Mamy kolejny piątek, a więc czas na przegląd ostatnich siedmiu dni w najnowszych technologiach. Od ponad trzystu tygodni podsumowuję rynek i subiektywnie wybieram najciekawsze premiery i zapowiedzi. Blogową uwagę skupiam na przenośnych i ubieralnych urządzeniach, Internecie Rzeczy, smart domu, czy nowych rozwiązaniach. Wszystko w tematycznych sekcjach, z kilkoma kącikami ciekawostek i przekierowaniami do zestawień publikowanych w ciągu tygodnia. #TechMix vol. 341 to dwudziesty piąty tydzień 2024 roku, a w nim m.in.:

  • TechMix 341 Vision Pro
    Zobacz też poprzedni #TechMix vol. 341 – Vision Pro (foto: apple.com)

    Nintendo z kolejnym Direct

  • OnePlus z rewolucyjną baterią
  • Amazon Luna rusza w Polsce
  • Lenovo z tabletem z ośmioma głośnikami
  • Realme GT 6 to nowy „zabójca” flagowców?

Zapraszam do przeglądu ciekawszych wieści ze świata technologii z okresu 15-21.06.2024 roku, ale i poprzednich przeglądów (wiele z nich mimo upływu czasu jest wciąż aktualnych).


1. #PstryknięteFonem

Przegląd jak zwykle rozpocznę od mobilnej fotografii. Moja foto-sekcja rozwinęła się już dość poważnie, a że amatorsko lubię sobie „popstrykać” to i trochę zdjęć pokazujących potencjał współczesnych smartfonów. Staram się w każdym tygodniu publikować co ciekawsze prace. Część trafia na Insta, część na X (dawniej Twitter). Nie zawsze udaje się ustrzelić coś efektownego, wiec w zamian linkuję do ogólnej galerii na IG. Zapraszam też do sprawdzania cotygodniowego, regularnego cyklu dot. mobilnej fotografii (w każdą środę):

Zobacz więcej: cotygodniowy przegląd mobilnej fotografii #131

To nie wszystko w mojej fotograficznej sekcji. Właśnie skończyłem testy Honora 90, czyli smartfona z dwustumegapikselowym sensorem fotograficznym. Pierwszym tej rozdzielczości, który mogłem sprawdzić w dłuższym kontakcie.

Honor 90 i jego 200 megapikseli (test)

Honor 90 testJak niedawno obiecywałem publikacja moich wrażeń spędzonych z Honorem 90 trafia na blog. Przez cały grudzień i styczeń wrzucałem w przeglądzie poszczególne uwagi na temat możliwości fotograficznych tego średniopółkowca z Androidem, a teraz czas na zbiorcze podsumowanie smartfona. Nie czuję bym wydobył wszystko co możliwe z modułu z sensorami, ale i pora roku utrudniała wyjścia z aparatem (tylko w jeden słoneczny dzień miałem chwilę w swoim napiętym harmonogramie, by sprawdzić urządzenie w terenie). Wnioski? Honor 90 to telefon korzystający z kilku flagowych rozwiązań chińskiego producenta. Jeden z wciąż nielicznych, który postawił na sensor 200 megapikseli. Jak wypadł? Poniżej przekierowanie do mojej oceny i kilku zdjęć.

Czytaj więcej: mój test Honora 90


2. Amazon Luna w Polsce (premiera tygodnia)

Serwisy do strumieniowania gier to coś naprawdę ciekawego. Wciąż lekko egzotycznego, ale próbującego zaoferować pewne korzyści z gamingu w trybie chmurowym. Ostatnio testowałem GeForce Now, kiedyś sprawdzałem Google Stadia (które jednak padło), a wśród konkurencji jest też Amazon Luna. Serwis od kilku miesięcy przechodził testy na polskim rynki i właśnie startuje ze swoją ofertą w Polsce! Dostęp do katalogu cloud gamingu otrzymają abonenci Amazon Prime.

Amazon Luna to rywal dla wspomnianego GeForce Now, ale też konsolowych Xbox Game Pass i PlayStation Plus (te dwa z troszkę inną ofertą). Po kilku latach od debiutu w USA usługa trafia do Polski. Co prawda, na razie z małymi problemami i chyba nieoficjalnie, bo polska strona jeszcze trochę cierpi. Pozwala jednak na grę i powiązanie z serwisami Epic Games Store, Ubisoft Connect oraz GOG. Zabrakło Steama (jest na GeForce Now). Amazon Luna jest dostępna na Windows (w przeglądarce Chrome), macOS, ale też iOS/iPadOS (iPhone i iPad), czy telewizorach smart TV.

Jak cenowo? Jest kilka opcji!

  • Amazon Luna przez Amazon Prime (49 zł rocznie) – z 30-dniowym trialem do przetestowania usługi. Tutaj nie jest drogo, ale trzeba pamiętać, że konieczne jest podpięcie własnych serwisów z grami. W opcji z Amazon Prime Gaming będzie kilka gier zmieniających się rotacyjnie co miesiąc – to najciekawsze z opcji jeśli korzystaliśmy już z oferty Prime.
  • Amazon Luna z Luna+ ( 40 zł miesięcznie) – z 7-dniowym trialem do przetestowania. Tu otrzymujemy dostęp do ponad stu gier (chyba oferowanych rotacyjnie – trzeba sprawdzić). Będzie drożej, ale już z jakimś zasobem tytułów, no i opcją podłączenia platform jak w Prime
  • Amazon zaoferuje specjalny kontroler za 299 zł (dostępny od 26 czerwca) – w teorii wystarczy tylko on, by cieszyć się grami w chmurze

Kącik liczb tygodnia:

  • 342 – to już takie z kolei podsumowanie tygodnia z serii TechMix na moim blogu.
  • 1846 – już tyle dni nie działa mi Surface Pro 3 (ok. pięć lat)
  • 10118 – równo takim z kolei wpisem na moim blogu jest TechMix z tego tygodnia
  • 6000 – aż tyle nitów szczytowej jasności zaoferuje ekran w smartfonie Realme GT 6 (producent przekonuje, że to najjaśniejszy wyświetlacz w segmencie telefonów)
  • 32 – tylu członków dla rozmów video zaoferuje WhastApp na wszystkich urządzeniach
  • 67W – takie ładowanie ma zaoferować składany Xiaomi Mix Fold 4 (wyjdzie poza Chiny?)
  • 296 mln – tyle smartfonów sprzedano w Q1 2024 (+18.7% r/r) | wg Trendforce
  • 47.4 mln – tyle smartfonów z AI sprzedano w Q1 2024 | wg Canalys
  • 16% – taki udział w Q1 2024 miały smartfony zdolne do działań AI (w 2028 ma ich być 54%) | jw

  • 12 tys. – tyle pracownic miało otrzymywać wyższe zarobki u Apple (sąd stanowy Kalifornii oskarża amerykańską spółkę o dyskryminację względem mężczyzn?)
  • 16 GB – nawet tyle RAM ma otrzymać Pixel 9 Pro XL | wg Geekbench
  • 700$ – ok. tyle może kosztować Galaxy Watch7 Ultra (niewiele mniej od Apple Watch Ultra) | wg 91Mobiles
  • 5% – takiej wielkości grzywnę „średniego dziennego światowego obrotu” może w Europie otrzymać Apple za nieprzestrzeganie ustawy o rynkach cyfrowych (to ok. 1 mld $) | wg Financial Times
  • 10% (ok. 40 mld $) – to kwota kary jakiej Apple może uniknąć w Europie po ugodzie z Komisją Europejską w ramach problemu z faworyzowaniem Apple Pay w swoich urządzeniach
  • 6100 mAh i 100W – taką pojemność i ładowanie może otrzymać nowa bateria w OnePlus Ace 3
  • 599$ – tyle kosztuje nowy Starlink Mini od SpaceX (mniejszy moduł do Internetu przez satelity)

  • 45 i 49 mm – takie koperty mogą otrzymać kolejne Apple Watche (producent miałby zrezygnować z mniejszej edycji urządzenia?) | wg analityka Ming-Chi Kuo
  • 25% – aż o tyle szybsze są rozwiązania w ramach iOS 18 z Neural Engine | wg analiz @lafaiel (na X) przy wykorzystaniu punktacji Geekbench
  • 1500$ – tyle mają kosztować tańsze gogle Apple Vision, które mogą dotrzeć na rynek w 2025 roku (Apple ma przenieść prace nad tym wariantem kosztem drugiej generacji Pro) | wg The Information
  • 2 – ponad tyle lat od startu w USA serwis Amazon Luna dociera do Polski
  • 2 – tyle modeli serii GT rocznie chce oferować marka Realme
  • 8 – aż tyle głośniczków zaoferuje tablet Lenovo Tab Plus

3. Logitech MX Ink – rysik 3D do gogli Meta Quest (gadżet tygodnia)

Logitech już oferował smart rysiki. Ich najnowszy model przygotowano dla technologii Mixed Reality, które uzyskamy przez inteligentne gogle. MX Ink to stylus do pracy w trójwymiarowej przestrzeni. Gadżet przystosowano do współpracy z headsetami Meta Quest, w których można będzie tworzyć, manewrować i przenosić szkice z 2D do 3D przy współpracy z kontrolerami ruchu.

Kosztujący 130$ Logitech MX Ink jest szykowany do sprzedaży we wrześniu. Co ciekawe, w parametrach kompatybilności widzę współpracę z Questami 2 i 3, ale już nie Pro (może to przeoczenie?). Urządzonko ma dwie oddzielne końcówki do szerszej obsługi różnych operacji. Podobnie, jak ma to miejsce przy rysikach do tabletów i smartfonów, użytkownik dostosuje sobie narzędzia, przyciski, czy opcje siły „nacisku”. Tego typu rysiki (z 6DoF, czyli pełnym zakresem swobody ruchu) wymagają wprawy. Będzie je można wyćwiczyć w przeróżnych aplikacjach: Gravity Sketch, PaintingVR, Arkio, Engage, OpenBrush, Gesture VR czy ShapesXR. W sieci pisze się też o współpracy rysika z programami na PC, np. Adobe Substance Modeler czy Elucis. Będą jednak wymagały operowania przez oprogramowanie Quest Link lub Air Link.

Przypomnę szybko, że Apple opracowuje ponoć specjalną edycję Pencila do swoich Vision Pro


4. TikTok Simphony Digital Avatars (aplikacja tygodnia)

Gdzieś w kwietniu serwis The Information przekazywał doniesienia o nowych avatarach generowanych przez AI na potrzeby serwisu TikTok. Teraz gigant segmentu social media oficjalnie zwiastuje narzędzia. Serwis ma oferować cyfrowe avatary w ramach Symphony Digital Avatars. Co w nich takiego wyjątkowego? Oferta ma obejmować wirtualne postacie na bazie aktorów lub znanych postaci do budowania reklam o globalnym zasięgu. Avatary generowane przez algorytmy Sztucznej Inteligencji mają oczywiście pomóc w sprzedaży produktów i usług przez TikToka.


W ustawieniach będzie można nawet określić różne języki dla poszczególnych regionów, by adekwatnie zwracali się do klientów różnych krajów z naszym przekazem. Podejrzewam, że pojawi się tu nawet personalizacja zwrotów do różnych grup wiekowych, a więc niezła penetracja profilowa. Brzmi trochę strasznie, ale wiadomo już od roku, że AI będzie mocno mieszać i udostępniać nietypowe rozwiązania w marketingu. Już w zeszłym roku wyobrażałem sobie AI w filmach, które generowałyby dubbing w każdym języku, dopasowanie stylu językowego czy poziomu wulgarności. Tak samo wyobrażam sobie filmy, w których będzie można ustalić poziom ingerencji ideologicznych, płci głównych bohaterów i innych parametrów…


Kącik ciekawszych premier i zapowiedzi:

Nie sposób napisać o wszystkich premierach tygodnia, zwłaszcza w tygodniu wielkich targów elektroniki użytkowej. Od trzysetnego TechMixa lista będzie rozwijana o wyjątkowe cechy wybranych przeze mnie urządzeń (w nawiasach). Same nazwy nie muszą wiele mówić, a z jakiejś uwagi na tej liście sprzęt się znalazł. O wybranych jednostkach nieco więcej w przeglądzie najciekawszych premier targów IFA (link podałem kilka podpunktów wyżej).

  • aktualizacja One UI 6 Watch z Galaxy AI dla Galaxy Watch6
  • Motorola Moto E14 – cicha premiera budżetowego smartfona z Android Go
  • Xreal Beam Pro globalnie (smartfon pod okulary AR za 200$) – z kamerkami do nagrywania obrazu i zdjęć w stereoskopowym systemie (3D)
  • Surface Laptop i Surface Pro Copilot+ (star sprzedaży w Polsce)
  • słuchawki Beats Solo Buds (trafiły w końcu do sprzedaży)
  • smartfony Oppo Reno12 i 12 Pro (premiera w Europie)
  • zegarek Oppo Watch X (z Wear OS) i słuchawki Enco X3i i Air4 Pro (premiera w Europie)
  • smartfony Realme GT6 i GT 6T (w Europie)
  • budżetowa Motorola moto e14 (w Polsce)
  • tablet Lenovo Tab Plus z aż ośmioma głośnikami JBL
  • ZAPOWIEDŹ: 24 czerwca premiera smartfona OnePlus Nord CE4 Lite 5G (prawdopodobnie będize to rebrandowany Oppo K12x ze Snapdragonem 7 Gen 3 z Chin)
  • ZAPOWIEDŹ: 25 czerwca premiera składanych Moto Razr 50 i Razr 50 Ultra
  • PRZECIEK: niebawem premiera Motoroli G85 (W Europie)
  • ZAPOWIEDŹ: 27 czerwca prezentacja OnePlus Ace Pro 3 z baterią nowej generacji (Chiny)
  • ZAPOWIEDŹ: 8 lipca Nothing przedstawi smartfon CMF Phone 1, ale też smart zegarek Watch Pro 2 i Buds Pro 2 (kolejne wearables z ofercie marki)


5. Realme GT 6 w Europie (smartfon tygodnia)

Realme wprowadza do Europy nowy flagowy telefon, który ma oferować możliwie wydajne wnętrze przy zachowaniu rozsądnej ceny (jak zresztą większość propozycji chińskiego producenta). Na Starym Kontynencie debiutują nowe modele serii GT w szóstej generacji. To przy okazji ich globalna premiera. W Mediolanie przedstawiono „killera flagowców”, czyli Realme GT 6 (oraz GT 6T, czyli jego nieco uboższą odmianę). Tym samym firma powraca z odmianą GT na rynek międzynarodowy po ponad rocznej przerwie.


Realme GT 6 zaimponuje w kilku obszarach. Może nie będzie topowy, ale sporo ze specyfikacji pozwoli mu spokojnie zaspokoić potrzeby nawet bardziej wymagających użytkowników. Na papierze wszystko wygląda optymalnie. Zresztą, spójrzcie sami. Zebrałem najważniejsze z parametrów:

  • ekran: AMOLED 6.78″ z Hyper Display (tak Realme określa panel 120Hz ze szczytową jasnością 6000 nitów) zabezpieczonym warstwą Gorilla Glass Victus 2 (najnowszą)
  • chip: Qualcomm Snapdragon 8s Gen 3 z grafiką Adreno 715
  • pamięć: 18/2/16 GB RAM i 256/512 GB na dane
  • foto: 50 mpx z f/1.7 (Sony-LYT808 1/1.4″) z PDAF i OIS + 50 mpx z f/2.0 (tele 1/2.8″ i 47 mm) + 8 mpx z f/2.2 (ultrawide z AF) ze wsparciem NextAI, czyli narzędzi Sztucznej Inteligencji (m.in. AI Night Vision do nagrywania filmów w nocnych warunkach i AI Smart Removal do pozbywania się niechcianych obiektów z kadru).
  • selfie: 32 mega z f/2.5 (sensor wide 1/2.74″)
  • bateria: 5500 mAh z ładowaniem aż 120W (z zapewnieniem 80% pojemności nawet po 1600 cyklach ładowania, czyli w przeliczeniu jakieś cztery lata niezłego czasu pracy)
  • system: Android 14 z czterem latami aktualizacji (aż do Androida 18)
  • cennik Realme GT 6: od 600€ (8/256 GB) po 800€ (16/512GB)

Jeśli chodzi o Realme GT 6T to w wielu kwestiach jest sporo podobieństw, ale słabszy Snapdragon 7+ Gen 3, nieco uboższy zestaw fotograficzny oraz konfiguracje pamięci. Wciąż jednak będzie miał wystarczające możliwości (i jeszcze niższą cenę).

Czytaj więcej o: smartfony tygodnia #127


6. Oppo Watch X (wearable tygodnia)

wearables 103 oppo watch x
Oppo Watch X (foto: Google/Wear OS w serwisie X)

Ponad kwartał temu marki OnePlus i Oppo przedstawiły swoje nowe smart zegarki z systemem Wear OS. Ta pierwsza wprowadziła gadżet na rynek europejski. Ta druga nie. Teraz, przy okazji prezentacji smartfonów Reno12, zapowiedziano też dostępność ich smartwatcha na Starym Kontynencie. Oppo Watch X, podobnie jak OnePlus Watch 2, będzie oferowany na terenie Europy. W przypadku Oppo nie jest to pierwszy zegarek na platformie Google, ale w kilku ostatnich propozycjach producent stawiał na własne oprogramowanie. Oppo Watch X wyceniono na 329€.

Przypomnę specyfikacje zegarka Oppo Watch X:

  • ekran: okrągły AMOLED 1.43″ z Always On Display i szafirowym szkłem
  • koperta ze stali nierdzewnej (opcje: Radiant Steel i Black Steel) i szafirowym szkiełkiem
  • chip: Qualcomm Snapdragon W5 Gen 1 + jakiś własny RTOS (i drugi chip BES2700) do obsługi lżejszych zadań (z mniejszym obciążeniem dla urządzenia
  • pamięć: 2GB RAM i 32GB na dane i aplikacje
  • system: Google Wear OS 4 (z kompletem funkcji)
  • tryb sport & fitness oraz analizy zdrowia (ponad 100 aktywności, bardziej zaawansowane analizy w trybie biegowym)
  • 8-kanałowy czytnik pracy serca,
  • wbudowany moduł GPS (do sportu i Map Google), ze wsparciem L5
  • czas pracy: bateria 5000 mAh i aż do 100 godzin na jednym ładowaniu (obiecane jest 48h przy w miarę normalnym użytkowaniu)
  • chip zbliżeniowy NFC do obsługi Google Pay
  • pamięć: 2 GB RAM i 32 GB na dane (aplikacje, muzykę itp.)
  • szczelność zgodna z normą 5ATM, IP68, MIL-STD-810H
  • kompatybilność: tylko Androidy (brak wsparcia dla iOS)

Czytaj więcej o: wearables tygodnia #118


Kącik ciekawostek tygodnia:

Na plus:

  • Apple opracowuje smuklejsze iPhone’y i Apple Watche (iPad Pro był dopiero początkiem nowego podejścia amerykańskiej marki | wg Marka Gurmana z Bloomberga
  • aż 16 GB ma mieć Pixel 9 Pro XL | wynika z pierwszych informacji na Geekbench
  • OnePlus zaoferuje nową baterię dla smartfonów, która odchudzi telefony, podniesie pojemność i utrzyma szybki proces ładowania (akumulator opracowano z CATL)
  • wszystkie Samsung Galaxy S25 mają pracować na Snapdragonie 8 Gen 4 | wg Kuo
  • Gemini od Google działa teraz w apce Wiadomości na dowolnym Androidzie (wcześniej był dostępny na wyłączność dla nowszych Pixeli i Samsungów Galaxy)
  • Meta Quest i Horizon wyjdą w skład wspólnego działu metawersum, a sekcja Wearables ma przyspieszyć stworzenie okularów AR (zmiany wiążą się chyba z chęcią rozwoju)
  • odbyło się kolejne Nintendo Direct, a więc kolejne zapowiedzi gier na Nintendo Switch. Konsolka mimo już siedmiu lat na karku otrzyma kolejne hity. Przez ponad 40 minut prezentowano tytuły zmierzające na japońską konsolkę. Na Switcha trafią m.in.: Mario & Luigi: Brothership, The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom, Metroid Prime 4: Beyond, czy Super Mario Party Jamboree

Na minus:

  • Apple rezygnuje z projektu Apple Pay Later, czyli własnego kredytowania sprzedaży (na szczęście amerykański gigant planuje jesienią prezentację nowego, globalnego systemu (przygotowywanego wspólnie z lokalnymi bankami) | za 9to5mac
  • Uber nie dostosował się do nowych polskich regulacji dot. konieczności stosowania przez kierowców polskiego prawa jazdy (Bolt wziął prawo pod uwagę i jego regulamin się zmienił)
  • Garmin (polska spółka) może mieć u nas problemy związane z „antykonkurencyjnymi porozumieniami z dystrybutorami swoich produktów” (przekazał prezes UOKiK) – trwają czynności sprawdzające

Neutralne:

  • vivo kolejny raz jest partnerem UEFA przy dużym turnieju. Na Euro 2024 w Niemczech V30 Pro jest oficjalnym smartfonem imprezy. To kolejny wielki piłkarski turniej, którego vivo jest partnerem (po Mistrzostwach Świata 2018 w Rosji, Euro 2020 (odbywającym się na całym kontynencie) i Mistrzostwach Świata 2022 w Katarze. Pamiętam też Puchar Konfederacji w 2017.
  • PostmarketOS to system operacyjny bazujący na Linuksie, który pozwala wydłużyć życie starszych smartfonów. Teraz OS ma trafić też na tablety, Chromebooki i Windowsy
  • Japonia będzie kolejnym regionem, który wymusi na Apple otwarcie swoich systemów na zewnętrzne źródła instalacji aplikacji oraz systemów płatności
  • w watchOS 11 dostrzeżono automatyczne wykrywanie drzemek (nie wspomniano o tym na WWDC)
  • Apple z dwoma nowymi patentami dla smart pierścieni (technologii związanych z haptyką i czujnikami do współpracy z goglami Apple Vision Pro)
  • pierścienie Movano Evie Ring zostały wybrane do badań MIT nad Covid

7. Zwift Ride (smart home tygodnia)

Markę Zwift na pewno kojarzycie z platformy online do kolarstwa w stacjonarnych warunkach. Jazda na domowym rowerku z trybem wirtualnej trasy i opcją rywalizacji/współtreningu online jest zawsze imersyjniejsza od obserwowania TV. Firma postanowiła zaoferować swój pierwszy hardware, by uzupełnić serwis usług. Wspólnie z Wahoo proponują rowerek stacjonarny Zwift Ride. Pokonywanie trójwymiarowych, interaktywnych i generowanych komputerowo tras będzie teraz współpracować z odpowiednio dopasowanym pod te treści sprzętem.

Do tej pory z platformy Zwift korzystano przy pomocy rowerków obcych marek. W 2022 roku pisałem o pomyśle Zwift Hub, który pozwalał na wirtualne zmiany biegów w podłączonych do stacji rowerów. W 2024 firma rozszerza katalog rozwiązań o pełen rower stacjonarny. Współpracuje on z trenerem Wahoo Kickr Core, który przygotowano wspólnie w zeszłym roku. Rowerek umożliwia oczywiście dopasowanie ustawień, komfortową obserwację tras na ekranie, obsługę przyciskami zintegrowanymi z kierownicą (gdzie można uruchamia PowerUpy na trasie lub pozdrawiać innych).

Widzę też przerzutki dla magnetycznego obciążania jazdy z trenerem Kickr Core. System oporowy ma też współpracować z wirtualnymi wzniesieniami, by wierniej imitować przejazd. Zwift Ride z Wahoo Kickr Core wyceniono na 1300$.

Czytaj więcej o: smart home tygodnia #108


8. Mobilne Sniper Elite 4 (gaming tygodnia):

Odkąd na rynku pojawił się iPhone 15 Pro z nowym układem A17 Pro (znacznie wydajniejszy od wcześniejszych chipów Apple), na rynku zaczęły debiutować tytuły AAA z przeznaczeniem właśnie pod możliwości nowych procesorów dla iOS. Na razie gier tego typu jest ledwie kilka, ale lawina z kolejnymi może niebawem ruszyć. Właśnie ogłoszono, ze na nowe iPhone’y, ale też iPady z układami M1 (lub nowszym) dotrze Sniper Elite 4. Tytuł stosunkowo stary, bo z 2017 roku, ale warty uwagi. Seria Sniper Elite jest wyjątkową strzelanką w branży gier, bo z wierniejszym odwzorowaniem ran.

Pamiętam swój pierwszy kontakt z pierwszą częścią, która dawała w kość imitacją realnych warunków wojny (często jeden strzał kończył się zgonem – jak byłoby w rzeczywistości). W czwartej odsłonie znajdą się misja na otwartych mapach, pozwalając nam na wykonanie misji na mnóstwo sposobów, co uatrakcyjnia rozgrywkę. W wersji na iPhone’y i iPady system sterowania dopasowano do dotykowych ekranów, ale i wsparcie fizycznych kontrolerów. Podoba mi się opcja zapisów stanów gry w trybie multiplatformowym (czyli synchro save’ów na różnych platformach i urządzeniach, na których posiadamy grę).

Premierę określono na koniec roku, ale nie podano konkretów, a nie ceny.

Zobacz też: mobilne granie #154


9. SwitchLens (crowdfunding tygodnia):

Próby połączenia zewnętrznych obiektywów z potencjałem smartfona pojawiały się już lata temu. Sony proponowało takie konstrukcje dla Xperii już z dekadę temu (seria QX). Pojawiały się też malutkie obiektywy na sensory telefonów, ale i obudowy, które umożliwiały wykorzystanie smartfona jako body z niezłą mocą obliczeniową i aplikacjami do edycji materiałów. Innymi słowy, w mobilnej fotografii działo się już całkiem sporo. Teraz na Kickstarterze znalazłem kolejną próbę mariażu funkcji smart z lepszej klasy optyką. SwitchLens nie ma oryginalnej konstrukcji, bo podobne systemu już widziałem. Jest jednak szansą na ich rozwinięcie.

Crowdfundingowy projekt chce zaproponować znaną już w segmencie (choć wciąż baardzo niszą) koncepcję, ale z lepszym odbiorem i odczuciami względem zestawu. Celem jest dostarczenie akcesorium, które faktycznie przemieni smartfon w potężniejszy aparat fotograficzny. Współczesne flagowe smartfony potrafią naprawdę sporo, ale wciąż posiadają ograniczenia gabarytowe dla obiektywów.. Możliwość wykorzystania obiektywów M43 (micro cztery trzecie) to gratka dla amatorów nieco bardziej profesjonalnej fotografii.

Zalety propozycji SwitchLens są dla każdego fotografia bardzo czytelne:

  • wygodniejszy grip, czyli uchwycenie smartfona w trakcie robienia zdjęć (największy mankament telefonów, które nie są specjalnie komfortowe przy uchwytywaniu kadrów)
  • współpraca z obiektywami M43 (znacznie lepszą optyką, która otwiera drogę na kreatywniejsze podejście do mobilnej fotografii). Szeroka kompatybilność z modelami Sony
  • współpraca ze smartfonem przez złącze magnetyczne MagSafe (Apple) lub Qi2 (Anroidy) lub specjalną obudową z pierścieniem magnetycznym na tyle
  • bezprzewodowa łączność ze smartfonem (aplikacją) przez Wi-Fi
  • możliwość rejestracji obraz z 5592 x 3710 w RAW lub JPG i video 4K/60fps
  • aplikacja mobilna z pełną kontrolą ustawień (ekran telefonu jest na pewno większy od wielu wyświetlaczy w aparatach do obiektywów 4/3)
  • opcje kontroli ustawień obejmują: zakres ISO od 100 do 12800, szybkość migawki od 10 do 1/8000 sekundy, balans bieli (2600-8600K)
  • zdalna obsługa obiektywu z odległości ok. 10 metrów
  • zapis plików na karcie microSD (do 1.5T), w pamięci telefonu lub obu
  • własna bateria 14500 mAh (nie podano niestety czasu pracy)

Jak cenowo? W trakcie wczesnej fazy kampanii na Kickstarterze ceny startują od 199$ (moduł bez obiektywu). Finalnie będzie znacznie drożej, bo w okolicach 330$. Zakup tym bardziej opłacalny, im więcej obiektywów M43 posiadamy. Planowana data realizacji to listopad.


10. GeForce Now w pakiecie Ultimate (testy tygodnia)

Michał Sitnik GeForce Now (2)Czas na długo zapowiadany test usług GeForce Now w pakiecie Ultimate. Moje gamingowe przeglądy w sekcji streamingowej już od wielu miesięcy uwzględniają coczwartkowe aktualizacje katalogu GeForce Now. Czas na ocenę usługi NVIDIA. Od jakiegoś czasu grałem w chmurze na kilku różnych urządzeniach.

Przyjrzałem się możliwościom i jakości gry w ramach cloud gamingu. Sprawdziłem zabawę mobilnie, na ekranie telewizora, ale też samego komputera. GFN oceniałem z perspektywy zwolennika strumieniowania gier. Wciąż widzę w nim ogromny potencjał. Jak w moich oczach wypadł GeForce Now Ultimate? Przygotowałem spory artykuł na temat platformy. Kilka uwag, dostrzeżone zalety, ale też kilka spraw, które twórcy powinni w najbliższym czasie rozwiązać, by nie podzielić losów Google Stadia.

Czytaj więcej o: Mój test serwisu GeForce Now (Ultimate)


O czymś w TechMix’sie zapomniałem? Wrzucajcie w komentarzach lub hashtagu #TechMix co ciekawego w zeszłym tygodniu mogłem pominąć. Za tydzień kolejny TechMix! Już gromadzę info!