Żeby nie było zbyt pięknie, na razie nie w Polsce, jednak znaczna część Polaków może już korzystać z tego rozwiązania na Wyspach Brytyjskich. Tamtejszy bank należący do holdingu Barclays PLC uruchomił w lutym ciekawą usługę dla swoich klientów. Jeśli posiadacie smartfona, będziecie mogli zainstalować aplikację o nazwie „Pingit”, która ułatwi wam dokonywanie przelewów i nie jest to jedynie mobilna wersja strony bankowej a nowe rozwiązanie wykonywania przelewów!

Na czym polega? Aplikacja synchronizuje konto bankowe z numerem telefonu i pozwala na dokonanie przelewu pieniędzy. Na ekranie smartfona wybierasz z listy kontaktów komu chcesz przelać pieniądze lub po prostu wpisujesz jego numer telefonu (wcześniej dodanej osoby do listy kontaktów), podajesz kwotę i potwierdzasz. Cały proces trwa bardzo krótko, do 30 sekund. Myślę, że zasada działania jest zbliżona do działania aplikacji Whatsapp (komunikator), w której wiążemy nasz numer telefoniczny z kontem i jesteśmy widoczni na urządzeniach naszych znajomych jako aktywni użytkownicy tegoż programu.

Aplikacja jest darmowa, w tej chwili według danych które możemy znaleźć na stronie banku, dostępna jest na systemy iOS, Android oraz smartfony BlackBerry. W razie problemów, Barclays poprowadzi cię przez proces instalacji programu i wdroży w jego działanie. Bank przygotował także filmiki promujące to rozwiązanie na swoich podstronach, wyjaśniając zasady działania aplikacji. Usługa była dość prężnie promowana w brytyjskiej telewizji.

Warunki i ograniczenia

Oprócz wspomnianej wcześniej konieczności korzystania z odpowiedniego systemu w smartfonie, mamy jeszcze kilka innych warunków, które należy spełnić by móc korzystać z usługi. Należy mieć zarejestrowany w UK numer telefoniczny oraz posiadać conajmniej 16 lat. Co ciekawe, nie trzeba być posiadaczem konta bankowego w Barclays. Po instalacji aplikacji, w trakcie procesu aktywacji programu jest możliwe uruchomienie usługi „Barclays Pingit Wallet”, która założy wirtualny portfel dzięki któremu będziemy mogli wysyłać pieniądze. Oczywiście takie konto musimy wcześniej napełnić pieniędzmi, co możemy zrobić w placówkach banku za pomocą gotówki, przelewem lub korzystając z bankomatów Barclays. Dziennie można wykonać przelewy do 300 funtów oraz otrzymać wpłaty łącznie do 5000 funtów na dzień.

Oprócz tego aplikacja umożliwia wgląd w ostatnie transakcje (dokonane systemem PingIt) oraz stan naszego konta. Wcześniejsze zsynchronizowanie numeru z kontem bankowym pozwala na automatyczne przekazanie naszych danych rozpoznawczych odbiorcy przelewu (imię, nazwisko czy nazwę firmy). Barclays zapewnia, że rozwiązanie jest stabilne i bezpieczne.

 

Wszystkich, którzy w tej chwili zapytają o to kiedy takie rozwiązanie trafi do naszego kraju, muszę lekko zmartwić. Usługa ta pojawiła się na samych wyspach dopiero kilka lat po niesamowitym sukcesie Kenijskiej wersji, która korzysta z takiego rozwiązania od kilku lat! Pomysł osiągnął takie zainteresowanie, że zaczęło być stosowane lub planowane w wielu innych krajach. Liczymy na szybką reakcję polskich banków, który z nich będzie pierwszy?

Przelewy dokonywane są metodą natychmiastową, nawet między różnymi bankami i są darmowe.

Czy to rozwiązanie zrewolucjonizuje rynek przelewów w przyszłości? Jedno jest pewne, zdecyduje poziom zabezpieczeń i zaufanie klientów do nowych rozwiązań technologicznych. W tej chwili Barclays wprowadza międzynarodowy sposób wymiany piędzy przez tę usługę, a pierwszym krajem, który z tego skorzysta będzie oczywiście Kenya. Bank planuje rozszerzyć działanie PingIt w 2013 roku o kraje europejskie. Co warte odnotowania, usługa będzie bezpłatna. Barclays zapowiada także możliwość wymiany walutowej porzez połączenie z ich platformą BARX FX (24 godzinna wymiana walutowa, ponad 50 walut).

EDIT 09.2013: Bank dodał dwie nowe funkcje: „mobile checkout” i „buy it” – poszerzające możliwości mobilnej aplikacji o zakupy przy pomocy przycisku na stronach mobilnych oraz przy pomocy kodów QR.

Poniżej video tutorial aplikacji oraz kilka materiał promocyjny usługi: