mobilne granie 151 ayaneo pocket DMG
Zobacz też: Mobilne granie #151 – AYANEO Pocket DMG (foto: AYANEO)

Dzisiaj wtorek, a więc mobile gaming. Chyba każdy zdążył już zauważyć, że gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na smartfony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas.

Co wtorek regularnie podsumowuję rynek w segmencie mobilnego grania. Znajdziecie tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na przenośny sprzęt do grania. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

Już ponad sto pięćdziesiąte podsumowanie rynku mobilnego grania! 150 kolejnych tygodni z przeglądem przenośnych platform. A wydawało się na początku, że nie będzie specjalnie o czym pisać. Z tygodnia na tydzień mobile gaming przyspiesza. Zapraszam też do poprzednich przeglądów, wiele z nich mimo upływu czasu jest wciąż aktualnych. W minionych siedmiu dniach też było ciekawie:

  • Michał Sitnik Nintendo Switch IGdebiutuje ASUS ROG Ally X (co ulepszono?)
  • Anbernic RG Cube z ekranem 1:1
  • nowe rdzenie ARM dla mobilnych układów
  • Zotac Gaming Zone i ADATA XPG NIA (Computex 2024) – kolejne PC-konsolki
  • Zenless Zone Zero na iOS i Androida (zapowiedź tygodnia)
  • Flappy Bird na Playdate od Panic
  • Construction Simulator 4 na iOS i Androida
  • Job Simulator i Vacation Simulator dla Apple Vision Pro
  • nominowani do Apple Design Awards
  • Squad Busters na iOS i Androida
  • sprawdziłem GeForce Now Ultimate
  • przegląd nowości w serwisach gamingowych

1. Asus ROG Ally X z 24 GB RAM

Potwierdziły się wszystkie doniesienia na temat ulepszonej wersji PC-konsolki od Asusa. ROG Ally X został przedstawiony 2 czerwca, czyli na moment przed targami Computex 2024, na których zapewne będzie demonstrował swój nowy potencjał oraz ulepszenia. Przypomnę niżej wszystkie najważniejsze poprawki, jakie producent zdecydował się wdrożyć w odmianie X. Maszynka będzie w większości bazować na tej samej konstrukcji (z dynamicznym ekranem 120Hz z 1080p w przekątnej 7 cali).

Hhandheld ROG Ally X ma proponować:

  • opcję 24 GB RAM (LPDDR5x-7500) vs 16 GB RAM (LPDDR5-6400)
  • kartą graficzną będzie wyłącznie AMD Radeon 780M (bez opcji Radeon 740M)
  • przestrzeń na dane zwiększono do 1 TB (PCIe 4×4
    M.2 2280) vs 512 GB z 2230 – myślę, że powinno to ułatwić wymianę SSD we własnym zakresie
  • baterię 80 Wh vs 40 Wh
  • AMD Ryzen Z1 Extreme (już bez opcji bazowej Z1)
  • pojawi się port USB4 Type-C (zamiast Asus ROG XG Mobile) – 40 Gbps vs 63 Gbps (raczej zrezygnowano z opcji Asus ROG XG Mobile GPU, co się najwyraźniej nie przyjęło)
  • obudowa ma lepiej odprowadzać ciepło (m.in. w ramach ułożenia slotu na karty microSD, które w aktualnej konstrukcji się przegrzewały)
  • podniesiony ma być komfort gry (czytaJ: trzymanie sprzętu w rękach)
  • aktualizacja Armory Crate SE 1.5 (dotrze też do pierwszego ROG Ally)

Innymi słowy, ASUS ROG Ally X to wersja premium aktualnej konsolki. Ta bazowa wciąż będzie w sprzedaży. Jak będzie cenowo? Podejrzewam, że podstawowa wersja będzie nieco tańsza (aktualnie w opcji 500$ za Z1 i 700$ za Z1 Extreme), natomiast ROG Ally X będzie najdroższym wariantem (799$).


2. Anbernic RG Cube (retro gaming)

Anbernic to król retro konsolek, tak przynajmniej wynika z bardzo bogatej i różnorodnej oferty modeli. Najnowsza propozycja to RG Cube, czyli handheld o 4-calowym, kwadratowym ekranie do gry na emulatorach poprzez Androida. Gadżet uroczy i ciekawy, bo niewiele konsolek proponuje dziś panele w proporcjach 1:1.

Kieszonsolkę wyposażono w ekran IPS LCD w rozdzielczości 720 x 720 pikseli, co pozwoli wyświetlić tytuły z przeróżnych platform. Kwadratowy panel to szansa nawet na pozycje z DS’a (różnych jego wariacji). W środku ośmiordzeniowy Unisoc T820, 8 GB RAM (LPDDR4X) i 128 GB (UFS 2.2) na gry. Jeśli to będzie za mało to jest jeszcze slot na karty microSD do 2 TB. Android 13 pozwoli też na uruchomienie tytułów dostępnych na Androida. W sumie zatem spora biblioteka, opcje: PS2, Wii i GameCube, ale też inne wcześniejsze platformy.

Czas pracy też niezły. Anbernic obiecuje nawet siedem godzin zabawy. W razie czego jest video output na zewnętrzne ekrany. Do dyspozycji dwa analogi z podświetleniem RGB, komplet przycisków i shoulderów, a także aktywne chłodzenie. Dźwięk w stereo, a łączność przez Wi-Fi 5 lub Bluetooth 5.0. Ciekawe jak cenowo.


3. ARM zwiastuje potencjał na 2025 rok

Dość często w gamingowych przeglądach pokazuje możliwości drzemiące w kolejnych układach dla mobilnych urządzeń. Zapowiadają konkretne poprawy wydajność przenośnego sprzętu. ARM przedstawił ulepszenia swoich rdzeni dla smartfonów (ale zapewne też i przenośnych konsolek). Przyszłoroczne procesory Qualcomm, MediaTek i Samsunga na pewno z nich skorzystają, a nasze kieszonkowe gadżety w trybie gry na nich skorzystają. Co ciekawego zaoferują Androidy od 2025 roku?

  • Armv9.2 to rdzenie nowej generacji, które położą większy nacisk na AI
  • zostały zoptymalizowane pod litografię 3 nm (w procesach FinFET (TSMC) i GAA (Samsung))
  • Cortex-X925 to następca Cortexa-X4 (o 15% lepsza wydajność IPC)
  • główny rdzeń chipsetu oferuje 3.6GHz (o 36% lepszy wynik)
  • AI przyspieszy o 46% (względem Cortex-X4)
  • rdzenie mają być oszczędniejsze w pracy

Grafika przyspieszy we wszystkich segmentach:

  • Immortalis-G925 to GPU dla flagowych smartfonów (2025) ze wsparciem ray tracingu (trzeciej już iteracji)
  • Mali-G725 to GPU dla telefonów premium (2025)
  • Mali-G625 to GPU dla telefonów entry-level i zegarków

Co będą potrafiły graficznie przyszłe smartfony? Mobilny gaming zyska w prawie każdym obszarze. Nowy G925 będzie generować o 37% wyższy frame rate. Producenci będą mogli optymalizować pracę GPU pod odpowiednią wydajność. Układ przy tym samym poziomie efektów zużyje o 30% mniej energii od G720.

Przykłady? Genshin Impact będzie działać aż o 49% lepiej, a Roblox – o 46%. Z kolei Call of Duty Mobile, Diablo Immortal, Day After Tomorrow, Fortnite czy PUBG Mobile zaoferują skoki w zakresie 29-72%! Również denderowanie tekstur będzie szybsze. Sam Ray tracing przyspieszy nawet o 52% (przy konkretnych warunkach). Twórcy gier będą mogli dopasować działanie gry pod jakość grafiki lub wydajność. Immortalis-G925 podniesie rdzenie z 16 do nawet 24 (przy czym 10 to minimum). Mali-G725 (6-9 rdzeni) i Mali-G625 (1-5 rdzeni) nie zaoferują już ray tracingu

ARM przygotowało też nowy software. Wspólnie z Epic Games proponowany jest desktopowy Unreal Engine 5 dla Androidów. Ma to wpłynąć na optymalizowanie technologii ray tracingu (Lumen) pod GPU od ARM. Z kolei wspólnie z Google i MediaTek poprawiane są tzw. Android Dynamic Performance Framework (dobieranie wydolności w czasie rzeczywistym zależnie od temperatury). To wszystko brzmi konkretnie, ale na efekty musimy poczekać do przyszłego roku.


4. Zotac Gaming Zone i ADATA XPG NIA (Computex 2024)

Startują targi Computex 2024, a to idealne miejsce na prezentacje komputerów w przenośnym wydaniu. Śladzem Valve (Steam Deck), Lenovo (Legion Go), Asusa (ROG Ally), czy MSI (Claw) idą kolejne firmy kojarzone ze sprzętem komputerowym. Swoje jednostki prezentuje Zotac i ADATA. Mowa ko kolejnych PC-konsolkach z Windowsem na pokładzie. Segment mobile gamingu rośnie w siłę, więc i maszynek do „ciurania” w terenie więcej. Dział jeszcze świeży, ale kilku konkretnych przedstawicieli już ma (obok wymienionych wyżej dodałbym jeszcze AYANEO, AYN, czy One Netbook). Dwa nowe handheldy przedstawię dokładniej w przyszłym tygodniu.


Na razie krótkie zapowiedzi:

  • Zotac Gaming Zone ma pracować na AMD Ryzen 7 8840U, oferować 7-calowy ekran AMOLED (120Hz), joye i triggery z efektem Halla. Do tego 16GB RAM, 512GB na dane i baterię 48.5 Wh. Pojawi się też port USB4.
  • ADATA XPG NIA to z kolei pierwsza przenośna konsolka w segmencie z technologią śledzenia oczu. Mowa jest też o modułowym designie, co sugeruje jakieś elementy personalizowania całej konstrukcji.

5. Flappy Bird dla Playdate Panic

Playdate to bardzo nietypowy handheld. Nie tylko z uwagi na czarno-biały ekranik i własny katalog gier w retro stylistyce, ale i korbkowy system sterowania. Gadżet nie jest może hitem sprzedaży, ale jak na niszowy charakter rodzi sobie nieźle, a twórcy przygotowują kolejne tytuły na maszynkę od Panic. Ktoś „przeportował” na Playdate’a jedną z najpopularniejszych (i chyba jednocześnie najbardziej irytujących, ale też wciągających) gier na mobilne platformy – Flappy Birda! Jak się pewnie domyślacie, ptaszka kontrolujemy wspomnianą korbką. FlappyBird by Chibisuke jest dostępne za darmo na itch.io.

FlappyBird Playdate
FlappyBird na Playdate (foto: chibisuke-games.itch.io)

6. Construction Simulator 4 na iOS i Androida

Dwa miesiące temu informowałem o mobilnej wersji Construction Simulator 4. Gra dotarła do App Store i Google Play Store. Czwarta odsłona serii wciąż polega mniej więcej na tym samym, czyli zarządzania firmami budowlanymi. Wcielamy się w przedsiębiorcę branży budowlanej. Kierujemy firmą, ale też wykonujemy zamówienia. Construction Simulator 4 obsadzono w otoczeniu kanadyjskim. W grze ponad 100 różnorakich zadań (zleceń) i ponad 80 maszyn budowlanych. Oczywiście w oryginalnych konstrukcjach. Tytuł uwzględni multiplayer dla dwóch osób. Cena: 30 zł.


7. Zenless Zone Zero na iOS i Androida (zapowiedź tygodnia)

Genshin Impact to bardzo udana produkcja, która przyciągnęła rzesze graczy. Nic zatem dziwnego, że kolejny tytuł od jej twórców też przykuwa uwagę. Już na początku lipca swój globalny debiut będzie miało Zenless Zone Zero od chińskiego HoYoverse. Nowy action-RPG ma rozgrywać się w postapokaliptycznej rzeczywistości pełnej potworów. W mieście New Eridu, prawdopodobnie ostatnim bastionem ludzkości, odbywa się walka poprzez portale pozwalające na korzystanie z nowych technologii (m.in. do odpierania ataku hord obcych ras). Grupy najemników tworzą teamy do walk z potworami. Tytuł zadebiutuje 4 lipca jako bezpłatna produkcja, ale z elementami mikropłatności.


8. Job Simulator i Vacation Simulator dla Apple Vision Pro

Apple Vision Pro mają zadebiutować w kolejnych krajach już w lipcu, więc i produkcji przygotowywanych specjalnie pod ten sprzęt będzie przybywać. Wciąż nie wiadomo, jak headset sobie poradzi na rynku, ale na pewno będzie miał swój wkład w jego rozwój. Przyjęcie zależy m.in. od gier. Te na maszynkę do rzeczywistości mieszanej z Cupertino zmierzają w przeróżnych gatunkach. Właśnie zapowiedziano dwie wykorzystujące śledzenie rąk i oczu, czyli systemy kontroli dostępne w systemie Vision OS. Obie to „klasyki” z sekcji VR. Jeśli śledzicie branżę, powinniście je kojarzyć. Pochodzą od należącego do Google Owlchemy Labs. Ceny takie same, jak na platformy dla Questów i Steam VR.

  • Job Simulator to prześmiewczy „symulator” korpo pracy, w którym wykonujemy przeróżne akcje odciągające nas od biurowego zgiełku. Cena: 20$.
  • Vacation Simulator to kolejna zabawa w „nieróbstwo”, ale tym razem w wakacyjnych warunkac. Cena: 30$.

Czytaj więcej o: Apple Vision Pro


9. Nominowani do Apple Design Awards

Apple Design Awards 2024
Apple Design Awards 2024 (foto: Apple.com)

Zbliżają się konferencje WWDC od Apple, czyli prezentacje nowości, które amerykański gigant szykuje dla większości swoich systemów operacyjnych (sprzężonych zresztą we wspólnym ekosystemie). Przy okazji imprezy amerykańska spółka lubi podkreślać wyróżnione aplikacje, pokazujące udane rozwiązania dla swoich platform. Nagradzanie twórców i ich aplikacji ma przyciągać do budowania atrakcyjnych programów, podnoszących ogólną jakość oprogramowania na urządzenia Apple.

W tym roku ponownie na listach nominowanych jest sporo gier. Wrzuciłem niżej listę wszystkich propozycji, na które można oddawać głosy na stronie poświęconej Apple Design Awards 2024. Wyniki 10 czerwca, czyli w dniu rozpoczęcia WWDC 2024.

  • Wszechstronność: Oko, Complete Anatomy 2024, Tiimo, Unpacking, Quadline, Crayola Adventures
  • Radość i zabawa:  Dudel Draw, Bears Gratitude, Rooms, WHAT THE CAR? , NYT Games, Hello Kitty Island Adventure
  • Interakcja: A Musical Story, Gibbon: Beyond the Trees, Slopes, Transit, Vectornator: Vector Design, What Remains of Edith Finch
  • Wizualizacja i grafika: Sunlitt, Meditate, Rooms, Death Stranding Director’s Cut, Lies of P, Honkai: Star Rail
  • Wpływ społeczny: How We Feel, Ahead: Emotions Coach, Gentler Streak Fitness Tracker, The Wreck, Cityscapes: Sim Builder, The Bear
  • Innowacje: Copilot Money, SmartGym, Procreate Dreams, Call of Duty: Warzone Mobile, Lost in Play, Wavelength
  • Spatial Computing: Sky Guide, NBA, djay, Synth Riders, Blackbox, Loona: Cozy Puzzle Games

10. Squad Busters na iOS i Androida (premiera tygodnia)

Supercell, czyli twórcy Clash of Clans, mają dla nas kolejny tytuł na iOS oraz Androida. Squad Busters to zręcznościowa gra sieciowa z elementami strategicznymi. Dziesięciu graczy będzie się pojedynkować oddziałami złożonymi z postaci znanych z innych gier fińskiego studia. Arena będzie naszpikowana pułapkami oraz dodatkowymi przeciwnikami (potworami). Zadaniem będzie zdobycie jak największej liczby klejnotów. Warunki na planszy będą zawsze nieco inne, więc każdy będzie musiał dostosować się do nowego poziomu rozgrywki. Pozycja jest darmowa, ale wewnątrz znajdziemy system mikropłatności.


11. GeForce Now w pakiecie Ultimate (testy tygodnia)

Michał Sitnik GeForce Now (2)Czas na długo zapowiadany test usług GeForce Now w pakiecie Ultimate. Moje gamingowe przeglądy w sekcji streamingowej już od wielu miesięcy uwzględniają coczwartkowe aktualizacje katalogu GeForce Now. Czas na ocenę usługi NVIDIA. Od jakiegoś czasu grałem w chmurze na kilku różnych urządzeniach.

Przyjrzałem się możliwościom i jakości gry w ramach cloud gamingu. Sprawdziłem zabawę mobilnie, na ekranie telewizora, ale też samego komputera. GFN oceniałem z perspektywy zwolennika strumieniowania gier. Wciąż widzę w nim ogromny potencjał. Jak w moich oczach wypadł GeForce Now Ultimate? Przygotowałem spory artykuł na temat platformy. Kilka uwag, dostrzeżone zalety, ale też kilka spraw, które twórcy powinni w najbliższym czasie rozwiązać, by nie podzielić losów Google Stadia.

Czytaj więcej o: Mój test serwisu GeForce Now (Ultimate)


Kącik nowości na platformach chmurowych

Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na smartfonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. Od teraz chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).

12. Coczwartkowy update w GeForce Now

Kolejny tydzień, kolejny update listy gier w serwisie GeForce Now. NVIDIA planuje dodać w czerwcu do chmurowego katalogu 17 pozycji. W pierwszym tygodniu będzie ich siedem. Do katalogu dotrze kilka części serii World of Warcraft. Część katalogu to nowości (poza WoW).

  • The Rogue Prince of Persia (nowość na Steam)
  • Capes (nowość na Steam)
  • Lords of the Fallen (nowość na Xbox w ramach PC Game Pass)
  • Soulmask (nowość na Steam)
  • World of Warcraft: Dragonflight (Battle.net)
  • World of Warcraft Classic (Battle.net)
  • World of Warcraft Cataclysm Classic (Battle.net)

13. Nowości w Xbox Cloud Gaming

Microsoft przypomina kolejne tytuły dla Xbox Game Pass (i Xbox Cloud Gaming, czyli w opcji chmurowej m.in. z dostępem na mobilnych platformach). W tym tygodniu w streamingu dostępne będą: Humanity (kontrola nad tłumem w postaci gry logiczno-zręcznościowej) oraz Lords of the Fallen (które udostępniono też w ramach GeForce Now). 9 czerwca, a więc już za kilka dni, w XGP zadebiutuje tegoroczny hit – Call Of Duty: Black Ops 6. Będzie dostępny w planie Game Pass od pierwszego dnia, ale na ten moment nie wiem, czy również w streamingu.


14. Czerwiec w Apple Arcade

O czerwcowych nowościach w Apple Arcade pisałem już kilka tygodni temu. Od 6 czerwca (czyli od pojutrza) tytuły zaczną docierać do katalogu gamingowego serwisu z Cupertino. To dobry momenty, by je przypomnieć. Platformę wzbogacą (przynajmniej liczbowo) te pięć gier:

  • Rabbids: Legends of the Multiverse
  • Return to Monkey Island+
  • Tomb of the Mask+
  • Fabulous – Wedding Disaster+
  • Where Cards Fall  (dla gogli Apple Vision Pro)


15. Nowości w PlayStation Plus z Remote Play

Mobilne granie 113 PlayStation Portal
PlayStation Portal (foto: Sony)

Usługi Remote Play w ramach PlayStaton Plus dotyczą streamingu gier również na urządzeniach z iOS lub Androidem oraz kontrolerem DualSense, więc przegląd nowości szykowanych dla subskrybentów usługi mają w moim przeglądzie sens. Pod koniec maja odbyło się kolejne State of Play, na którym przedstawiono nowe tytuły dla PlayStation. Japońska marka przedstawiła też pierwsze gry dla PS Plus.

W czerwcu w ramach pakietu Premium obiecane są tytuły dla PS VR2 (gogli, które według przecieków mają jeszcze w tym roku zyskać adapter do PC, dzięki któremu uruchomimy na nich więcej gier).

  • Ghostbusters: Rise of the Ghost Lord
  • Walkabout Mini Golf
  • Synth Riders
  • Before Your Eyes
  • The Walking Dead: Saints & Sinners – Chapters 1 & 2


16. Najlepsze handheldy w 2024 roku

Onexplayer 2Na zakończenie moja autorska lista najciekawszych przenośnych konsol na rynku. 2024 rok to coraz więcej chmurowych jednostek, Androidów (nie tylko do retro zabawy), PC-konsolek, a także kolejne gamingowe smartfony. Przygotowałem zestawienie najlepszych handheldów jakie można obecnie kupić lub które zmierzają niebawem do sprzedaży. Nie jest to żaden ranking. Raczej przykłady jednostek, na które warto zwrócić uwagę. O większości pisałem w cotygodniowych przeglądach, ale wpadłem na pomysł zbiorczej listy, by ułatwić orientację w segmencie kieszonkowych gadżetów do grania.

Czytaj więcej o: Najlepsze handheldy 2024