Silna konkurencja ze strony portali streamujących muzykę przez Internet spowodowała, że Apple z samym iTunes, gdzie możemy kupować muzykę w cyfrowej formie, może nie być wystarczająco atrakcyjne dla nowej rzeszy słuchaczy. Portale takie jak Spotify, Pandora Radio, WiMP są rozwiązaniem, w którym dostajemy możliwość odsłuchu utworów online w formie płatnego abonamentu, często z możliwością pobrania kawałków offline. Nowy sposób słuchania muzyki wymusił zmiany, zareagował na nie Google z usługą Google Music (Google Play All Access), jest też odpowiedź Apple – iTunes Radio.

O serwisie streamującym zawartość iTunes plotkowano już od dawna, każdy wiedział, że prędzej czy później to nastąpi. Tak się też dzieje, Apple podpisało stosowne umowy z koncernami muzycznymi i wprowadza dodatkowe możliwości do iTunes. Trzeba zaznaczyć, że kupowanie albumów i pojedynczych utworów wciąż będzie dostępne w iTunes. Serwisy – pionierzy, które przodują w tym segmencie, posiadają już liczną bazę użytkowników, programy na wiele platform, w tym mobilnych, będą ciężcy do przejęcia, ale posiadacze Apple są specyficzną grupą i jeśli dostają dostęp do usługi wewnętrznej to z niej korzystają.

Pierwsze co ma zachęcić do migracji, to integracja iTunes Radio z kontami iTunes Match. Jest to serwis, który pozwala na odsłuch swojej biblioteki muzycznej przez iCloud, czyli internetowo. Usługa znana już kilka lat, kosztuje niecałe 25 dolarów na rok. Nie dość, że użytkownicy tej opcji otrzymują dostęp do całej biblioteki, to jeszcze unikną w niej reklam. Cała reszta uzyska możliwość słuchania internetowego radia Apple za darmo, ale z wyświetlającymi się reklamami. Konkurencja zapewnia dostęp do piosenek średnio za ok. 10 dolców miesięcznie. Należy jednak pamiętać, że nie ogranicza się zasięgiem tylko do ekosystemu Apple, tak jak iTunes Match.

Usługa iTunes Radio w iOS została wbudowana w aplikację Music. Dodatkowo, obsłużyć ją możemy przy pomocy asystenta głosowego Siri. Radio od Apple wystartuje na jesieni wraz z iOS 7 i na razie tylko na terenie USA (jak większość nowości). Nie ma co liczyć na razie na dostęp do bazy na innych rynkach, zresztą samo Siri po polsku też nie jest dostępna. Kanały działają tak jak u innych usługodawców, możemy dobrać stacje, spersonalizować po gatunkach, „przewinąć” utwór. Warto zauważyć, że iTunes Radio to pierwsze internetowe radio z dyskografią Led Zeppelin w katalogach muzycznych.

iTunes Radio zostało zaprezentowane na tegorocznej konferencji WWDC Apple, usługa dostępna będzie na iOS, OS X oraz Apple TV. Gigant z Cupertino podpisał umowy z Sony, Universal Music, czy Warner Music.

źródło: Apple.com