Qualcomm produkuje mobilne procesory, nie tylko do smartfonów i tabletów, ale też gogli. W maju 2018 roku przedstawił plaformę Snapdragon XR1 do gogli VR i AR, a pod koniec 2019 na Qualcomm Snapdragon Tech Summit zapowiedziano jej drugą generację. Ma uwzględnić łączność 5G, czyli pełną niezależność. To wymaga odpowiedniego hardware’u, więc musi być moc! Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość w terenie ma odpowiednio śmigać. Referencyjna jednostka uwzględnia też 7 kamer i 8K!

Qualcomm Snapdragon XR2

Chip Snapdragon XR2 z 5G

Pełna mobilność to kierunek, do którego zmierza każda technologia, a ułatwić ma to sieć 5G. Ta swój potencjał będzie dopiero rozwijać po świecie, gdyż potrzebna jest odpowiednia infrastruktura. Jej rozwojowi ma towarzyszyć poprawianie elektroniki, by ta zaczęła wykorzystywać możliwości Internetu piątej generacji. Jak zwykle, prezentacja ma charakter pokazu możliwości, by zainteresować producentów i developerów. To oni mają budować swoje gogle i wbudowywać w nie procesor XR2. Muszą oni wcześniej wiedzieć, czym ten chip w ogóle dysponuje. Event Qualcomm Summit to też okazja do zapoznania się z możliwościami, które za pewien czas trafią na rynek.

Snapdragon XR2 mają wspomagać AR oraz VR, a konkretnie Extended Reality (powiedzmy, że ich miks – można też użyć określenia Mixed Reality). Stąd też skrót w nazwie. Obecnie z platformy XR korzysta już ponad 30 różnych gogli, ale może być ich więcej, jeśli tylko mózg obliczeniowy zaoferuje więcej. XR2 ma zacząć zachęcać do tworzenia headsetów działających z 5G. To ma (będzie miało) oczywiście sens, ponieważ chodząc z goglami po świecie będziemy mogli pominąć łączenie gadżetu z telefonem, skąd zwykle pobierane były dane do łączności. W dodatku 5G ma być przecież dużo szybsze, a tego może wymagać VR/AR (uwzględniając też większe obciążenie sieci takimi wynalazkami).

Chip Snapdragon XR2 z 8K i 360 video

Snapdragon XR1 nadal będzie w ofercie, XR2 jej nie zastępuje, a rozszerza. Będzie chipem bardziej premium, a to oznacza, że dysponować powinien lepszymi parametrami. Qualcomm przekonuje, że nowy procesor ma radzić sobie z rozdzielczością nawet 8K. CPU i GPU high-endowego modułu ma podwoić wydajność. Ta powinna pociągnąć jakość 3K na oko przy odświeżaniu 90 Hz. Wspomniane maksymalne 8K ma funkcjonować w 60 fps, natomiast 4K nawet w 120. Płynność obrazu tak blisko oczu ma znaczenie. Nie zabraknie też wsparcia dla HDR10 i HDR10+. Zabawa z takimi panelami będzie już całkiem fajna. Obecnie daje się jeszcze wyczuć gorsze warunki, zwłaszcza optycznie.

Oprócz tego Qualcomm obiecuje bezproblemowe oglądanie materiałów video w 360 stopniach, a jak pewnie wiecie, sferyczne ujęcia są dosyć ciężkie (zwłaszcza w 8K). Będąc już przy przestrzenności, warto zwrócić uwagę na obsługę do siedmiu kamer w tym samym czasie. Mają one zbierać dane wokół naszej głowy, czyli śledzić pozycję, ale też rozpoznawać gesty rąk (kontrola), monitorować ruch gałek ocznych, rozpoznawać twarze, a nawet ruch ust (jakość śledzenia emocji będzie przekazywać więcej informacji w wirtualnym środowisku). 6DoF ma ropoznawać sceny i obiekty 3D. Swoje robić tu mają algorytmy AI (11 razy lepsze od tego, co w Snapdragonie 835). Gogle mają też orientować się w dźwięku przez 3D audio.

Kiedy gogle AR z XR2?

Kiedy zobaczymy pierwsze gogle działające na platformie XR2? Myślę, że potrzeba nieco czasu. To dopiero chip, a przecież potrzebne są jeszcze testy i ocena samych producentów (w ramach OEM). Moim zdaniem, realne możliwości tych konkretnych procesorów zobaczymy głównie w 2021 roku. W 2020 coś na pewno się pojawi, ale prezentując raczej pierwsze możliwości. Podczas prezentacji zapowiedziano współpracę z Niantic (autorzy aplikacji AR takich jak: Pokemon GO, Harry Potter: Wizards Unite i Ingress). Ich tytuły mają pojawić się na gogle AR już w drugiej połowie roku. To oznacza, że jakieś gogle na ten czas są już planowane. Na czymś to musi przecież działać.

Qualcomm przekazał, że na Snapdragonie XR działać będą cztery rodzaje gogli:

  • niezależne VR lub AR
  • przewodowe XR Viewers (kompaktowe modele)
  • „Boundless XR” pod PC (bezprzewodowo wyświetlając przekaz)
  • „Boundless XR” z 5G (przetwarzanie chmurowe – jakość jak przewodowo z PC)

źródło: Qualcomm