mobilne granie 2
Zobacz też: mobilne granie #2

Chyba każdy zdążył już zauważyć, że gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na smartfony i tablety. Z koeli najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nasz czas. Okazjonalnie będę podsumowywał rynek w segmencie mobile gamingu. Najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na sprzęt mobilny.

Liczby/statystyki tygodnia:

  • 200 mln – tylu graczy mobilnych będzie w Europie w 2021 roku | wg Safe Betting Sites
  • 12.5 mld $ – takie pieniądze będą ci gracze generować | wg Safe Betting Sites
  • 230 mln – tylu graczy mobilnych ma być przed końcem 2025 roku | wg Safe Betting Sites
  • Update 12.1.0 dla Nintendo Switch pozwoli uwolnić trochę miejsca w pamięci na kolejne aktualizacje systemu operacyjnego konsoli
  • 1.7 mld $ – tyle tygodniowo pieniędzy wydają gracze w mobilnych sklepikach | wg App Annie (badanie globalnych wydatków w drugim kwartale 2021 roku)
  • 17 i 18.07.2021 – w tych dniach odbędzie się Pokemon Go Fest 2021
  • 5$ – do takiej kwoty spadnie cena biletu na Pokemon Go Fest 2021 (z niecałych 15$)
  • 5 – tyle lat temu (06.07.2016) zadebiutował Pokemon Go
  • 5 mld $ – już tyle zarobił Pokemon Go od swojej premiery (nie przeszkodziła nawet pandemia) | wg Sensor Tower
  • 642 mln $ – tyle zarobił Pokemon Go w pierwszej połowie 2021 roku | wg Sensor Tower

1. Pokemon Go Fest 2021 w Warszawie

Co roku Pokemon Company organizuje festiwal, który obejmuje różne lokalizacje naszego globu. Pozwala spotkać się fanom gry Pokemon Go w konkretnych miastach, by złapać dostępne w tych miejscach stworki. W tym roku w ramach Pokemon GO Fest 2021 – City Activation pojawi się Warszawa! Będzie jednym z 22 miast świata, dla których przyszykowane są dodatkowe atrakcje. Wszystko we współpracy z Warszawską Organizacją Turystyczną. Wydarzenie odbędzie się pierwszego z dwóch dni przeznaczonych na Fest, tj. 17 lipca.

2. Nintendo Switch (model OLED)

W końcu Nintendo odświeżyło Switcha, ale nie w ten sposób, którego oczekiwałem. Nintendo Switch (model OLED) to IMO rozczarowanie tygodnia (lub nawet roku). Japoński gigant wiedział, że po ponad 4 latach warto zupgrade’ować konsolkę, ale lepszy ekran (i parę innych drobiazgów) to chyba za mało. Fani platformy oczekiwali 4K przez stację dokującą. Ta zyskała tylko wbudowany port Ethernet. Nowy panel to skok jakościowy głównie w trybie mobilnym. Lepsze odwzorowanie barw, kontrastu. Ekran urósł do 7 cali, ale wciąż ma tylko 720p, więc ostrość lekko spadnie.

Czytaj więcej o zmianach w Nintendo Switch (model OLED)

3. Atari z krokiem wstecz wobec mobajlu

Jakiś czas temu markę Atari wskrzeszano dzięki odświeżaniu wielu klasycznych tytułów na platformach mobilnych. Pojawiła się tu nawet przenośna odmiana Roller Coaster Tycoon. Odkąd w planach firmy jest stacjonarna konsola Atari VCS (premiera juz 15 lipca), strategia wydawnicza nieco się zmieni. Zamiast odgrzewać stare kotlety – ponad 200 tytułów – Atari chce tworzyć ekskluzywne gry na własny sprzęt i myśli też o innych stacjonarnych konsolach. 1 lipca odpowiedni dział Atari Gaming podjął nowy plan, który chce zacząć realizować jeszcze przed końcem pierwszego roku fiskalnego, który kończy się 31 marca 2022 roku. Wtedy można spodziewać się pierwszych efektów. Co z grami na iOS oraz Androida? Nie jest wykluczone, że zostaną odsprzedane lub wycofane. Zmiana wizerunku?

4. The Witcher: Monster Slayer – bonus za rejestrację

Już 21 lipca swoją premierą na mobilne platformy będzie miał Wiedźmin: Pogromca Potworów. CD Projekt RED liczy oczywiście na zainteresowanie. Może nie aż takie, jak w przypadku Pokemon Go (mam na myśli kwoty generowane przez Niantic),  ale jednak. Promocja jest podsycana możliwością zdobycia bonusu za wstępną rejestrację. Jeśli planujecie grę na Androidach to jest dobra informacja. Za zapisanie się do pobrania gry przed premierą w Google Play zyskacie stalowy miecz z Kaer Morhnen. Zwiększy liczbę Punktów Doświadczenia o 10%, które otrzymujemy za likwidację napotkanych w AR potworów.

5. PUBG: New State – start rejestracji (iOS)

PUBG: New State ma już na Androidach 20 milionów wstępnie zarejestrowanych graczy. W sierpniu dojdą kolejne grube miliony, bo właśnie wtedy otwarty zostanie zapis na iOS, czyli iPhone’y i iPady. To wciąż nie premiera gry, ale już coraz bliżej do startu nowych rozgrywek. Tytuł jest zwiastowany już od ładnych kilku miesięcy, więc hype na grę robi się konkretny. Przypomnę, że poprawie w nowym Battle Royale ulegnie szata graficzna, sam gameplay, a dojdą też nowe areny. Nie będzie to ewolucja PUBG Mobile. Kratfon chce całkowicie rozdzielić tytuły. Myślę, że będzie to konkretniejszy rywal dla CoD Mobile. Załączam najświeży trailer:

6. Tesla w PUBG: Mobile

Do premiery New State jeszcze pewnie z kilka miesięcy (gra jest obiecana przed końcem roku), więc PUBG: Mobile wciąż jest aktualizowany o nowe elementy. Update 1.5 to nietypowe dodatki. Tencent Games weszło we współpracę z Teslą. Na jednej z popularniejszych aren (Erangel) możemy odwiedzić Tesla Gigafactory (w trybie Mission Ignition), złożyć tam Model Y i wyjechać nim w teren (oczywiście z trybem autopilota 😉 ). Fabryka ma ponoć wiernie odwzorowany system sterowania. Natomiast randomowo rozsiane Tesle mają kilka zaplanowanych tras do konkretnych lokalizacji. Aktualizacja ma jeszcze kilka innych ciekawostek. Odkrywajcie je sami.

7. Alto’s Odyssey: The Lost City już 16 lipca

Wspominałem już wcześniej na blogu, że Alto’s Oddysey: The Lost City dostępne w ramach Apple Arcade otrzyma ekskluzywny content, by spełnić wymagania platformy gamingowej z Cupertino. Zakłada ona, że tytuły w tej subskrypcji mają być wyjątkowe (najczęściej orgyinalnie przygotowane pod serwis lub wzbogacane o więcej elementów). 16 lipca zadebiutuje tam kontynuacja Alto’s Adventure z 2015 roku, czyli wspomniane The Lost City.  Zyska nowe poziomy oraz wyzwania.

8. Tygodnio 1.7 mld dolarów na gry

Wiem, że podałem tę liczbę w sekcji ze statystykami tygodnia, ale jest na tyle imponująca i warta podkreślenia, że trzeba jej poświęcić oddzielny akapit. App Annie zbadało drugi kwartał roku pod względem danych dotyczących sklepików z aplikacjami na mobilne platformy. Globalne wydatki wyniosły w nich aż 34 miliardy dolarów (z 2 do 7 mld kwartalnie r/r). Aż 1.7 mld $ wydają tygodniowo sami gracze (+35% względem 2019 roku)! Piąty kwartał z rzędu pobieranych jest w tym 3-miesięcznym okresie ponad miliard gier (łącznie App Store i Google Play). Statystyki stale rosną.

I tym bardzo optymistycznym akcentem zamykam gamingowe podsumowanie tygodnia.