W tym roku możemy być pewni walki między producentami elektroniki w kolejnej kategorii gadżetów – mini lokalizatorów tudzież nazywanych znacznikami (tagami). Dlaczego? Sygnałów jest kilka. Mimo, iż dział ten rozwija się już od ładnych kilku lat, a na rynku oferowanych jest sporo różnorodnych modulików na Bluetooth, dopiero w 2021 rywalizacja się nasili. Do gry wejdzie Apple ze swoim AirTagiem oraz Samsung z Galaxy Smart Tag. Liderem jest obecnie Tile, ale w obawie przed naporem gigantów i ta firma wprowadzi coś nowego.

Tile Sport Tile Style
Obecne znaczniki Bluetooth od Tile w wersji Sport i Style.

Tile skorzysta z UWB

Ja właśnie o planowanych nowościach od Tile chcę dziś napisać. Portal TechCrunch dotarł do ciekawych informacji na temat nowej generacji lokalizatora. Twórcy Tile dobrze zdają sobie sprawę, że znane marki mogą mocno ograniczyć udziały w sprzedaży ich rozwiązań i mimo relatywnie silnej pozycji (i rozpoznawalności) klienci będą kierować wzrok w stronę Apple i Samsunga (i pewnie kolejnych marek, które pójdą ich śladem). Aby utrzymać pozycję Tile zamierza wdrożyć UWB.

Ultra Wide Band (UWB) to dość świeży temat. Stosują go – i to jeszcze bardzo oszczędnie – właśnie dwie wymienione wyżej marki. Na razie w ramach kilku funkcji, m.in. kluczy do aut w iPhone’ach (UWB jest obecny już od iPhone’a 11), czy w smart głośnikach (HomePod Mini). Ten rodzaj lekkiego połączenia radiowego ma swoje zalety. Protokół ten jest w stanie wykrywać kompatybilne urządzenia nawet na odległość do 200 metrów (jeśli sprzyjają temu warunki). To więcej niż Bluetooth i większa swoboda niż Wi-Fi (które jest zwykle lokalne). Idealny materiał na komunikację w Internecie Rzeczy. AirTagi od Apple mają korzystać z UWB i byłyby to kolejne urządzenia w ekosystemie giganta w tym standardzie.

Ciekawostka: We wczesnych latach 2000 protokół UWB był ograniczony do celów wojskowych (radary) lub medycznych. Adaptacja przyspieszyła dopiero później. Obecnie zainteresowanie nią jest znacznie większe w komercyjnym użytku.

Tile też chce zatem oferować Ultra Wide Band w swoich znacznikach. Umożliwi do konkurowanie z nadchodzącym (choć jeszcze nie wiadomo do końca kiedy) rywalem od Apple. Amerykańska marka ma ogromną bazę wiernych klientów i narzędzia marketingowe do wypromowania kolejnego gadżetu, więc reakcja Tile jest zrozumiała. Nowy Tile ma mieć ten sam format, ale wewnątrz skrywać dodatkowe elementy. Nadal w sprzedaży będą oczywiście tagi z Bluetooth, bo te w wielu sytuacjach są wystarczające. Tile z UWB będzie miał przewagę w innych obszarach. Taki iPhone z UWB mógłby wskazywać nawet w jakim kierunku iść do zgubionego przedmiotu. To dodatkowy parametr w przestrzeni.

Tile zatrudni do szukania AR

I teraz płynnie chciałbym przejść właśnie do kolejnej nowości szykowanej przez Tile. Kto wie, może ich ludzie znają przecieki dot. nowinek Apple i chcą odpowiedzieć czymś podobnym? Nowe znaczniki Tile z UWB miałyby korzystać z pomocy Rzeczywistości Rozszerzonej. W trybie AR przez ekran smartfona otrzymalibyśmy precyzyjniejsze lokalizowanie obiektów. Wyczuwam, że coś podobnego znajdzie się na iOS dla AirTagów. Tile miałby odpowiedź dostępną również na Androida.

Tile UWB z AR
Koncepcyjne grafiki Tile dot. namierzania z pomocą AR. foto: techcrunch.com

Apple ma łatwiej, bo wystarczy mu odpowiednie wdrożenie dla chipa U1 UWB. Może jest no-namem w tej kategorii, ale szybko może zostać liderem. Gdzie przewagi ma Tile? Ta firma podpisała z kolei partnerstwo z Intelem i Comcastem w ramach integracji funkcji lokalizacyjnych z wyrobami third-party. Takie urządzenia byłyby wtedy rodzajami hubów dla Tile (nawet poza zasięgiem Bluetooth).

Ciekawostka: Samsung, Xiaomi, NXP, Sony, Bosch i jeszcze kilka innych marek są częścią FiRa (fine ranging) Consortium, które ma ustandaryzować i spopularyzować protokół UWB oraz ekosystem na nim działający.

Widać wyraźnie, że firmy kojarzone z lokalizacją szukają nowych dróg zwiększania zasięgu sieci lokalizacyjnych. UWB jest tu ciekawą opcją, szczególnie, że trwa standaryzacja protokołu w ramach FiRa. Ostatnim ciekawym przykładem jaki dawałem w ramach rozbudowy sieci jest Amazon Sidewalk. Wydaje się, że to jednak Apple znów wyznaczy trendy w temacie. Poczekajmy na efekty. Rok dopiero się zaczął.

źródło: techcrunch.com