mobilne granie 163 antec Core HS
Zobacz też: Mobilne granie #163 – Antec Core HS (foto: antecplay.com)

Dzisiaj wtorek, a więc mobile gaming. Chyba każdy zdążył już zauważyć, że gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na smartfony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas.

Co wtorek regularnie podsumowuję rynek w segmencie mobilnego grania. Znajdziecie tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na przenośny sprzęt do grania. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

Już ponad sto pięćdziesiąte podsumowanie rynku mobilnego grania! 150 kolejnych tygodni z przeglądem przenośnych platform. A wydawało się na początku, że nie będzie specjalnie o czym pisać. Z tygodnia na tydzień mobile gaming przyspiesza. Zapraszam też do poprzednich przeglądów, wiele z nich mimo upływu czasu jest wciąż aktualnych. W minionych siedmiu dniach też było ciekawie:

  • Michał Sitnik Nintendo Switch IGodbyły się Gamescom 2024
  • debiutuje Zotac Gaming Zone (PC-konsolka)
  • The Elder Scrolls: Castles na iOS i Androida (wrzesień)
  • xMEMS XMC-2400 µCooling – skorzysta gaming!
  • Age of Empires Mobile na iOS i Androida (październik)
  • nowe sterowniki do Steam Deck OLED
  • Maid of Sker na iOS i Androida (wrzesień)
  • Pokémon TCG Pocket na iOS i Androida (październik)
  • w 2024 roku pobierzemy aż 150 miliardów gier!
  • koniec Animal Crossing: Pocket Camp
  • zapowiedź Monument Valley 3 (Netflix Games)
  • Puzzle Sculpt w Apple Arcade (dla Vision Pro)
  • przegląd nowości w serwisach gamingowych

1. Gamescom 2024 (event tygodnia)

W niemieckiej Kolonii ruszyły kolejne Gamescom, czyli coroczne targi gamingu, które u naszego zachodniego sąsiada odbywają się niemal bez przerwy już od ponad dekady. W 2024 roku obejmują dni 21-25 sierpnia, a więc od środy aż do końca weekendu. Przez tych kilka dni miłośnicy gier mają szansę zobaczyć zapowiedzi nowych tytułów, ale też sprzętu i rozwiązań dedykowanych branży. Mówi się, że Gamescom to taki młodszy i mniejszy brat targów E3 (które dokonały ostatnio żywota). Już w dniu otwarcia imprezy poznaliśmy sporo zwiastunów. Mnie najbardziej ciekawią propozycje mobilne. Na imprezie obecny jest m.in. Netflix Games, a więc jedna z świeższych platform z grami z głównym przeznaczeniem na przenośne platformy (iOS i Androida).

W trakcie Gamescom 2024 przedstawiono Monument Valley 3, które zadebiutować ma właśnie w serwisie Netflixa (i pewnie będzie tam przez jakiś czas na wyłączność). Bardzo mnie to cieszy, bo poprzednie dwie części przeszedłem z wielką przyjemnością. Ten bardzo estetyczny i przyjemny również dla ucha puzzler pokonałem w pierwszej odsłonie na iPadzie, a w jego kontynuacji już na Androidzie. Teraz z wypiekami na twarzy wyczekuję na trzecią propozycję. Ponownie tworzoną przez ustwo games. Szkoda, że do premiery trzeba poczekać aż do 10 grudnia…


2. Zotac Gaming Zone (premiera tygodnia)

mobilne granie 164 zotac gaming zone
Zotac Gaming Zone (foto: zotac.com)

Na początku czerwca odbyły się targi Targi Computex 2024, na których Zotac przedstawił swoją wersję PC-konsolki z Windowsem na pokładzie. Gaming Zone debiutuje w drugiej połowie sierpnia przy okazji Computex. Nowa maszynka to bezpośredni rywal Steam Decka, Legion Go, czy ROG Ally. Sprzęt wyceniono na 799$ za model entry-level (to ten sam poziom co niedawno debiutujący ASUS ROG Ally X). Debiut gadżetu to okazja do przyjrzenia się jego pełnym specyfikacjom (poprzednio wrzucałem na blog tylko ogólne parametry).

Zotac Gaming Zone przypomina większość pozostałych handheldów premium. Ma też bardzo zbliżone podzespoły pozwalające na przenośną gry w tytuły klasy PC:

  • dotykowy ekran 7″ AMOLED z FHD 120Hz, HDR i 800 nitami jasności
  • chip: AMD Ryzen 7 8840U (8x Zen 4) i grafiką Radeon 780 (12x AMD RDNA 3)
  • kamerka IR ze wsparciem rozpoznawania twarzy Windows Hello (to wyróżnik w segmencie) + czytnik palca na obudowie gadżetu (dwie drogi szybkiego logowania do systemu)
  • podwójny trackpad pod joyami (pierwszy handheld z takim zestawem)
  • pamięć: 16GB RAM (LPDDR5-7500), slot M.2 2280 i 512 GB PCIe 4.0 x4 NVMe SSD
  • łączność: WiFi 6E i Bluetooth 5.2
  • porty: 2x USB4, 3.5mm audio jack i slot na karty microSD
  • joy i triggery z efektem Halla, dwustopniowe shouldery i dwa tylne przyciski Macro
  • wbudowana nóżka do oparcia urządzenia
  • aktywny system chłodzenia (wiatraczek, trzy rurki i 60 aluminiowych żeberek
  • opcjonalna stacja dokująca (z dwoma slotami M.2 2280 PCIe Gen 3, Gigabit Ethernet, HDMI, USB 3.2 Gen 2 Type-C oraz Type-A + USB 3.0 Type-A). Łączność z konsolą przez USB-C (transfer 10 Gbps)


3. The Elder Scrolls: Castles na iOS i Androida (zapowiedź tygodnia)

W wybranych regionach świata The Elder Scrolls: Castles było dostępne na Androidach już od 2023 roku. Teraz czas na wersję dla iOS (i globalny dostęp dla pozostałych androidowców). Mobilne Castles to spin-off popularnego na całym świecie RPG, w którym rozgrywka będzie wyglądała troszeczkę inaczej do oryginału. Będziemy zarządzać królestwem (m.in. wojskiem, budowami zamków, ale i poddanymi), a wszystko w typowych dla serii klimatach fantasy. Wcześniej Bethesda udostępniła tytuł w trybie soft launch na terenie Filipin, natomiast teraz potwierdziła pełną realizację na 10 września. Gra ma być darmowa, ale z popularnymi wewnątrz aplikacji mikropłatnościami (na szczęście opcjonalnymi). Castles to już bodaj trzecia mobilna gra z serii Elder Scrolls na iOS i Androida. W 2017 roku wydano Legends, a w 2019 – Blades.


4. xMEMS XMC-2400 µCooling – skorzysta gaming!

Pasywne chłodzenie układów obliczeniowych nie jest już wystarczające przy obecnym potencjale chipsetów. Producenci smartfonów coraz częściej dopracowują konstrukcje odprowadzana ciepła, bo procesory grzeją się coraz mocniej i szybciej (mimo lepszej energoszczędności najnowszych procesów litograficznych). xMEMS przedstawił najnowszą propozycję “fan-on-a-chip”, a więc aktywnej opcji chłodzenia chipa. Docelowo przede wszystkim dla smartfonów i tabletów, które takich rozwiązań potrzebują najbardziej. xMEMS specjalizuje się w przetwornikach audio, ale swoje technologie rozwija ostatnio szerzej,

xMEMS XMC-2400 µCooling chip oferuje smukły format aktywnego chłodzenia chipa. Do tej pory wiatraczki wymagały znalezienia w telefonie lub tablecie miejsca. Warstwa od xMEMS stosowana bezpośrednio na procesorze nie wymaga wielkiej przestrzeni, a przy okazji wydłuża wydajną pracę układu. System micro-coolingu mierzy ledwie 9.26 x 7.6 x 1.08 mm (to ostatnie to grubość). Czytam właśnie, że na rynku jest już aktywne chłodzenie w postaci AirJet Mini od Frore (nawet skuteczniejsze, bo generuje 1750 Pascali ciśnienia dla chłodzenia, natomiast XMC-2400 „tylko” 1000 Pascali). Ten wydajniejszy moduł ma jednak aż 2.5 mm grubości, a to w obudowie smartfona ogromna różnica.

Chłodzenie xMEMS jest też znacznie lżejsze. Producent rozpocznie wysyłkę modułu do potencjalnych klientów w pierwszym kwartale 2025 roku. Przewiduję, że pierwsze smartfony (myślę, że szczególnie te gamingowe) ze wsparciem XMC-2400 mogą dotrzeć na rynek raczej dopiero w drugiej połowie przyszłego roku.


5. Age of Empires Mobile na iOS i Androida (październik)

W zeszłym roku informowałem o planach mobilnego wydania Age of Empires (a pierwsze wieści na jego temat sięgają 2022 roku, gdy seria obchodziła 25-lecie). Premierę Age of Empires Mobile określono na ten rok, ale nie precyzowano konkretnych dat. W końcu znamy termin realizacji gry. Twórcy ogłosili, że dostęp do aplikacji w App Store i Google Play Store nastąpi 17 października. Ma to być bezpłatna pozycja, ale z wewnętrznymi mikropłatnościami. Jeśli dobrze kojarzę, wcześniej wspominano o premierze pod koniec wakacji…

Propozycja zaciekawi głównie miłośników prowadzenia królestw z elementami strategicznych działań. Oczywiście w wersji na dotykowe ekrany wszystko będzie odpowiednio zmodyfikowane, by zarządzanie i kontrola odpowiednich ustawień była wygodniejsza. Już na ostatnich zwiastunach było widać, że mobilne Age of Empires nie będzie to do końca tym, co wcześniej zapowiadano. Tytuł zaprojektowano od podstaw, by odpowiednio spełniał swoją rolę na iOS i Androidach. Mimo wszystko, całość (przynajmniej na trailerze) zapowiada się nieźle.


6. Nowe sterowniki do Steam Deck OLED dla użytkowników Windows

Valve nie trzyma użytkowników przy SteamOS na siłę i daje też szansę uruchamiania na Steam Deckach OLED systemu Windows. Na X poinformowano, że dla odbiorców systemu od Microsoft pojawią się nowe sterowniki dla APU, Audio, W-Fi i Bluetooth. Przy planach instalacji softu na Deckach warto mieć na urządzeniu najnowszy BIOS z najnowszego SteamOS 3.6.9 (beta). Choć SteamOS działa z PC-konsolkami Valve lepiej to nie wszystkie tytułu na nim działają. Są pewne gry, które uruchomimy na tej maszynce tylko z „windą” na pokładzie. Co prawda, Valve nie wspiera Windowsa oficjalnie, ale sterowniki udostępnia już od 2022 roku. Wszystkie nowe pliki znajdziecie na stronie Windows Resources. Stery do OLEDowego wariantu zadebiutowały aż 10 miesięcy po tych dla bazowego modelu z LCD. Pamiętajcie, że zawsze możecie skorzystać z podobnych rozwiązań od developerów third-party wspierających stosowanie obu systemów jednocześnie (w trybie dual-boot)..


7. Maid of Sker na iOS i Androida (wrzesień)

Kolejna gra i kolejna w tym przeglądzie zapowiedzi. Niemal w każdym tygodniu powtarzam o portach gier na iOS i Androida. Wiele tytułów najpierw sprawdza się w środowisku konsolowym i PC, a dopiero po pewnym czasie „atakuje” też mobilne platformy (o ile w ogóle przeniesienie jest możliwe). To rzecz jasna w pełni zrozumiałe podejście do wydawania gier. W ostatnich latach strategia ta wydaje się przyspieszać. Trend objął teraz Maid of Sker, które na stacjonarnych systemach debiutowało w 2020 roku. Na iOS i Androida premierę wyznaczono na 10 września, a więc już wkrótce.

Maid of Sker to survival horror obsadzony pod koniec XIX wieku w brytyjskim klimacie tamtych czasów. Główny bohater trafia do opuszczonego hotelu, z którego ratuje uwięzioną narzeczoną. Po budynku grasują ślepe, ale dobrze wszystko słyszące stwory. Trzeba zatem umiejętnie zakradać się po pomieszczeniach i unikać oponentów. Gra ma być bezpłatna, ale tylko w pierwszym akcie. Za dalsze rozdziały trzeba będzie zapłacić. Jeszcze nie wiem ile konkretnie.


8. Pokémon TCG Pocket (październik)

Znów zapowiedź, ale już wcześniej zwiastowana (więc generalnie to bardziej przypomnienie). Przewidywano premierę Pokémon TCG Pocket tej jesieni i faktycznie tak się stanie. Twórcy przekazali info o konkretnej dacie premiery gry na urządzenia z iOS i Androidami oraz możliwości prerejestracji pozycji w App Store i Google Play Store. Karcianka zadebiutuje na smartfonach 30 października. O Pokémon Trading Card Game wspominano już w lutym, ale dopracowanie tytułu wymagało czasu.

Nowa odsłona gry w cyfrowej wersji to generalnie zastępstwo dla Pokémon TCG Live, które jednak wciąż będzie funkcjonowało (co na pewno graczy uspokoi). Tegoroczna wariacja ma być uproszczoną edycją dla tzw. „casuali”. Zabawa ma być dzięki temu szybsza (przy okazji ułatwiając wejście w rozgrywkę). Zapowiedziano tu kilka współczesnych „ulepszeń”, m.in. otwieranie wirtualnych paczek z kartami. Nadal jednak wszystko będzie oparte o kolekcjonowanie i wymianę kart. Gra będzie bezpłatna, ale z wewnętrznymi mikropłatnościami.


9. W 2024 roku pobierzemy aż 150 miliardów gier!

App Store gamesTydzień w tydzień piszę o nowych grach na mobilne platformy, ale jak faktycznie wygląda gamingowy segment w obrębie sklepików na dwa najpopularniejsze systemy operacyjne? Na moją skrzynkę mailową dotarły ciekawe liczby dotyczące 2024 roku, a więc świeże i aktualne prognozy dot. rynku. NoKyc opublikowało prognozy pobrań aplikacji do końca bieżącego roku. Według nich udział gier w statystykach pobrań na 2024 ma przekraczać 50% (w App Store konkretnie 52.2%). Przewidywania Statista Market Insights mówią o niecałych 150.4 miliardach pobrań. To niewielki, ale wzrost względem 51.4% obejmujących poprzedni rok. Jak widać, zainteresowanie grami jest na mobilnych platformach najwyższe.


10. Koniec Animal Crossing: Pocket Camp

O premierze Animal Crossing: Pocket Camp na systemy iOS i Androida pisałem już w 2017 roku. Przez te lata tytuł zgromadził sporą grupę fanów, ale Nintendo i tak planuje zamknąć projekt. 28 listopada tytuł zakończy swoją historię na przenośnych platformach. Dzień wcześniej przestanie funkcjonować wirtualna waluta Sales of Leaf Tickets, którą posługiwano się w grze do zakupów różnych akcesoriów pomocnych w zabawie. Są jednak plany na październikową apkę, dzięki której zachowane będą zapisy gier (niektórzy gracze wkładali w rozwój swojej osady wiele serca i czasu, więc szkoda psuć im zabawę). Nintendo obiecuje, że zaproponuję aplikację, w której będzie można kontynuować grę. Będzie kosztowała, ale ma to być jednorazowy wydatek bez wewnętrznych mikropłatności. Więcej informacji na ten temat ma pojawić się na jesieni.


11. SteamOS na innych PC-konsolkach

Valve Steam Deck
Steam Deck (foto: Valve)

PC-konsolek z Windowsem na pokładzie przybywa, a Microsoft nawet coś tam działa w kierunku jego przystosowania do mobilnych gadżetów, ale to SteamOS wygląda na platformę, która będzie dyktować na rynku warunki. Valve zbudował soft uwzględniający handheldy, natomiast Microsoft wciąż walczy, by go pod tym względem okiełznać. Do tej pory SteamOS był zarezerwowany wyłącznie dla Steam Decka, ale wkrótce oprogramowanie może trafić np. do Asusa ROG Ally.

Już wcześniej spekulowano, że SteamOS 3 byłby w końcu przystosowany do instalacji na innych urządzeniach, a teraz mamy co do tego praktycznie pewność. Wersja 3.6.9 wskazuje na obsługę przycisków ROG Ally, a to sygnał, że pojawi się szansa na wgranie softu na pokład maszynki tajwańskiej marki. Lawrence Yang (jeden z projektantów Valve) potwierdził serwisowi The Varge, że trwają prace nad SteamOS dla innych PC-konsolek. Kto wie, może i Windows na tym skorzysta, bo zauważy zagrożenie?


12. GeForce Now z serwerami w Warszawie

Byłem dzisiaj (27 sierpnia 2024) na spotkaniu prasowym NVIDIA poświęconym usłudze GeForce Now, o której regularnie w moich przeglądach niemal od samych ich początków (w ramach podsumowań aktualizacji biblioteki). Platforma zyskała właśnie bardzo ważne ulepszenie – serwery rozmieszczone w naszej stolicy. Warszawa dołączyła do około trzydziestu takich punktów na całym świecie. Warszawskie punkty z serwerami to oczywiście korzyść z uwagi na samą ich lokalizację (szybsza komunikacja, czyli lepszej jakości usługa).


W trakcie prezentacji uzupełniłem swoją wiedzę na temat chmury NVIDIA. W większości w ramach bardziej szczegółowej wiedzy odnośnie ustawień, rozumienia poszczególnych parametrów i dostosowania wszystkiego pod różne ekrany (urządzenia). Marka streściła kilka ostatnio wdrożonych zmian oraz przypomniała o najważniejszych specyfikacjach. W moim ostatnim teście serwisu GFN większość z tych informacji jest. Tutaj dopiszę kilka uwag, które pamiętam ze spotkania.

  • baza gier zwiększyła się do 2019 pozycji (jeszcze wczoraj było ich 2017)
  • w katalogu jest teraz 157 gier typu free-to-play (czyli nie wymagających dodatkowej opłaty – przypomnę, że nasze bazy integrujemy z usługą strumieniowania, za którą płacimy)
  • coraz częściej gry klasy AAA docierają do GFN w dniu premiery
  • w bazie są dostępne też demka (m.in. Final Fantasy XVI)
  • NVIDIA przypomniała o darmowych weekendach, czy okazjonalnych promocjach na GFN (ostatnio 50%!)
  • opóźnienia w usłudze są niewielkie (ale zależne od naszych urządzeń, routerów i jakości łącza)
  • WoW ma ok. 25 modów, które są dostępne w chmurze
  • gracze Ultimate na warszawskich serwerach są wciąż priorytetem (użytkownicy pozostałych pakietów są w kolejce lub ewentualnie przekierowywani na inne bliskie serwery)
  • sytuację serwerów warto obserwować na stronie status.geforcenow.com
  • dowiedziałem się, dlaczego niektórych gier nie ma na Androidach (lub smartfonach ogółem) – twórcy specyficznych gier nie chcą udostępniać tytułu na małym ekranie jeśli interfejs gry potrzebuje większego wyświetlacza (napisy i informacje na ekranie mogą być po prostu nieczytelne, a to obniża jakość zabawy)
  • stany zapisów gier między platformami są zsynchronizowane (bo do GFN można przypisać te same gry z różnych serwisów)
  • gra przez GFN na Steam Decku to znacznie dłuższy czas zabawy na jednym ładowaniu (jest porównywalny ze zużyciem energii w trakcie oglądania filmów na PC-konsolce Valve)
  • mobilne granie może być niestabilne głównie z uwagi na sieć i specyfikę połączenia mobilnego (wydaje się, że nawet 5G może cierpieć na konkretne bariery związane z typem tej komunikacji)
  • kolejkowanie w ramach GFN ma gwarantować jakość usługi (żeby zbytnio nie obciążać serwerów)

13. GeForce Now w pakiecie Ultimate (testy tygodnia)

Michał Sitnik GeForce Now (2)Czas na długo zapowiadany test usług GeForce Now w pakiecie Ultimate. Moje gamingowe przeglądy w sekcji streamingowej już od wielu miesięcy uwzględniają coczwartkowe aktualizacje katalogu GeForce Now. Czas na ocenę usługi NVIDIA. Od jakiegoś czasu grałem w chmurze na kilku różnych urządzeniach.

Przyjrzałem się możliwościom i jakości gry w ramach cloud gamingu. Sprawdziłem zabawę mobilnie, na ekranie telewizora, ale też samego komputera. GFN oceniałem z perspektywy zwolennika strumieniowania gier. Wciąż widzę w nim ogromny potencjał. Jak w moich oczach wypadł GeForce Now Ultimate? Przygotowałem spory artykuł na temat platformy. Kilka uwag, dostrzeżone zalety, ale też kilka spraw, które twórcy powinni w najbliższym czasie rozwiązać, by nie podzielić losów Google Stadia.

Czytaj więcej o: Mój test serwisu GeForce Now (Ultimate)


Kącik nowości na platformach chmurowych

Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na smartfonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. Od teraz chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).

13. Coczwartkowy update w GeForce Now

Kolejny tydzień, kolejny update listy gier w serwisie GeForce Now. W tym tygodniu wyjątkowo obfity w propozycje pakiet aż 25 pozycji! NVIDIA dodała do GFN znacznie więcej gier niż zwykle  Tylko kilka z tytułów to nowości. Zdecydowana większość to propozycje na Xboxa.

  • Black Myth: Wukong (nowość na Steam i Epic Games Store)
  • Final Fantasy XVI Demo (nowość na Steam)
  • GIGANTIC: RAMPAGE EDITION (Epic Games Store)
  • Skull & Bones (nowość na Steam)
  • Alan Wake’s American Nightmare (Xbox w Microsoft Store)
  • Commandos 3 – HD Remaster (Xbox w Microsoft Store)
  • Desperados III (Xbox w Microsoft Store)
  • The Dungeon Of Naheulbeuk: The Amulet Of Chaos (Xbox w Microsoft Store)
  • The Flame in the Flood (Xbox w Microsoft Store)
  • FTL: Faster Than Light (Xbox w Microsoft Store)
  • Genesis Noir (Xbox w PC Game Pass)
  • House Flipper (Xbox w PC Game Pass)
  • Medieval Dynasty (Xbox w PC Game Pass)
  • My Time At Portia (Xbox w PC Game Pass)
  • Night in the Wood (Xbox w Microsoft Store )
  • Offworld Trading Company (Xbox w PC Game Pass)
  • Orwell: Keeping an Eye On You (Xbox w Microsoft Store)
  • Project Winter (Xbox w Microsoft Store)
  • Shadow Tactics: Blades of the Shogun (Xbox w Microsoft Store)
  • Sid Meier’s Civilization VI (Steam, Epic Games Store i Xbox w Microsoft store)
  • Sid Meier’s Civilization V (Steam)
  • Sid Meier’s Civilization IV (Steam)
  • Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth (Steam)
  • Spirit of the North (Xbox w PC Game Pass)
  • Wreckfest (Xbox w PC Game Pass)

14. Nowości w Xbox Cloud Gaming

Microsoft przedstawił kolejne sierpniowe tytuły dla Xbox Game Pass (i Xbox Cloud Gaming, czyli w opcji chmurowej m.in. z dostępem na mobilnych platformach). W minionym tygodniu do biblioteki dołączyły trzy różnorodne propozycje: Cities: Skylines, Control: Ultimate Edition oraz SnowRunner. Jest strategia ekonomiczna (kategoria city buildera), świetny Control od Remedy oraz symulator terenówek. W tym miesiącu w serwisie pojawi się jeszcze kilka gier, ale o nich więcej jak zostaną zapowiedziane.

Korzystając z okazji, że do września już tylko kilka dni, pozwolę sobie na kilka zdań na temat wyłapanych w sieci przecieków związanych z ofertą Xbox Game Pass na kolejny miesiąc. Jeśli wierzyć jutuberowi eXtas1s, w kolejnych tygodniach do XGP dotrze aż 19 gier, a 17 z nich bezpośrednio w dniu premiery! Leakster ten dysponuje często sprawdzonymi wiadomościami, więc i te wrześniowe mogą się potwierdzić.


15. Puzzle Sculpt w Apple Arcade (dla Vision Pro)

Już w poprzednim tygodniu zwiastowałem w przeglądzie wrześniowe nowości Apple dla serwisu Arcade. Amerykańska spółka obiecała tylko trzy gry, więc o jedną mniej niż w ostatnich czasach. Jedna z nich ma jednak format dopasowany specjalnie pod imersyjne możliwości gogli Apple Vision Pro, które wspierają serwis Apple Arcade (w większości trybem monitora, ale zdarzają się pozycje dedykowane headsetom). Puzzle Sculpt to puzzler, w którym musimy umiejętnie przestawiać sześcienne bloczki (przez usuwanie klocków), by rozwiązać logiczne zagadki. Premiera tytułu już 5 września.


16. Nowości w PlayStation Plus z Remote Play

Mobilne granie 113 PlayStation Portal
PlayStation Portal (foto: Sony)

Usługi Remote Play w ramach PlayStaton Plus dotyczą streamingu gier również na urządzeniach z iOS lub Androidem oraz kontrolerem DualSense, więc przegląd nowości szykowanych dla subskrybentów usługi mają w moim przeglądzie sens. W tym tygodniu nie było żadnych nowych zapowiedzi, ale trafiłem na całkiem fajną promkę na PlayStation Portal (widoczne na załączonym obrazku). Na Allegro konsolka była dostępna w cenie lekko ponad 860 zł, co potwierdza, że warto obserwować sklepy internetowe. Tam i tak jest zwykle taniej niż normalnie (w sieci ceny za ten gadżet to ok. 950-999 zł).

Przypomnę, że mówimy o 8-calowym handheldzie do zdalnej gry w sieci konsoli PlayStation 5, więc nie jest to niezależne urządzenie w stylu PSP lub PS Vita. Jak już kupować taki gadżet to w rozsądnej cenie. Tysiak to zdecydowanie za dużo.


17. Najlepsze handheldy w 2024 roku

Onexplayer 2Na zakończenie moja autorska lista najciekawszych przenośnych konsol na rynku. 2024 rok to coraz więcej chmurowych jednostek, Androidów (nie tylko do retro zabawy), PC-konsolek, a także kolejne gamingowe smartfony. Przygotowałem zestawienie najlepszych handheldów jakie można obecnie kupić lub które zmierzają niebawem do sprzedaży. Nie jest to żaden ranking. Raczej przykłady jednostek, na które warto zwrócić uwagę. O większości pisałem w cotygodniowych przeglądach, ale wpadłem na pomysł zbiorczej listy, by ułatwić orientację w segmencie kieszonkowych gadżetów do grania.

Czytaj więcej o: Najlepsze handheldy 2024