TomTom VIO – okrągła, urocza i wdzięczna nawigacja na skuter.

Nawigacje samochodowe są przeważnie… samochodowe. Producenci systemów z GPS projektują głównie modele do kokpitów, tymczasem posiadacze jednośladów (mam tu na myśli rowery, skutery i motocykle) muszą korzystać ze smartfonowych odpowiedników. Czasem uda się telefon zamocować na kierownicy, ale trochę ryzyko. Generalnie nawigacji w tym segmencie jest jak na lekarstwo albo nawet jeszcze mniej. Niszę zauważył TomTom, który z nawigacji i rejestratorów jest przecież znany. Na targi IFA 2016 przygotował model specjalnie pod skutery – TomTom VIO.

TomTom VIO

Rzadko piszę o nawigacjach, ale tym ciekawszym bardzo chętnie się przyglądam. TomTom VIO jest na tyle nietypowe i oryginalne, że przyciągnęło moją uwagę. Okrągły wariant przyczepiamy pod lusterko i otrzymujemy efektowny i praktyczny gadżet z wyświetlaczem wizualizującym nam trasę i mapę. W dodatku nie jest to jedynie sprzęt do nawigacji. Skoro jest ekranik to można pewne treści przerzucać na podręczny panel proste ze sparowanego smartfona. Współpraca z aplikacją mobilną na telefon jest bardzo ważna, ponieważ to ona przenosi odczyty. Wystarczy wybrać na smartfonie trasę i schować sprzęt do kieszeni/torebki.

Konstrukcja jest urocza. Pasuje stylistycznie do skuterów i została zaoferowana w kilku wariantach kolorystycznych. TomTom VIO jest typową nawigacją typu „turn-by-turn”. Nie różni się specjalnie od znanych wzorców poza tym, że ekran jest okrągły. Właściwie to ta cecha bardzo wyróżnia urządzenie i krok ten jest udany. TomTom dostarczy znany interfejs jednak lekko zmodyfikowany pod okrągły ekranik. Nawigacja posiada również ostrzeżenia o radarach, alerty na temat korków oraz prezentację alternatywnych tras. Podoba mi się też wyświetlanie ID dzwoniącego. Warto więc korzystać przy okazji z zestawu słuchawkowego Bluetooth.

TomTom VIO

TomTom VIO

Ostrzeżenia mają widoczne sygnalizacje na temat ostrzeżeń, więc powinny informować nawet bez potrzeby odrywania wzroku od drogi. Możemy pewnie liczyć na współpracę ze społecznością TomToma, która chętnie aktualizuje bazę fotoradarów. Z tego co wiem to TomTom ma ok. 5 milionów użytkowników. Skuterem bardzo ciężko przekroczyć prędkość, więc troszkę zastanawia mnie wdrożenie tej funkcji. Może to dla tych co podkręcają silnik (zdejmują zabezpieczenia prędkości). Myślę, że przy TomTom VIO postawiono bardziej na stylistykę, a potwierdza to nawet opcja dostosowania koloru mapy pod kolor obudowy urządzenia (które pewnie kupimy pod kolor samego skutera).

Odporny na warunki atmosferyczne TomTom VIO ma kosztować ok. 170$. Będzie współpracował z platformami iOS oraz Androidem i nie obciążał baterii telefonu, ponieważ sam moduł GPS jest wbudowany w nawigację. To dobra wiadomość dla akumulatorka smartfona. Szkoda, że TomTom nie wbudował w gadżet wideorejestratora.

źródło: TomTom