Technologie iBeaconów to ciekawa próba najnowszego zainteresowania sklepowymi witrynami przez bezprzewodową łączność i komunikację ze smartfonami. I to wcale nie tylko retailerów, ale i inne części łańcucha komunikacji między usługodawcami, a klientami. Najwyraźniej pomysł Apple ma przyszłość, gdyż wielu producentów próbuje wprowadzić kilka zmodyfikowanych wersji tego rodzaju transmiterów. VMBeacon to coś o zbliżonej konstrukcji, ale w troszkę innej postaci. Zamiast umieszczania beaconów na ścianach czy wśród produktów, autorzy projektu proponują inteligentne manekiny.

Taki sztuczny „ludzik” ubrany w odzież do sprzedaży, będzie posiadał nadajnik wewnątrz siebie, skąd prześlę informacje na telefon klienta. Będą one dotyczyły oczywiście ubrań, promocji i danych na temat produktów na nim zawieszonych. Będzie to możliwe zarówno wewnątrz samego sklepu, ale i z zewnątrz przy witrynie z wystawą. Technologia pojawi się na Wyspach Brytyjskich, gdzie wdrażają ją startup Iconeme. Różnica w przesyłaniu danych polega na oparciu się o chmurę. Również jego ustawianie i programowanie odbywa się tą drogą, czyli zdalnie.

Potrzebna będzie oczywiście specjalna aplikacja mobilna zainstalowana na smartonie, aby możliwe było odbieranie sygnałów wysyłanych przez manekin. Zasięg jest całkiem spory. Jeśli będziemy zainteresowani takimi promocjami, pojawiającymi się na naszym ekranie w trakcie przechadzania się między butiqami, wtedy w zasięgu do 100 metrów będziemy mogli otrzymywać powiadomienia zachęcające nas do zakupów. Także interesujący nas produkt może wysłać nam dodatkowe dane na swój temat jeśli będziemy sobie tego życzyć. Przykładowo oglądając konkretne ubranie i chcąc dowiedzieć się o nim więcej, możliwe stanie się „pobranie” dokładniejszych informacji na jego temat. Mogą to być ceny, ale i linki do sklepów online sklepu.

W zasadzie to ta sama zasada działania co w przypadku iBeaconów, ale z nieco inną technologią. Jeśli klient chce zakupić model/produkt w sklepie, sprzedawca może zaoferować instrukcję gdzie go znaleźć wchodząc do placówki. Taki manekin działa przez 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu (bateria wystarczy na trzy lata pracy!). Jest to rozwiązanie typu m-commerce powiązane nieco z koncepcją Internetu Rzeczy. Bardziej pomysłowi sprzedawcy mogą wykorzystać to do różnego rodzaju rabatów i promocji zachęcających do wejścia do sklepu.

źródło: iconeme.com