnia się efektowną oprawą graficzną i specjalnie skomponowanym zestawem aż siedemnastu utworów muzycznych. Grę można pobrać za darmo, ale dostępny jest tylko krótki odcinek proponowanej historii. Za całość trzeba zapłacić ok. 30 zł


4. Niezrealizowany Lenovo Legion Play z Androidem

Lenovo ma swoją linię gamingowych smartfonów serii Legion, ale opracowywało też mobilną konsolkę z systemem Android. Do sieci wyciekły zdjęcia rzekomego Lenovo Legion Play, potwierdzające, że maszynka była w naprawdę zaawansowanym stadium rozwoju. Obecnie segment urządzeń do grania w przenośnym wydaniu przeżywa swój rozkwit, więc z jednej strony budowa kompaktowego sprzętu do grania nie dziwi, z drugiej jednak brak realizacji projektu już trochę tak. YouTuber Taki Udon zdradził, że prototyp powstał już w marcu 2021 roku. Część wyprodukowanej serii trafiła w Chinach do sprzedaży (za 160$). Specyfikacje urządzenia mogły wystarczyć do chmurowej zabawy, czyli być alternatywą dla Razer Edge i Logitech G Cloud:

  • 7-calowy ekran FHD (1920 x 1080) ze wsparciem HDR10
  • chip: Qualcomm Snapdragon 720G
  • 4 GB RAM i 64 GB na dane
  • wbudowane kontrolery (w stylu kieszonsolek)
  • audio: frontowe głośniki stereo
  • system Android 11 z obsługą natywnych gier (Game Launcher jak w Logitech)
  • wyjście USB-C na zewnętrzny ekran
  • bateria: 7000 mAh

Widzę tu sporo cech wspólnych z Logitech G Cloud (oprócz wyjścia na monitor). Wszsytko wygląda, jakby Tencent (m.in. Game Launcher dla Androida) przeszedł do współpracy z Logitech, gdy Lenovo porzuciło projekt.


Kącik nowości na platformach chmurowych

Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na smartfonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. Od teraz chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, Google Stadia, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).

5. Coczwartkowy update w GeForce Now

NVIDIA wraca do cotygodniowych GFN, czyli czwartków z aktualizacją katalogu gier dostępnych w streamingu. W zeszłym tygodniu serwis poszerzono o siedem kolejnych pozycji. W GeForce NOW znajdziemy:

  • Tom Clancy’s The Division 2 (nowość na Steam)
  • Dakar Desert Rally (Epic Games)
  • Destroy All Humans! (Steam i Epic Games)
  • Destroy All Humans! 2 – Reprobed (Steam i Epic Games)
  • MX vs ATV Legends (Steam)
  • The Valiant (Steam i Epic Games)
  • Way of the Hunter (Steam i Epic Games)


6. Nowości w Xbox Cloud Gaming

Microsoft też przedstawił tytuły dla Xbox Game Pass, ale w formie zapowiedzi. 19 i 20 stycznia do bazy gier (m.in. przez Xbox Cloud Gaming) trafią trzy gry:

  • Persona 3 Portable (chmura, konsole, PC) – 19 stycznia
  • Persona 4 Golden (chmura, konsole, PC) – 19 stycznia
  • Monster Hunter Rise (chmura, konsole, PC) – 20 stycznia

Niestety więcej pozycji niebawem zniknie z katalogu, więc jest ostatni moment, by je sprawdzić/ukończyć:

  • Danganronpa: Trigger Happy Havoc (chmura, konsole, PC)
  • Nobody Saves The World (chmura, konsole, PC)
  • Pupperazzi (chmura, konsole, PC)
  • The Anacrusis (Game Preview) (chmura, konsole, PC)
  • We Happy Few (chmura, konsole, PC)
  • Windjammers 2 (chmura, konsole, PC)


7. Pocket Card Jockey: Ride On! w Apple Arcade

20 stycznia do bazy Apple Arcade dołączy kolejna gra – Pocket Card Jockey: Ride On! Tytuł przygotowała grupa znana z Pokemonów, ale co jakiś czas tworzy też „mniejsze” produkcje. Japońskie studio odświeżyło Pocket Card Jockey pod katalog serwisu Apple. Pozycja ma już swoje lata i czas świetności za sobą, ale wciąż jest grywalna. Debiutowała na Nintendo 3DS w 2013 roku, a teraz pokaże się na iOS i iPadOS. Mówimy o karciance powiązanej z wyścigami konnymi (tytuł z kategorii gier logicznych). W tym miesiącu w Apple Arcade zobaczymy jeszcze Illustrated i Squiggle Drop.


8. Nowości w PlayStation Plus z Remote Play

Usługi Remote Play w ramach PlayStaton Plus dotyczą streamingu gier również na urządzeniach z iOS lub Androidem oraz kontrolerem DualShock, więc przegląd nowości szykowanych dla subskrybentów usługi mają w moim przeglądzie sens. W ramach PS Plus jeszcze w styczniu serwis zyska (pamiętajcie, że tylko najwyższy pakiet usługi daje dostęp w streamingu):

  • Back 4 Blood | PS4/PS5
  • Dragon Ball FighterZ | PS4
  • Devil May Cry 5: Special Edition | PS5
  • Life is Strange: Before the Storm | PS4
  • Life is Strange | PS4
  • Jett: The Far Shore | PS4, PS5
  • Just Cause 4: Reloaded | PS4
  • Omno | PS4
  • Erica | PS4


9. Google Stadia

Niestety serwis RIP. Już kilka tygodni temu Google zapowiedziało styczniowe zakończenie projektu chmury Stadia. W związku z tym do tego czasu nie pojawią się już żadne ciekawe zapowiedzi dla katalogu serwisu. Na kanałach społecznościowych usługi uruchomiono instrukcję zwrotów m.in. za urządzenia do gry – gamepady (Stadia Controller) i moduły do streamingu (również wersji Founder’s Edition i Premiere Edition). Google zapewnia, że dokona zwrotów do 18 stycznia. Podobnie zresztą w ramach softu.

W najnowszym komunikacie Google obiecało aktywację modułu Bluetooth w Stadia Controllerze, by po zamknięciu usługi pad jeszcze posłużył. Jeszcze nie sprecyzowano kiedy to nastąpi, ale nowe informacje na ten temat mają pojawić się w tym tygodniu. Przypomnę, że kontroler do łączności wykorzystywał Wi-Fi direct, ale na szczęście dysponował też BT.