Życie fit jest teraz bardzo modne. Oczywiście, najlepiej, gdyby szło to w parze z regularnymi ćwiczeniami, a nie tylko chęcią wrzucenia ściemy na sociale. Platform do monitorowania aktywności jest coraz więcej, a ostatnio przybywa serwisów uatrakcyjniających podejmowanie wyzwań. W ostatnim czasie przedstawiałem takie usługi od Fitbit, Samsunga, czy ostatnio w ramach Apple Fitness+. Facebook też ma tu swoją propozycję. Zaangażuje do tego gogle VR. Oculus Move będą analizować ruch w wirtualnej rzeczywistości.

Oculus Move Oculus Quest 2

Oculus Move zliczy spalone kalorie

Ćwiczenie z goglami na głowie nie wydaje się wygodne, ale już nie tylko firma Marka Zuckerberga bada takie połączenie. Już w 2018 roku przedstawiałem na blogu wirtualną siłownię w projekcie Black Box VR. Oculus Move nie aspiruje chyba (jeszcze) do aż tak ambitnych symulacji, ale sama koncepcja jest podobna. Facebook chce zbudować serwis zrzeszający aplikacje powiązane z aktywnością. Oczywiście VR. Takie, w których poruszanie się jest istotną całości. W goglach ruch jest ważny, ale nie wszystkie programy/gry wymagają aż tak dynamicznego.

Wyczuwam, że z czasem w ramch Oculus Move znajdziemy pozycje w stylu tych od Nintendo (japońska firma jako pierwsza zaczęła mocniej rozwijać gry z kontrolerami ruchu dodając specjalne peryferia dla aktywnych – ostatnio Ring Fit Adventure dla Switcha). To gry, gdzie ruch to podstawa, więc warto może zliczyć ten czas w jakimś fitnessowym podsumowaniu, np. z zapisem spalonych kalorii. Zmotywuje to do dalszego bicia rekordów lub podejmowania wyzwań.

 

Oculus Quest 2 jako tracker

Na razie nie wiadomo do końca, jak platforma Oculus Move będzie zliczać spalone kalorie, ale w zasadzie w samych goglach oraz kontrolerach jest sporo czujników, więc teoretycznie można wyszkolić algorytmy do ich odpowiedniego przetwarzania. Aktywność można wtedy monitorować w przeróżnych metrykach. Wcale nie musi to być wirtualna siłownia odwzorowująca maszyny do ćwiczeń. Wystarczą wciągające gry. Na razie gogle Oculus Quest 2 pokażą głównie podsumowanie kalorii i czasu spędzonego w ruchu, ale może w przyszłości uda się to wszystko mocniej rozwinąć.

Powyżej wrzucam przykład gry Beat Saber, w która będzie jedną z pierwszych wspieranych przez Oculus Move. To gra muzyczna, w której ważny jest rytm. Będą też naturalnie gry sportowe, m.in. boks. Docelowo mają powstawać tytuły specjalnie pod Move. Niestety nie zadziała to chyba z Riftami, więc potrzebne będą Questy. Chyba dość ważnym aspektem jest tu pełna niezależność serii Quest. Chcemy przecież mieć swobodę ruchów. Ja bym podpowiedział współpracę z markami oferującymi naręczne trackery aktywności, by integrować zapisy z wearables. W każdym razie, jest potencjał! Na przykład w rywalizacji online i multiplayer.

źródło: oculus.com