Kilka dni temu pisałem o taniutkim adapterze do Rzeczywistości rozszerzonej – projekcie Aryzon. Widać, że pomysł niedrogich gogli z AR interesuje więcej start-upów, bo bardzo podobny gadżet pokazała grupa stojąca za rozwiązaniem HoloKit. Kartonowym adapterem w bardzo podobnym, ale odwróconym formacie. To praktycznie ta sama idea, ale w lekko zmodyfikowanej wersji. Kwestia wygody, czy smartfon wolimy u góry, czy u dołu. Koncepcja zachowa się jednak w identyczny sposób.

HoloKit

HoloKit to gadżet do tzw. Mixed Reality. Ma łączyć elementy VR i AR, czyli rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej. Technologii, które mają jeszcze większy potencjał, gdy są zmiksowane. DIY Cardboard Kit (HeadKit) przypomina Cardboard 2.0. Google wypromowało swój wariant kartonowego adaptera VR poprzez sprzedaż wielu milionów sztuk. Nic dziwnego, że ktoś korzysta z tej samej strategii, by upowszechnić kolejny etap w rozwoju cyfrowej rzeczywistości.

System funkcjonuje w prosty sposób. Smartfon jest projektorem, szybka wyświetlaczem. Reszta działa jak drogie gogle Microsoft HoloLens. HoloKit są mniej wygodne, ale przystępne cenowo. Autorzy proponują software TrackKit w wersji open source, co ma ułatwić przygotowywanie aplikacji na platformy iOS lub Androida. 76-stopniowy kąt widzenia i ostry obraz mają wystarczyć, by pobawić się AR za grosze. Hologramowe treści mogą być obserwowane przez wiele takich gogli w trybie synchronizacji, co jeszcze bardziej uatrakcyjni HoloKit.

HoloKit

Mamy to połączenie sprawdzonych rozwiązań: minimum w kwestiach „hardware’u” (praktycznie najważniejszy i najdroższy jest smartfon), mobilne aplikacje i otwarty system z SDK dla developerów. Potrafię sobie wyć kolejne generacje gogli w formie adapterów do smartfonów z takimi właśnie szybkami, ale w wygodniejszej, trwalszej wersji. Najważniejsze, by wzrosło zainteresowanie Mixed Reality. Chodzi zarówno o klientów, jak i developerów aplikacji. Z Cardboard się uda. Kartonii wyewoluowały w Daydream. Z HoloKit może być podobnie. Koniecznie trzeba dodać pasek utrzymujący gogle na głowie bez użycia rąk.

HoloKit ma być kompatybilny z iPhone’ami i Androidami (tutaj z rozwiązaniami Project Tango, czyli sensorami głębi). Kartoniki pokazano na Augmented World Expo 2017. Dokumentacja projektu pojawi się niebawem na GitHubie.

źródło: HoloKit