Wieloosobowe gry holograficzne pojawiały się w wielu filmach science fiction. Wizjonerzy przewidywali, że kiedyś taki system zabawy będzie powszechny, dając graczom, alternatywną dla zwykłych ekranów lub typowych planszówek, opcję rozrywki. Wydaje się, że najlepszym formatem będą tu gogle AR, choć najwięcej takich aplikacji pojawia się na razie na iOS (ARKit). Tilt Five to crowdfundingowa próba dostarczenia pełnego kompletu do zabawy przez Rzeczywistość Rozszerzoną.

Tilt Five holograficzne gry

Tilt Five – gry planszowe w AR

Projekt Tilt Five to poprawiony castAR, o którym pisałem na blogu już w 2013 roku. Z pomocą 15 milionów dolarów z Playground Andy’ego Rubina nie udało się z wdrożeniem gadżetu i w 2017 firma miała pewne problemy finansowe. Obecnie widzimy kolejną szansę dzięki Kickstarterowi. Oczywiście z dopracowanym wyrobem, redesignem oraz kolejną ofertą. Na ponad miesiąc do końca akcji, Tilt Five zebrał już więcej niż założył w minimum, a jeszcze kasa się napełni. Czy tym razem się uda? Era okularów i gogli Augmented Reality właśnie się zbliża, co daje większe szanse niż kilka lat temu.

Na czym polega koncepcja Tilt Five? Cały system bazuje na planszy, zestawie gogli oraz kontrolerach, które wspólnie pozwolą grać wielu graczom przy jednym stoliku. Same gogle wyglądają o wiele lepiej. Trochę bardziej futurystycznie. Całość dopracowywano wykorzystując wskazówki zbierane na PAX West, czy GenCon. Tam demonstrowano prototyp i szukano wskazówek pośród zwykłych zjadaczy chleba. Jeśli miałbym porównać zabawę do czego już znanego, to jeszcze raz przypomniałbym pewne gry na iOS od Apple, gdzie gramy przez ekrany iPada lub iPhone’a. Zamiast nich są jednak dużo wygodniejsze gogle AR.

tekst alternatywny

Tilt Five – holografia w multiplayer

Dwie kamery w goglach, specjalne spolaryzowane soczewki i wbudowane micro projektory mają generować obraz holograficzny z efektem 3D. Potrzebne będzie jeszcze połączenie (przewodowe) ze smartfonem lub komputerem oraz plansza z odblaskową przestrzenią. Kamery mają śledzić położenie głowy oraz ruchy rąk. Monitorowane są też tokeny, karty i inne obiekty uczestniczące w rozgrywce. AR różni się tu od gogli HoloLens lub Magic Leap technologią projekcji (far-eye projection vs near-eye projection). Efekt? Wirtualna, trójwymiarowa i animowana plansza, umożliwiająca wspólne granie.

W goglach wymienionych wyżej możemy generować obraz AR w dowolnym miejscu, natomiast w Tilt Five zobaczymy modele 3D wyłącznie na planszy (można ją powiększać). Może jest to ograniczenie, ale obniżające koszty i pozwalające skorzystać z rozwiązania o wiele szerszej grupie odbiorców. W crowdfundingu podstawowy komplet wyceniono na 299$, choć wiadomo, że w kilka osób będzie drożej. Można jednak bawić się też w singlu. Gogle posiadają aż 110-stopniowe polec widzenia, czyli dużo szersze od droższych rywali. Najważniejsze będą jednak same gry. Software musi zrobić swoje, by w ogóle zestaw cieszył się zainteresowaniem. Na razie są to tylko demonstracyjne mini gierki, ale docelowo Tilt Five ma odmienić rynek gier planszowych (i wirtualnych).

Nie zabraknie partnerów, którzy widzą w projekcie potencjał dla swoich aplikacji, ale przed sukcesem jeszcze daleka droga. W dodatku, wielcy gracze też opracowują swoje konkurencyjne modele, m.in. Apple. Jego przewagą jest marka oraz dostęp do AppStore, gdzie jest już trochę gier AR. Tilt Five pomóc może SDK dla developerów, ale potrzebna jest też odpowiednia promocja. Gotowy zestaw ma trafić na rynek w okolicach połowy 2020 roku.