Chyba każdy zauważył, że gry mobilne zaczęły generować spory ruch w sklepikach na smartfony, a najlepiej sprzedającą się konsolą w ostatnich latach jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły, a te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność. Raz na tydzień będę podsumowywał rynek w segmencie mobile gamingu. Kilka najważniejszych informacji ze świata gier z ostatnich siedmiu dni.

Liczby/statystyki tygodnia:

W temat najlepiej wprowadzi kilka liczb. Jako bloger jestem też troszkę analitykiem mobilnego rynku, więc lubię dodawać do swoich materiałów trochę liczb (część wędruje do cotygodniowego podsumowania TechMix):

  • 1 mld – tyle gier było pobieranych każdego tygodnia pierwszego kwartału 2021 roku
  • 272 mld $ – do takiej kwoty ma nakręcić sieć 5G branżę mobilnych gier do końca 2030 roku (przewidują analitycy z GlobalData)
  • 324 mln – tyle pobrań zanotowała łącznie gra Among Us odkąd trzy lata temu trafiła na platformy mobilne (wg analiz AppAnnie)
  • 180 – już ponad tyle tytułów ma w swoich zasobach baza gier w Apple Arcade (serwis sukcesywnie dodaje kolejne pozycje indie)
  • 17 mln – tyle przedpremierowych rejestracji zanotował już PUBG: New State w Google Play Store (podał Krafton – południowokoreański zespół odpowiedzialny za przygotowanie gry – rejestracja w App Store ruszy w Q3 2021, natomiast premiera pod koniec roku – liczba na pewno zdecydowanie urośnie)
  • 48 – o tyle nowych krajów poszerzył się na początku czerwca dostęp do gier w ramach Google Play Pass (łącznie już 90 krajów)
PlayStation Remote Play
Usługi Remote Play na PlayStation potrzebują wsparcia tytułami kierowanymi specjalnie na iOS/Androida. Sony ma tu swoje plany. fot. playstation.com

1. PlayStation idzie w mobile?

Pierwszy materiał z cyklu zacznę od jednego z ważniejszych przekazów dla działu gier mobilnych ostatniego czasu. W kwietniu Eurogamer dotarł do wieści na temat planów Sony odnośnie smartfonów. Japoński gigant pozwala już na streaming tytułów na małe ekrany, a okazjonalnie wrzuca coś iOS lub Androida (ostatnio kilka lat temu Uncharted), ale teraz mobajlem zainteresował się konkretniej.

PlayStation Studios miałoby wprowadzić popularne serie gier na sprzęt mobilny. Trochę późno, bo Nintendo robi to już od jakiegoś czasu, ale obie wielkie marki nie wykorzystują jeszcze odpowiednio swojego potencjału. W najbliższych latach ich strategie prawdopodobnie się zmienią i gry ze znanymi bohaterami będą na telefonach częstszym widokiem. Najważniejsza jest dobra strategia ich wdrożenia. Muszą wykorzystywać odmienny format (m.in. dotykowe ekrany) i kusić szerszą grupę odbiorców (przyciągać fanów, ale aktywizować też nowych graczy). Nie mogą to być jedynie bezpośrednie porty. Na wyniki tego projektu trzeba będzie troszkę poczekać. Potwierdza on jednak, że w dziale gier mobilnych będzie się działo!

2. Gra tygodnia – Alto’s Odyssey w Apple Arcade

Tworzenie gier na mobilne urządzenia wymaga innego podejścia. Dobry pomysł na chwytliwą realizację oraz dostarczenie tego w efektownym wydaniu ma znaczenie. Są tytuły, które zdobywają szczyty notowań nieskomplikowaną rozgrywką. Alto’s Odyssey: The Lost City debiutowało w 2018 roku, a teraz zmierza do serwisu Apple Arcade z ekskluzywną zawartością. Platforma ta powstała dla gier niezależnych lub przygotowywanych specjalnie dla klientów usług giganta z Cupertino, więc pomysł na wprowadzenie gry ciekawy.

Przemierzanie tytułowego zaginionego miasta ma tu być naszpikowane dodatkowymi, ukrytymi miejscami lub wyzwaniami. Wszystko po to, by opłacało się uruchomić tytuł ponownie lub otrzymać dostęp do szerszego contentu (niż dotąd). To już trzecia znana pozycja, która rozszerza bibliotekę Apple Arcade (po Angry Birds ReloadedDoodle God Universe). Przy okazji poznajemy strategie kolejnych studiów developerskich odnośnie współpracy z serwisem Apple, gdzie cała idea miała polegać na dostępie do gier budowanych wyłącznie dla amerykańskiego giganta. Te bardziej znane tytuły też są tu potrzebne, ale muszą oferować coś więcej.

3. Among Us wygenerowało 86 mln $

Czas na liczby potwierdzając słowa ze wstępu. Mógłbym przytoczyć kilka statystyk z raportów analityków zajmujących się globalnymi danymi, ale podam konkretne wyniki jednego z popularniejszych ostatnio tytułów. Prostej, ale bardzo wciągającej gry Among Us. 15 czerwca skończyła 3 lata. Przez ten czas wygenerowała w dziale mobilnym aż 86 milionów dolarów. Grę pobrano przez ten czas aż 324 milionów razy (wg App Annie). Szczyt wyników gry od Innersloth przyszedł na końcówkę zeszłego roku, gdy jednego miesiąca Among Us ściągało na swoje smartfony ponad 7 milionów ich użytkowników (wtedy też studio osiągnęło wynik 24.5 mln $).

Wiecie, że na Twichu rozgrywki Among Us obserwuje nawet 400 tysięcy zainteresowanych? To jeden z lepszych wyników na tej platformie, a wg AppAnnie gra jest jedną z popularniejszych jeśli chodzi o miesięczną aktywność graczy (w Q1 2021). Z okazji urodzin twórcy przygotowali oczywiście aktualizację, m.in. z nowymi kolorami oraz wsparciem kontrolerów (padów) do telefonów.

4. Najlepsze z E3 2021 – WarioWare na Nintendo Switch

W zeszłym tygodniu odbyły się (online) jedne z największych targów gier na świecie – Electronic Entertainment Expo (E3). Swoją prezentację miało też Nintendo. Na E3 Direct marka przedstawiła naprawdę sporo nowości na najbliższy okres wydawniczy. Wiele tytułów ze znanymi postaciami. Z tych najciekawszych wybrałem WarioWare: Get It Together. Fan na pewno kojarzą ją z poprzednich konsolek Nintendo. To zestaw absurdalnych micro gierek (nawet nie mini) o baaaardzo wciągających mechanizmach zabawy. Seria pojawiała się już w postaci kilku zbiorów, a najnowszy zobaczymy na Switchu. Biblioteka obejmie ponad 200 gier, które będzie można pokonywać w trybie story lub bijąc rekordy. Multiplayer ma działać lokalnie (bezprzewodowy co-op) lub na jednym ekranie. Premiera 10 września 2021 roku (50$).

Nowości dla Apple Arcade

W przeciągu kilku ostatni dni Apple rozszerzyło bibliotekę gier dla Arcade o trzy tytuły (przypominam, że usługi kosztują u nas 24.99 zł miesięcznie, ale jest 3-miesięczny okres próbny):

  • Legends of Kingdom Rush (RPG)
  • Frenzic: Overtime (remake popularnej puzzlera – debiutował w 2007 na Mac OS X)
  • Game Dev Story (zarządzanie własnym studiem gier)

Nowości dla Google Play Pass

W sklepiku Google Play znajdziemy dziesiątki tysięcy różnych gier, ale właśnie z powodu ogromu bazy wielu nie będziemy w stanie nawet przetestować. Dlatego powstał Google Play Pass, gdzie subskrybenci mogą otrzymać dostęp do płatnych gier w ramach jednej opłaty. Są to tytuły dodatkowo promowane i zwykle ciekawsze. To propozycja odpowiedzi dla Apple Arcade.

W czerwcu Google Play Pass rozszerzył się o kolejne rynki i pozycje w bazie gier (nowych 48 krajów z szansą na dostęp). Od 1 kwietnia przybyło ponad 40 gier. W ostatnim czasie m.in.:

  • Evoland 2  (normalnie kosztujący ok. 7$ – to RPG)
  • Night of Full Moon (karcianka)
  • The Battle of Polytopia (rozwój cywilizacji)

Zapowiedź tygodnia: TRANSFORMERS: Heavy Metal

Gdy mobilne wyróżniają się na tle stacjonarnych możliwościami wykorzystania rozwiązań AR. Segment ten jeszcze raczkuje, ale od kilku lat liderem jest tu Niantic (Pokémon GO, Ingress i Harry Potter Wizards Unite). Szykuje się kolejna pozycja bazująca na technologiach Rzeczywistości Rozszezonej. TRANSFORMERS: Heavy Metal powstaje we współpracy z Hasbro i TOMY – głównie licencje. Na wybranych rynkach gra będzie dostępna w testowej becie. Jej pełna premiera na iOS oraz Androida jeszcze w tym roku. Szkoda, że na razie nie wiadomo nic na temat rozgrywki, ale należy zaufać w AR od Niantic. Potrafią w te klocki!

Premiera tygodnia: RuneScape

W tym tygodniu za najciekawszą premierę uznaję popularną wśród fanów MMORPG RuneScape, które kończy w tym roku 20 lat. Chyba właśnie z tej okazji gra fantasy typu RPG pojawia się na platformy iOS oraz Androida. Nie odczujemy większych różnic w mechanizmie rozgrywki, poza tymi, które trzeba było przystosować do ekranów smartfonów lub tabletów. Graczy na pewno ucieszy możliwość synchronizacji stanów/zapisów oraz gra między różnymi platformami. RuneScape jest darmowe, ale wewnątrz znajdziemy oczywiście mikropłatności.