Mamy kolejny piątek, a więc czas na przegląd ostatnich siedmiu dni w najnowszych technologiach. Od ponad trzystu tygodni podsumowuję rynek i subiektywnie wybieram najciekawsze premiery i zapowiedzi. Blogową uwagę skupiam na przenośnych i ubieralnych urządzeniach, Internecie Rzeczy, smart domu, czy nowych rozwiązaniach. Wszystko w tematycznych sekcjach, z kilkoma kącikami ciekawostek i przekierowaniami do zestawień publikowanych w ciągu tygodnia. #TechMix vol. 310 to czterdziesty piąty tydzień 2023 roku, a w nim m.in.:

  • TechMix 309 Miraco
    Zobacz też poprzedni #TechMix vol. 309 – Miraco (skaner 3D, foto: Kickstarter)

    MediaTek prezentuje topowy chip Dimensity 9300 z mocnymi rdzeniami

  • zbadano globalne uzależnienie od smartfonów
  • czy Humane Ai Pin zastąpi smartfon?
  • Samsung szykuje własnego asystenta AI
  • Resident Evil 4 Remake już w grudniu

Zapraszam do przeglądu ciekawszych wieści ze świata technologii z okresu 4.11-10.09.2023 roku:


1. #PstryknięteFonem

Przegląd jak zwykle rozpocznę od mobilnej fotografii. Moja foto-sekcja rozwinęła się już dość poważnie, a że amatorsko lubię sobie „popstrykać” to i trochę zdjęć pokazujących potencjał współczesnych smartfonów. Staram się w każdym tygodniu publikować co ciekawsze prace. Część trafia na Insta, część na X (dawniej Twitter). Nie zawsze udaje się ustrzelić coś efektownego, wiec w zamian linkuję do ogólnej galerii na IG. Zapraszam też do sprawdzania cotygodniowego, regularnego cyklu dot. mobilnej fotografii (w każdą środę):

Zobacz więcej: cotygodniowy przegląd mobilnej fotografii #99

To nie wszystko w mojej fotograficznej sekcji. W wakacje opublikowałem na blogu test flagowego Honor Magic 5 i chciałbym pokazać efekty pracy potrójnego aparatu 50 mega. Przez kilka tygodni poznawałem możliwości zestawu sensorów. Udałem się na kilka sesji zdjęciowych. Większość z nich była spontaniczna, a telefon po prostu leżał w kieszeni w gotowości do zachowania ciekawych ujęć.

Honor Magic 5 ProHigh-endowiec od Honor poradził sobie praktycznie we wszystkich warunkach. Narzekałem tylko na funkcje do fotografii nocnej, tj. na pewne braku natywnej apki Magica, ale ogólnie zdjęcia wychodziły mi bardzo dobrze. Nie jestem zawodowcem, więc nie sprawdziłem wszystkiego pod każdym kątem, ale zauważyłem, że są w aparacie jeszcze pewne rezerwy. Generalnie w zasobach modułu nie zabrakło niczego. Wszystkie trzy czujniki 50 megapikseli zaoferowały najważniejsze funkcje: zbliżenia tele, ujęcia ultra wide, portrety, dobrą czułość przy nocnych kadrach. Także seflie ma sporo wymienionych opcji. Nie wystawiłem oceny, ale byłem z tych kilku tygodni bardzo zadowolony. Pstryknąłem mnóstwo fajnych zdjęć, także do celów prywatnych.

Czytaj więcej o: Honor Magic 5 Pro


2. MediaTek Dimensity 9300 (chip tygodnia)

MediaTek demonstruje możliwości swojego topowego układu obliczeniowego dla smartfonów – Dimensity 9300. Prezentacja procesora odbyła się niedługo po odsłonie Snapdragona 8 Gen 3 od Qualcomm. To praktycznie bezpośredni rywale w walce o miano najlepszego chipsetu dla mobilnych urządzeń. Producent przygotował topowe właściwości w niemal każdym obszarze: gamingu, ogólnej wydajności, fotografii, czy łączności.

O obrazowaniu już wspominałem przy okazji przeglądu fotograficznych nowości. Czas na pozostałe parametry. Dimensity 9300 proponuje:

  • Imagiq 990 ISP (9 gen.) z always-on HDR, wsparciem niezależnego modułu stabilizacji obrazu (3x szybsze OIS), nagrywanie w 8K z 30 fps lub 4K z 30/60 fps w trybie cinematic i z bokeh w czasie rzeczywistym, natychmiastowy podgląd nagrania przez połączenie ISP z APU (układ łączyce procesor centralny z tym graficznym), a także 18-bitowe RAW ISP z AI Semantic Analysis Video Engine (segmentacja na 16 scen dla poprawy efektów całego nagrania
  • wciąż trzy rodzaje rdzeni, ale wszystkie są „big”, czyli z mocnym zegarem (główny ma 3.25GHz, czyli tylko nieco mniej od Snadpragona z 3.3GHz)
  • o 40% szybszą pracę CPU w trybie multi-core (i o 33% mniejsze zużycie energii)
  • o 15% szybszą pracę przy użyciu pojedynczego rdzenia
  • o 46% szybsze GPU z ray-tracingiem (i o 40% mniejsze zużycie energii)
  • o 100% szybszą pracę AI, o 800% szybsze przetwarzanie generatywne i o 45% niższą konsumpcję

Nie sądzę, by Dimensity 9300 wygrał ze Snapdragonem 8 Gen 3, ale wiele chińskich modeli Androidów na pewno z niego skorzysta (obniżając przy tym koszty). Pierwszym telefonem, który otrzyma Dimensity 9300 ma być vivo X100, którego w Polsce niestety nie kupimy (marka wyszła z naszego rynku).


Kącik liczb tygodnia:

  • 310 – to już takie z kolei podsumowanie tygodnia z serii TechMix na moim blogu.
  • 1651 – już tyle dni nie działa mi Surface Pro 3 (grubo ponad cztery lata)
  • 9877 – równo takim z kolei wpisem na moim blogu jest TechMix z tego tygodnia
  • 8.11 był dzień bez Wi-Fi (dla uzupełnienia: Światowy Dzień Wi-Fi jest 20 czerwca)
  • w Q1 2024 Huawei obiecuje aktualizację smartfonów P30 i Mate 20 do HarmonyOS 4
  • 3.4 GHz – tak podkręcony ma być główny rdzeń Snapdragon 8 Gen 3 for Galaxy (dla S24 Ultra)
  • 3.25 GHz – taki zegar rdzenia głównego otrzymał chip Dimensity 9300 od MediaTek
  •  40% – o tyle wydajniejszy jest Dimensity 9300 (i o 33% oszczędniejsz) od poprzednika
  • 17.01.2024 – tego dnia ma się odbyć Galaxy Unpacked dla Galaxy S24 | wg Biz SBS (Ice Universe sugeruje, że może to być 18 stycznia – w każdym razie trzeci tydzień miesiąca)
  • 2 169 893 – tyle punktów w AnTuTu otrzymał iQOO 12 Pro (kolejny z ponad 2 mln)
  • 100W – taką moc ładowania ma otrzymać OnePlus 12 | wg certyfikacji 3C (Chiny)
  • 100W – taką moc ładowania ma otrzymać też Honor 100 | jw
  • +68% – to roczne wzrosty udziałów Xiaomi na polskim rynku | wg Canalys

  • 9600Mbps – takie wyniki uzyskuje pamięć LPDDR5T RAM w Dimensity 9300
  • 8.01 – do tego dnia będą obowiązywać zwroty towaru u Apple (jak co roku wydłużenie okresu – zwykle jest to 14 dni) zakupionego przed 25 grudnia
  • 3000 – tyle nitów jasności (w szczycie) otrzyma ekran Realme GT5 Pro
  • 19.5 mln – tyle kopii The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom sprzedało Nintendo w pierwszych czterech miesiącach od premiery gry na Nintendo Switch
  • 2.4% – o tyle wzrosła sprzedaż Nintendo Switch (+6.84 mln sztuk) w trzecim kwartale 2024
  • 43.8 mld $ (+2,8% r/r) – to przychody Apple z iPhone’ów w IV kwartał roku obrotowego 2023
  • 6.4 mld $ (-10% r/r) – to przychody Apple z iPadów w IV kwartał roku obrotowego 2023
  • 22.3 mld $ (+16% r/r) – to przychody Apple z usług w IV kwartał roku obrotowego 2023
  • 89.5 mld (-0.7%) – to łączne przychody Apple w IV kwartał roku obrotowego 2023
  • 301.6 mln (-0.7% względem Q3 2022) – tyle smartfonów sprzedano w trzecim kwartale 2023 | wg Omdia
  • 200 000 – tyle audiobooków dodało Spotify do serwisu Premium
  • 15h – tyle godzin odsłuchu audio książek miesiezznie w ramach Premium oferuje Spotify
  • 503$ – tyle kosztuje wyprodukowanie iPhone’a 15 Pro Max (kosztującego 1199$) | wg Countpoint
  • 30$ – tyle droższy jest chip A17 Pro ( 3nm) od A16 Bionic (4 nm) | wg Counterpoint

3. Globalne badanie użycia smartfonów (ciekawostka tygodnia)

Od dekady piszę o smartfonach (te istnieją od 15), ale rzadko o ich wpływie na nasze życie. Wiadomo, telefony z dotykowymi ekranami i aplikacjami zrewolucjonizowały codzienne funkcjonowanie, ale w jakich kierunkach najbardziej? Badacze z Kanady podeszli do tematu kompleksowo i spróbowali odpowiedzieć na to pytanie. Przygotowali jedno z większych case study odnośnie analiz użycia smartfonów. o zdanie zapytano tysiące dorosłych użytkowników z niemal dwustu krajów. Wnioski? Udało się zauważyć pewne wzorce, które wpędzając nas w uzależnienie.

Problematic Mobile Phone Use (PMPU) było już tematem badania, ale w ograniczonym zakresie (14 krajów). Teraz wzięło w nim udział ponad 50 tysięcy osób ze 195 krajów, więc wyniki są bardziej globalne. Pozwoliły sprawdzić, czy wzorce są powtarzalne niezależnie od szerokości geograficznej. Badanie nazwano Smartphone Addiction Scale – Short Version (SAS-SV). Pokazało, że 29-31% z ankietowanych stwierdziło, że są świadomi wysokiego uzależnienia od smartfona. Najbardziej zagrożone tematem wydają się być młode kobiety. Do tego globalnie.

Najwyższy odsetek zagrożeń wykryto w Azji, natomiast najniższy w Europie. Być może z uwagi na mniejszą dywersyfikacje w użyciu elektroniki (rynki zachodnie więcej odmian urządzeń, z kolei Azja mocniej skupiona na użytku jednego sprzętu – właśnie smartfona). Autorzy badania zauważają jednak, że mimo sporej grupy analizowanych, całość projektu wymaga jeszcze dopracowania. Potrzebne jest bardziej wnikliwe określanie profilu użytkownika (osoba osobie nierówna, zwłaszcza pod względem sposobu wykorzystywania telefonu).

źródło: International Journal of Mental Health and Addiction

4. Samsung Gauss (aplikacja tygodnia)

Samsung zapowiadał, że planuje wydać najinteligentniejszy smartfon w historii (nie wiem tylko czy własnej czy ogółem, ale stawiałbym na marketing globalny). W styczniu ma zadebiutować flagowa seria Galaxy S24, ale koreańska marka już od kilku tygodni zwiastuje rozwiązania, które wejdą w skład oferty nowego Androida. Na pokładzie ma być sporo narzędzi wykorzystującej AI (modnego ostatnio motywu w rozwoju każdej firmy). Wśród nowości, przynajmniej na wybranych rynkach (językowej) ma być projekt Gauss i telefoniczny tłumacz w czasie rzeczywistym. Samsung brzmi jak Google, ale musi, bo era walki o klienta wkracza w etap rywalizacji na Sztuczną Inteligencję.


Samsung Gauss (od matematyka) ma bazować na modelu generatywnego AI. Samsung Research wzorem konkurencji buduje przetwarzanie dostępne bezpośrednio w urządzeniu (zamiast chmurowego). W wersji Code ma się zająć asystą przy programowaniu, a w wersji Image tworzeniem grafik. Wszystko na znanym już modelu tzw. promptów, czyli zapytań/poleceń generowania efektu. Warto dopisać, że niedawno przedstawiony przez Qualcomm procesor Snapdragon 8 Gen 3 jest przystosowany do pracy z AI bez komunikacji z siecią, podobnie jak Tensor 3 w Pixelach od Google. Zakładam, że Exynos 2400 (dla europejskiego wydania Galaxy S24) też będzie w stanie.

AI Live Translate Call to z kolei jedna z części rozwiązań AI od Samsunga. Jak już wspominałem – „a new era of Galaxy AI is coming”. W tej chwili widzę głównie próbki pomysłów, które mają przyciągnąć wzrok, ale niekoniecznie praktycznością. Tłumaczenie rozmów na żywo ma sens i jest oferowane w różnych wynalazkach, ale teraz mogłoby wejść do mainstreamu. Samsung obiecuje integrację z natywną apką dialera, czyli z rozmowami telefonicznymi. Bez oddzielnych aplikacji. Od razu w Galaxy. Oczywiście on-device, więc bez potrzeby zaciągania oprogramowania z neta. Brzmi fajnie, na pewno tak samo będzie brzmiało w trakcie Galaxy Unpacked na początku 2024 roku, ale jak sprawdzi się w rzeczywistości? Poczekajmy.


Kącik ciekawszych premier i zapowiedzi:

Nie sposób napisać o wszystkich premierach tygodnia, zwłaszcza w tygodniu wielkich targów elektroniki użytkowej. Od trzysetnego TechMixa lista będzie rozwijana o wyjątkowe cechy wybranych przeze mnie urządzeń (w nawiasach). Same nazwy nie muszą wiele mówić, a z jakiejś uwagi na tej liście sprzęt się znalazł. O wybranych jednostkach nieco więcej w przeglądzie najciekawszych premier targów IFA (link podałem kilka podpunktów wyżej).

  • budżetowy POCO C65 z Helio G85 i ekranem 90Hz (Polska)
  • seria smartfonów vivo iQOO 12 ze Snapdragonem 8 Gen 3 (Chiny)
  • słuchawki Master & Dynamic MW09 z ANC (i poprawionym czasem pracy)
  • słuchawki Creative Aurvana Ace i Aurvana Ace 2 (pierwsze TWS z xMEMS)
  • PRZECIEK: tablet Samsung Tab Active5 na początku 2024 roku | wg GalaxyClub.nl
  • PC-konsolka Steam Deck OLED (nowy jest ekran)


5. iQOO 12 i 12 Pro (smartfon tygodnia)

mobilna fotografia 98 iqoo 12
Zobacz też: mobilna fotografia (przegląd tygodnia) #98 – iQOO 12 i 12 Pro (foto: vivo)

Vivo wyszło z Polski, ale warto śledzić rozwój ich smartfonów. Chińska firma oferuje Androidy pod swoją główną marką, ale i linią urządzeń iQOO. Nie każdy pamięta, ale seria tych telefonów powstała z myślą o niedrogim gamingu. Dwunasta generacja flagowej serii ma mocniej nawiązywać do pierwszych odmian. iQOO 12 i 12 Pro to przystępniejsze cenowo smartfony z wyższej półki. Otrzymały mocne podzespoły, najnowszy układ obliczeniowy i zacny zestaw fotograficzny, który zapożycza pewne rozwiązania z głównej serii flagowych urządzeń vivo (w przyszłym tygodniu zobaczymy serię X100).

Oto jak prezentują się najciekawsze ze specyfikacji iQOO 12 Pro:

  • ekran: AMOLED E7 6.78″ (1440×3200), 144Hz, 1440Hz (ściemnianie) i szczytowe aż 3000 nitów jasności
  • chip: topowy Snapdragon 8 Gen 3
  • pamięć: nawet do 16 GB RAM (LPDDR5x) i 1TB na dane w UFS 4.0
  • autorski chip Q1 wspomagający granie (m.in. ekran 1080p w 144Hz, zmniejszanie lagów w klatkażu, super-resolution w stylu DLSS i chłodzenie ze sporą komorą 5,705mm²)
  • mocny zestaw sensorów: 50 mpx (OmniVision OV50H) z OIS + peryskopowe tele 64 mpx (z telemakro) + 50 mpx (ultra wide z makro)
  • bateria: 5100 mAh z ładowaniem aż 120W (i bezprzewodowym 50W) z wytrzymałością do 80% pojemności nawet po 1600 cyklach ładowania
  • system Android 14

Czytaj więcej o: smartfony tygodnia #95

6. Humane Ai Pin (wearable tygodnia)

O tym wearable pisałem na blogu już kilka razy. W końcu wkracza na rynek, by spróbować zmienić coś w segmencie mobilnych technologii. Humane Ai Pin to gadżet bez klasycznego ekranu, ale z funkcjami, które mają konkurować z typowym smartfonem lub smart zegarkiem. Twórcy wycenili urządzenie na 699$, a przy okazji przedstawili więcej szczegółów na temat jego możliwości.

Moduł jest prosty i niepozorny, ale ma dysponować całkiem szerokim zakresem funkcji. Interakcja z nimi ma być inna. Treści wyświetlimy przez projekcję na dłoni, a większość znanych opcji będzie oferowana w równie odmienny sposób. Wylistuje najciekawsze:

  • procesor Snapdragon (2.1GHz) ze wsparciem AI (on-device) do przetwarzania danych
  • tylko 4 GB RAM i 32 GB na dane (ale w tym wypadku nie potrzeba więcej)
  • bezprzewodowa łączność Wi-Fi 5, Bluetooth 5.1 i 4G LTE z Humane Wireless Service, Connected by T-Mobile
  • interakcja przy pomocy prostych gestów i głosu (projektor i dotykowa powierzchnia obudowy)
  • reakcja asystenta przez gest kontaktu z urządzeniem (bez wybudzania frazą)
  • projektor z minimalistycznym przekazem treści (krótki rzut, np. na dłoń, gdzie można sterować wybranymi aplikacjami, np. odtwarzaczem muzyki)
  • kamerka 13 mpx ultra wide 120 stopni (z komunikatami o statusie działania) – do rejestracji video/zdjęć, ale i rozpoznawania obrazu (przystosowanie do przyszłego wykorzystania funkcji opartych na widzeniu komputerowym i pomocy asystenta na podstawie widzianego z naszej perspektywy obrazu)
  • wsparcie chatbota i Sztucznej Inteligencji przy typowych dla telefonu funkcjach

Baterie są wymienne, co ma wydłużyć czas pracy bez potrzeby „zdejmowania” rdzenia z ubrania. Szkoda, że nie określono, jak długo Ai Pin będzie śmigał na jednym akumulatorku? Czy taka przypinka zastąpi smartfon? W kolejce są jeszcze smart okulary, smart soczewki, czy bardziej rozbudowane zegarki z zagiętymi wyświetlaczami. Obawiam się, że niszowe podejście nie zainteresuje wielu z nas. Wszystko zależy, jak bardzo AI będzie ingerować w nasze życie i czym będzie dysponować. Może „rozmowa” z naprawdę inteligentnym chatbotem będzie bardziej angażująca od dotykania ekranu? Propozycję widzę bardziej jako uzupełnienie funkcji smart słuchawek TWS, których etui mogą przecież mieścić wkrótce znacznie lepsze podzespoły (już teraz pojawiają się z ekranikami).

Czytaj więcej o: wearables tygodnia #85


Kącik ciekawostek tygodnia:

  • VW łączy siły z vivo, by podnieść integrację samochodów ze smartfonami. Cariad i vivo stworzyły do takich celów Mobile & Mobility Fusion Joint Innovative Lab (M2 Lab)
  • Galaxy S20, Note 20 nie otrzymają jednak Androida 14 (a Samsung zastanawiał się nad włączeniem ich w update najnowszego systemu Google)
  • aktualizacja watchOS 10.1.1 dla Apple Watchów poprawiła błąd drenowania baterii
  • zegarek Google Pixel Watch 3 może otrzymać wyraźniejszą aktualizację designu (sugerują wnioski patentowe zdradzające m.in. obecność dotykowego bezelu)
  • Apple pracuje nad nowymi technologiami dla baterii (mają wydłużyć czas pracy i szybkość ładowania) | podaje serwis ETNews
  • WhatsApp pozwoli ukryć adres IP (poprawi bezpieczeństwo przy połączeniach)
  • Google, Vodafone, Deutsche Telekom, Telefónica i Orange wnioskują do Komisji Europejskiej o uznanie komunikatora iMessage jako europejski „core platform service” (ma to zmusić Apple do wdrożenia standardu RCS i kompatybilność z WhatsApp czy Google Wiadomości) – sprytny zabieg mogący połączyć serwisy jeszcze przed marcem 2024 | wg Financial Times
  • Apple wstrzymało prace nad rozwojem iOS 18, watchOS 11, tvOS 18 i macOS 15 z powodu konieczności dopracowywania obecnych wersji tych systemów | wg Marka Gurmana z Bloomberga

7. Elfin Foutian (smart home i crowdfunding tygodnia)

Posiadacze czworonogów (i większości innych zwierzaków) muszą pamiętać o regularnej wymianie wody do picia. Na rynku od dawna są dozowniki, które utrzymując jakość wody i automatyzują jej dostarczanie. Widziałem nawet kilka smart odmian. Elfin Foutian nie jest może inteligentna, ale wykona swoje zadanie we właściwy sposób. Fontanna poidełka działa cicho, bez pompki, jest łatwa w utrzymaniu higieny i wykonana ze stali nierdzewnej. Posiada też detekcję ruchu aktywującą działanie. Bateria ma wystarczyć na 30 dni pracy.

  • Cena w crowdfundingu: od 65$ (-40% finalnej ceny)
  • Premiera: grudzień 2023
  • Wyróżnienie za: design i proste działanie
  • Znalezione na Kickstarterze

Zobacz też: najlepszy crowdfunding tygodnia vol. 126

8. Resident Evil 4 Remake (gaming tygodnia):

Zapowiadałem już Resident Evil 4 Remake od Capcom na urządzenia Apple. Wydawca podał w końcu datę premiery odświeżonego survival horroru. Produkcja pojawi się na iOS i iPad OS już 20 grudnia. Ma wykorzystywać moc najnowszych chipów giganta z Cupertino, a to oznacza, że sprawdzą ją jedynie posiadacze najnowszych iPhone’ów 15 Pro  i 15 Pro Max z układem A17 Pro oraz iPady z chipami M1 lub M2 (lub nowszymi w przyszłości). Tytuł będzie do pobrania ze sklepiku App Store bez opłat, ale do odblokowania całości potrzebne będą zakupy.

Remake jednej z najlepszej części RE będzie kosztował nawet w wersji mobilnej. Pisałem już o cenach. Mają startować od 60$, ale z pełnymi dodatkami i rozwinięciami wszystko może podskoczyć nawet do 123$. To jedna z droższych realizacji, pokazująca, że wybrane gry na mobilne platformy mogą pod tym względem „rywalizować” z odmianami konsolowymi/komputerowymi. Przypomnę, że Resident Evil 4 debiutował w 2005 roku na GameCube i PlayStation 2. W remake’u zobaczymy nieco zmieniony scenariusz.

Zobacz też: mobilne granie #122

9. HTC Vive XR Elite (testy tygodnia)

Vive XR Elite Michał Sitnik (profilowe)Po kilku tygodniach zabawy z nowymi goglami Vive XR Elite od HTC przyszedł czas na publikację materiału. Przedstawiam moje wrażenia z nowego headsetu VR tajwańskiej marki. Bardziej uniwersalnej jednostki, która łączy też cechy okularów AR, mobilnego monitora dla różnych urządzeń oraz urządzenia Mixed Reality. Sprzęt zarówno do użytku w pełni niezależnego, bezprzewodowego, ale i współpracy z trybie PCVR.

Z nowymi kontrolerami ruchu o bardziej gamingowej charakterystyce oraz lekkiej konstrukcji z wymienną baterią (równoważącą balans gogli na głowie). Poznałem najciekawsze zalety gadżetu. Znalazłem też elementy, które można w urządzeniu poprawić. Jak wypadła recenzja? Zapraszam do przeczytania i obejrzenia krótkich nagrań w przekierowaniu poniżej.

Czytaj więcej: test gogli HTC Vive XR Elite


O czymś w TechMix’sie zapomniałem? Wrzucajcie w komentarzach lub hashtagu #TechMix co ciekawego w zeszłym tygodniu mogłem pominąć. Za tydzień kolejny TechMix! Już gromadzę info!