17 października pojawiła się nowa, większa aktualizacja Windows 10 Fall Creators Update i razem z nią system rozszerzono o nową platformę Windows Mixed Reality, która w Polsce jest promowana jako Rzeczywistość Mieszana Windows. Tego dnia odbył się również w San Francisco event prezentujący gogle VR producentów, z którymi współpracuje Microsoft. Projekt Mixed Reality był rozwijany dłuższy czas i docelowo ma konkurować z już obecnymi rozwiązaniami HTC Vive czy Oculus Rift. Mają to być przystępniejsze cenowo „zabawki” i to nie tylko z uwagi na koszt samych gogli, ale i wymagań sprzętowych.

Rzeczywistość Mieszania Windows

W 2018 roku pojawią się nowe generacje gogli od HTC i Oculus, więc cała seria konkurencyjnych modeli od HP, Acera, Lenovo, Asusa, Della i Samsunga ma z nimi powalczyć. Siłą ekosystemu Windows z VR ma być mocne wsparcie wielu producentów i właśnie w tym wpisie chciałbym spróbować porównać gogle ze sobą. Zadanie nie będzie specjalnie trudne, ponieważ Microsoft przygotował referencje, którym partnerzy musieli sprostać. Nie oznacza to jednak, że modele gogli w ogóle się nie różnią!

Czym jest platforma Windows Mixed Reality?

Rzeczywistość Mieszana Windows to platforma, która uzupełnia gogle HoloLens o opcję VR. Model Augmented Reality jest bardzo drogi i jeszcze we wczesnej fazie rozwoju, tymczasem odmiany VR już na rynku się sprzedają, więc szkoda nie zaoferować gadżetów kompatybilnych z Rzeczywistością Wirtualną. Potrzebny był jednak jeszcze system operacyjny, a tu oczywiście najlogiczniej było przerobić Windowsa pod VR. Windows Mixed Reality i dostosowane do nich gogle były przygotowywane przy doświadczeniu zespołów Microsoft Kinect i Microsoft HoloLens.

Gigant z Redmond zapragnął stworzyć własną platformę VR, którą jednak postara się zintegrować z już istniejącymi programami na Windows. Oczywiście mowa m.in. o dostępie do SteamVR, ale nie tylko. Rzeczywistość Mieszana ma dać użytkownikom dostęp do funkcji VR samego Windowsa (nie tylko gier i aplikacji). To oznacza, że przebywanie w VR ma być łatwiejsze i być w zasięgu praktycznie każdego komputera z Windows 10. Właśnie to ma sprawić, że zabawa w VR będzie tańsza. Te wymagające tytuły wciąż będą wymagać odpowiednich jednostek obliczeniowych, ale powstawać mają też rozwiązania „lżejsze”.

Rzeczywistość Mieszana Windows?

Niech was nie zmyli nietypowa nazwa platformy. Orientujący się w segmencie od razu zauważą, że Mixed Reality kojarzy się z połączeniem rzeczywistości wirtualnej z rozszerzoną, ale tak niestety nie jest – przynajmniej nie przy tej generacji sprzętu. Gogle Rzeczywistości Mieszanej Windows to po prostu bardziej przyciągająca nazwa typowych gogli VR. Może lekko mylić, ale Microsoft wcale nie stara się oszukiwać tutaj klientów. „Mixed” ma oznaczać tu wsparcie wirtualnych przestrzeni, które Microsoft chce rozwijać.

Fakt, że przy okazji nazewnictwo przyciąga, a to pewnie nie było przypadkowe. Rzeczywistość Mieszana brzmi ciekawiej niż tylko wirtualna. W rzeczywistości mamy jednak do czynienia z klasycznym VR. Trzeba jednak zauważyć, że gogle VR pod Mixed Reality w pewnym sensie uwzględnią połączenie rzeczywistości wirtualnej z tą prawdziwą poprzez czujniki analizujące przestrzeń (bez zewnętrznych sensorów rozstawianych po pokoju), a to już brzmi zdecydowanie lepiej. W ten sposób Microsoft znalazł wytłumaczenie dla użytego nazewnictwa. Bez przetwarzania otoczenia całość by nie istniała. Pozostaje pytanie: jak Microsoft nazwie przyszłe hybrydy VR z AR? Takie gogle na pewno kiedyś powstaną.

Gogle Mixed Reality

Gogle dla Windows Mixed Reality

Microsoft znalazło chętnych do współpracy zwłaszcza pośród azjatyckich gigantów elektroniki. Przejdę teraz do charakterystyki poszczególnych gogli. Będę starał się podkreślić najważniejsze cechy headsetów, choć na początek zwrócę uwagę, że główne wytyczne odnośnie konstrukcji są u większości podobne. To wspomniane już wyżej wymagania Microsoftu. Referencyjny wzorzec został partnerom przedstawiony, ale tylko w najważniejszych kwestiach. Pozostałe parametry pozostawiono w gestii samych producentów.

Co na pewno będzie takie same w goglach Mixed Reality? Odchylany ekran (możliwość szybkiego podniesienia ekranu do góry bez zdejmowania całego urządzenia z głowy), czujniki otoczenia, kontrolery ruchu, wygodny uchwyt na głowę, minimalne wymagania ekranów (1440 x 1440 na oko, 90 Hz odświeżanie i minimum 95-stopniowy kąt widzenia). Oczywiście wyjście HDMI, USB i porto audio.

Microsoft Mixed Reality Controllers
Zobacz też: kontrolery dla gogli Windows Mixed Reality

Minimalne wymagania sprzętowe dla gogli Mixed Reality? Tutaj także Microsoft sprecyzował parametry komputerów, do których podłączymy gogle VR Mixed Reality. Jednostka z Windows 10 musi posiadać minimum dwurdzeniowy Intel Core i5 z technologiami Hyper-Threading („efektywniej wykorzystuje zasoby procesora, każdy rdzeń może przetwarzać wiele wątków jednocześnie. Dodatkowo technologia ta podnosi przepustowość procesora, zwiększając ogólną wydajność oprogramowania wielowątkowego.”), Intel HD Graphic 620 lub GPU kompatybilne z DX12, 8 GB RAM, HDMI 1.4, 2.0 lub DisplayPort 1.3, USB 3.0, 100 GB SS oraz Bluetooth 4.0. Nie jest to może tani zestaw, ale w porównaniu do wymagań dla HTC Vive i Oculus Rift , bardzo atrakcyjny. Spokojnie wykorzystamy posiadany już laptop i komputery stacjonarne oferowane od dłuższego czasu. Nie trzeba będzie specjalnie zmieniać podzespołów (jeśli komputer był już wcześniej skrojony pod gry).

Microsoft celuje głównie w kompatybilność z Windows 10, ale nie mógł ominąć swojej najnowszej konsoli Xbox One X. Ona także będzie kompatybilna z goglami Mixed Reality.

„World scale” prosto z gogli

Jak działa system Windows Mixed Reality? Najistotniejsze w goglach VR dla Rzeczywistości Mieszanej Microsoftu są technologie „world scale”, czyli udoskonalone „room scale” znane z HTC Vive. Przede wszystkim uwalniamy się od czujników rozstawianych po pomieszczeniu, czyli otrzymujemy większą swobodę i mniej infrastruktury do rozmieszczania. Wszystkie gogle Mixed Reality posiadają wbudowane rozwiązania do analizy otoczenia. Nasze położenie w przestrzeni jest stale monitorowane, czyli otrzymujemy do dyspozycji tzw. 6DoF (six degrees of freedom), pozwalające na pełen zakres ruchu (dla przykładu gogle do smartfonów mają tylko 3DoF, tj. śledzenie wyłącznie ruchu głowy).

Frontowe czujniki przestrzeni stale oceniają pomieszczenie oraz rozpoznają obiekty w pokoju. Uwzględniają w pewien sposób warunki w wirtualnym świecie. Chodzi głównie o ocenę naszych ruchów i przeniesienie ich do VR. Mam tu na myśli położenie głowy oraz kontrolerów, bo one też są „widziane” przez sensory. Razem oferują to co dzisiaj posiadają gogle z czujnikami zewnętrznymi (które prawdopodobnie i tak w 2018 roku będą już czymś przestarzałym – konkurencja dostosowuje już swój sprzęt pod podobne parametry).

Rodzina gogli Mixed Reality

Już wyżej wymieniłem producentów, którzy przygotowali swoje jednostki pod wymagania Mixed Reality. Teraz wypadałoby je dokładniej porównać:

Acer HMDAcer jako pierwszy przygotował gogle dla Mixed Reality, przynajmniej jeśli mowa o zestawie dla developerów. Jednostka pojawiała się w grafikach promujących platformę Microsoftu najczęściej, bo praktycznie od pierwszych zapowiedzi. Sądzę też, że to najlepiej dostosowany pod wymagania wariant VR (w sensie: najwcześniej opracowywany). Być może dlatego Acer Windows Mixed Reality HMD to najtańszy reprezentant rodziny (299 za gogle + 100 za kontrolery). Na uwagę zasługuje 105-stopniowe pole widzenia. Wydaje mi się też, że Acer ma najbardziej kompaktową propozycję ze wszystkich.

Rozdzielczość: 1440 x 1440 | Kąty widzenia: 105 | Wyświetlacz: LCD | Cena: 399$ | Cechy charakterystyczne: najwcześniej przygotowywane | Data premiery: 17 października

HP Windows Mixed Reality

HP HMDGogle HP Windows Mixed Reality mają bardzo podobne parametry (według oficjalnego sklepu również 105 stopni, natomiast 95 mogą mieć odmiany developerskie). Charakterystyczny jest design, bo przypominający hełm Robocopa. Producenci gogli muszą dbać o stylistykę swoich wyrobów, ponieważ to być może te aspekty będą decydujące podczas wyboru. HP oferuje gogle Rzeczywistości Zmieszanej za 449 dolarów, czyli o 50 więcej od Acera (ale i od Lenovo). Specyfikacje wskazują też, że system mocowania na głównie jest wygodniejszy od Acera.

Rozdzielczość: 1440 x 1440 | Kąty widzenia: 105 | Wyświetlacz: LCD | Cena: 449$ | Cechy charakterystyczne: design | Data premiery: 17 października

Lenovo Explorer Windows Mixed Reality

Lenovo ExplorerGogle Lenovo Explorer ważą tylko 380 gramów (mniej od 400g Asusa i 589g Della). Wyposażono je w 110 stopni, a przy tym ten sam próg cenowy co najtańszy Acer, czyli 399 dolarów. Możliwe, że cennik sprawi, że te dwa modele będą sprzedawać się najlepiej.Lenovo obiecało też, że swoją jednostkę wyda z własnym zestawem (dodatkowym) aplikacji, które mają być rozrywkowym hubem dla Mixed Reality. Tym też można konkurować! Ogólnodostępne tytuły będą kompatybilne ze wszystkimi goglami dla Widnows 10, ale te zostaną jeszcze poszerzone dla Explorera o dodatkowy content.

Rozdzielczość: 1440 x 1440 | Kąty widzenia: 110 | Wyświetlacz: LCD | Cena: | Cechy charakterystyczne: najlżejsze | Data premiery: 17 październik

ASUS Windows Mixed Reality (HC102)

ASUS HMDProjekt od ASUSA wygląda chyba najciekawiej, przynajmniej od strony designu. Producent odróżnił front gogli nietypowymi kształtami. Są nie tylko wyjątkowe na tle rywali pracujących na platformie Mixed Reality, ale i od pozostałych konkurentów. W środku to samo, czyli wyświetlacz 3K z 90Hz. Gogle zostały odpowiednio zbalansowane(ważą niecałe 400 gramów), by dobrze trzymały się na głowie. ASUS proponuje cenę na poziomie 449 Euro (dla lepszego porównania to jakieś 535$), więc jest najdroższą propozycją. Póki co urządzenie czeka jeszcze na premierę, natomiast większość gogli Mixed Reality jest już dostępnych od 17 października, Samsung od 6 listopada)

Rozdzielczość: 1440 x 1440| Kąty widzenia: 95 | Wyświetlacz: | Cena: 449€ | Cechy charakterystyczne: jedne z droższych| Data premiery: jeszcze brak

Dell Visor Windows Mixed Reality

Dell VisorDell Visor to cennik identyczny do HP. Gogle wyceniono na 449$. Jednostka wygląda najdziwniej, co nie znaczy, że brzydko. Czujniki otoczenia przypominają oczodoły. Model chyba najcięższy z całej kolekcji (wciąż jednak wystarczająco lekki i komfortowy). 110-stopniowe pole widzenia uatrakcyjnia sprzęt. To na razie jedyne białe gogle dla Windowsa z VR (jeśli kolorystyka ma dla was znaczenie). Producent pokrył obudowę specjalną powłoką przeciw plamom.

Rozdzielczość: 1440 x 1440 | Kąty widzenia: 110 | Wyświetlacz: LCD | Cena: 449$ | Cechy charakterystyczne: białe | Data premiery:17 października

Samsung Odyssey Windows Mixed Reality

Samsung OdysseyGogle Rzeczywistości Mieszanej Windows od Samsunga są jednymi z droższych, ale i przy tym najlepszych. Odyssey wyróżniają się ekranami o wyższej rozdzielczości. To na moment startu platformy najlepsza jednostka dla VR. Dwa wyświetlacze mają po 1440 x 1600 i w dodatku zostały przygotowane w technologii AMOLED (najlepszy kontrast). Panele są też największe, bo mają po 3.5 cala (konkurencja proponuje 2.89). Koreański producent wbudował też system audio od AKG (do sferycznego dźwięku). Samsung nie zadbał jednak o „otwieraną” konstrukcję, czyli nie podniesiemy modułu z ekranem (trzeba zdjąć całe gogle z głowy). Jest jednak możliwość regulacji optyki, czyli lepsze dostosowanie widoku. Gogle wyceniono na 499$. Na stronie Microsoftu widnie data premiery ustalona na 6 listopada, natomiast sam producent piszę o 10 listopada.

Rozdzielczość: 1440 x 1600 | Kąty widzenia: 110 | Wyświetlacz: AMOLED | Cena: 499$ | Cechy charakterystyczne: najlepsze ekrany i wbudowane audio AKG | Data premiery: 6-10 listopada


Wnioski z porównania? Mamy różnorodny cennik, ale bardzo zbliżone, jak nie identyczne parametry. Wyróżniają się tu gogle Samsunga. Można też wybrać sobie gogle od strony estetycznej. We wszystkich odmianach doświadczymy jednak podobnych wrażeń (zarówno od strony tytułów, jak i komfortu noszenia oraz odbioru VR). To oczywiście nie przypadek. Producenci musieli spełnić wymogi Microsoftu, ale autor platformy umożliwił im rywalizowanie między sobą pozostałymi parametrami. Właściwie podał tylko specyfikacje minimalne.

Content dla Windows Mixed Reality

Czymże byłby hardware bez odpowiedniego software’u. Windows Mixed Reality to przede wszystkim platforma, a więc dostęp do aplikacji, gier i wielu innych materiałów w wersji VR. Tych lawinowo przybywa, bo developerzy widzą ogromny potencjał w sferycznych treściach. Przy pomocy gogli można przenieść się do wirtualnej rzeczywistości, obejrzeć 360-stopniowe filmy, skorzystać z nowego rodzaju programów, no i oczywiście gier. Rzeczywistość Mieszana Windows ma zapewnić odpowiedni content, a pomogą w tym programiści (różne studia developerskie). Microsoft zapewnia, że już teraz nad swoimi projektami pracuje mnóstwo firm, przy czym część z nich zaoferuje swoje propozycje już od startu.

Microsoft potwierdził też, że gogle Mixed Reality będą też kompatybilne z grami z bazy SteamVR. Prawdopodobnie to właśnie gry będą kusić najbardziej, ale pozostałe tytuły też zrobią swoje. Na starcie będzie można skorzystać z 20 tysięcy aplikacji w formacie Universal Windows, czyli tych współpracujących ze wszystkimi możliwymi formatami pod Windowsa. Gogle będą tu w roli monitora do odpalania programów na wirtualnym, sferycznym pulpicie. Także aplikacje pisane pod HoloLens mają współpracować z goglami Rzeczywistości Mieszanej.

Windows Mixed Reality to po prostu kolejny etap dostosowania systemu operacyjnego z Redmond pod nowoczesne potrzeby. VR to bardzo logiczny kierunek. Microsoft połączył to ze strategią współpracy z kilkoma producentami oraz developerami, korzystając z idealnego momentu w rozwoju segmentu Virtual Reality. Prawdopodobnie kolejne marki będą starały się dołączyć do ekosystemu (zakładam, że gogle przyciągną klientów przystępniejszym cennikiem).