mobilne granie 43
Zobacz też: mobilne granie #43

Chyba każdy zdążył już zauważyć, że gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na smartfony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas. Będę regularnie podsumowywał rynek w segmencie mobile gamingu. Pojawi się tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na sprzęt mobilny. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

Trochę statystyk: wydatki w App Store i Google Play

Sensor Tower opublikowało kilka ciekawych analiz dot. wydatków oraz pobrań gier na iOS oraz Androida. W pierwszym kwartale tego roku użytkownicy App Store wydali aż 22 mld $ i jest to 5.8% wzrost. Z kolei odpowiednicy Google Play wydali 10.7 mld % (tutaj 8.5% spadek). Jak wypadły na tym tle gry? Tutaj w analizowanym okresie słabiej niż przed rokiem. Możliwe, że z uwagi na kończącą się pandemię (chociaż okres zimowy, więc raczej domowy). W sklepiku Apple wydatki na gry spadły o 2.3%, a w sklepiku Google prawie o 14% (mimo wzrostu pobrań gier o 2.5%). Platforma giganta z Cupertino radzi sobie znacznie lepiej od rywala z Mountain View. Najchętniej pobieranym tytułem ogółem (i w Google Play) był Merge Master (27 mln). W App Store wygrał Subway Surfers.

1. Diablo Immortal (data tygodnia):

Pojawiła się w końcu oficjalna data premiery Diablo Immortal na iOS oraz Androida. Niedawno grę udostępniono w sklepikach w trybie przedsprzedaży, a termin realizacji określono na koniec czerwca. Blizzard postanowił przyspieszyć wydanie tytułu i to prawie o cały miesiąc! Fani będą mogli pobrać aplikację już 2 czerwca. Jak nowe Diablo wypadnie na smartfonach i tabletach? Pierwsze oceny testerów dają szansę na coś ciekawego. Ciekawostka: Diablo Immportal pojawi się też na komputery z Windows. Na koniec dodam jeszcze, że mobilne diablo będzie bezpłatne. Spokojnie… będą mikropłatności 😉


2. Realme 9 Pro+ Free Fire Limited Edition dla Europy

Europejski rynek okazuje się bardzo ważny dla nowego tygrysa z Azji. Realme radzi sobie na nim wyśmienicie. Jest jedną z szybciej rozwijających się marek w tej części świata. Chiński producent przygotował dla klientów Starego Kontynentów specjalną edycję jednego ze swoich telefonów. Realme 9 Pro+ Free Fire Limited Edition jest skierowana do fanów strzelanki battle royale. Motyw stylistyczny smartfona nawiązuje do gry Free Fire (trochę mało popularnej w Europie, ale a drugim miejscu rankingu pobrań w Q1 2022 w Sensor Tower). Limitowana edycja też otrzyma zmieniającą się pod wpływem światła słonecznego obudowę (jak w wersji Sunrise Blue). W środku nie widzę zmian.

Nie jest to żaden gamingowiec, ale Realme obiecało, że podobne kroki skieruje ku innym swoim smartfonom. Taki GT Neo3 ma już cechy telefonu dla graczy. Ceny Realme 9 Pro+ FF Edition mają startować od 369€.

Czytaj więcej o: Realme 9 Pro+


3. Prune+ w Apple Arcade

Kolejną grą w zasobach bazy Apple Arcade staje się Prune+ Joela McDonalda. Bardzo oryginalny tytuł, który już od dość dawna jest dostępny w sklepiku App Store (za ok. 24 zł). Teraz dołączy do listy produkcji na abonament. Prune to rodzaj gry logicznej w efektownej i minimalistycznej oprawie graficznej. Celem jest dotarcie z przycinanymi odpowiednio gałązkami drzewa do promieni słonecznych, by doszło do zakwitnięcia. Wraz z postępem gry rośnie poziom trudności. Pojawia się więcej przeszkód i trudniej rozgałęzić roślinę. Jak to zwykle bywa w produkcjach z „+” w nazwie, pojawi się pewnie kilka bonusów.


4. GameSir X3 – kontroler do Androida (crowdfunding)

Mobile gaming rośnie z kwartału na kwartał. Powstają coraz mocniejsze smartfony do grania. Przybywa poważniejszych tytułów w sklepikach na smartfony, a i turnieje zaczęły w tym roku uwzględniać rywalizację na telefonach. Nic dziwnego, że pojawia się też więcej ciekawych kontrolerów do wygodniejszej zabawy na Androidach lub iPhone’ach. Ten pierwszy zyska wkrótce wyjątkowy gamepad. GameSir X3 ma kilka świetnych dla graczy cech. Wymienne przyciski (pod serwisy chmurowe), dwa joeye, wygodny uchwyt oraz dodatkowe chłodzenie w postaci wentylatorka. Gadżet jest możliwie uniwersalny. Pomieści smartfony od 110 do nawet 179 mm długości.

  • Cena w crowdfundingu: od 69$ (-30% z planowanych 99$)
  • Premiera: czerwiec 2022
  • Wyróżnienie za: sporo możliwości dla mobile gamingu przy niskiej cenie
  • Czytaj więcej na: Indiegogo


5. AYA Neo Air – konsolka-PC z OLED

Twórcy prezentowanych już w moich zestawieniach przenośnych konsolek-PC AYA Neo i AYA Neo Next mają dla fanów mobile gamingu kolejną propozycję. AYA Neo Air ma być jednym z najlżejszych gadżetów z ekranem OLED i Windowsem na pokładzie. Ważąca poniżej 420 gramów maszynka jest gabarytów Nintendo Switch Lite, ale uruchomi produkcje znane z kompów. Nie podano jeszcze wszystkich specyfikacji, ale wiadomo, że urządzenie pracuje na procesorze x86, ma port USB-C i audio jack 3.5 mm, slot na karty microSD, oświetlenie RGB, analogowe joye, i silniczek wibracyjny. Pierwsze przecieki wskazują na wyświetlacz 5.5-6 cala w jakości 1080p (107% NTSC). Cena ma być konkurencyjna, więc spodziewam się grafiki Radeon Vega i chipu Ryzen 3, ale może to być też nowy Ryzen 5000.


6. Steam Deck z ekranem blokady

Jak co tydzień, trochę o poprawkach dla Steam Deck. Valve uzupełnia opcje, których brakowała przy starcie konsoli. System się dopiero rozwija. Nie wszystko zdążono wdrożyć na czas. Niektóre z opcji wydają się podstawowymi, jak np. ekran blokady na PIN. W końcu posiadacze drogiego sprzętu mogą go lepiej zabezpieczyć przed niepowołanymi rękami (szczególnie włamania do sklepiku). Szybciej i lepiej będzie działać karta z widokiem osiągnięć. Klawiatura ma wspierać 21 języków i różnych regionalnych układów (dostęp do kilka w jednym momencie).

Gry i aplikacje będzie można przełączać podobnie do kart w przeglądarce internetowej (lub launcherach do gier). Przeskakiwanie między nimi jest możliwe przez przycisk Steam.


7. Galaxy Z Flip3 Pokemon Edition sprzedane na pniu

Kojarzycie specjalną edycję składanego Galaxy Z Flip 3, o której informowałem przed tygodniem? Pisałem wtedy, że ta limitowana seria będzie miała pewnie wartość kolekcjonerską i pewnie dlatego w Korei Południowej – gdzie wydano model Galaxy Z Flip3 Pokemon Edition – cała pula gadżetu sprzedała się ledwie w kilka minut od premiery. Pokemonowy telefon był oferowany w Galaxy Campus Store na terenie Seulu oraz online. Został wyceniony na 1284000 wonów, czyli ok. 1025 dolarów. Sprytny pomysł na „pozbycie” się większej liczby jednostek przed lipcową premierą czwartej generacji „składaków”. Pokemon zawsze na propsie! W Japonii i Korei taki kąsek jest łakomy.


8. Blizzard zapowie mobilnego Warcrafta 3 maja

Każda giera musi mieć dziś jakiś mobilny odpowiednik. Takie czasy. Granie w terenie robi się standardem, więc wszyscy developerzy wkraczają na przenośne platformy. Prawie 20 lat po premierze World of Warcraft zobaczymy odpowiednika na iOS oraz Androida. Blizzard 3 maja ma zapowiedzieć tytuł. Czy będzie to klasyczny MMORPG, czy może po prostu jakieś pierwsze wejście z gierką w uniwersum Warcrafta? Będzie efekt WoW?


9. Netflix z 50 grami do końca 2022 roku

Platforma Netflix Games dopiero raczkuje, ale amerykański gigant widzi sens w jej rozwoju. Jak donoszą anonimowe źródła Washington Post, serwis z mobilnymi produkcjami ma do końca roku liczyć nawet 50 tytułów. Obecnie ma ich 17 lub 18, więc do biblioteki dołączy ich jeszcze ponad 30. W bazie Netflixa pojawiają się filmy i seriale na podstawie gier (Wiedźmin, Castlevania, Dragon’s Dogma, czy Arcane), ale firma liczy na odwrotny efekt. Będzie tworzyć gry na podstawie tytułów VOD. Generalnie to dość trudne zadanie, ale może zadziałać efekt ogromnego zainteresowania hitowymi produkcjami. Przypomnę szybko, że w pierwszym kwartale Netflix po raz pierwszy od dekady stracił użytkowników. 200 tysięcy to nie jakoś dużo, ale rynek spodziewa się odpływu 2 mln w kolejnym kwartale. Dodanie gier do abonamentu może przyciągnąć (lub utrzymać) klientów), ale muszą to być gry odpowiedniej jakości.


10. Chmurowe nowości w GeForce NOW

W co pogramy na mobilnych urządzeniach chmurowo? W tym tygodniu przyjrzałem się głównie nowościom w ramach coczwartkowej aktualizacji GeForce NOW (pominąłem Xbox Game Pass i Google Stadia, bo coś słabo). GFN Thursday dorzucił aż 14 pozycji:

  • Dune: Spice Wars (nowość na Steam)
  • Holomento (nowość na Steam)
  • Prehistoric Kingdom (nowość na Steam i Epic Games Store) 
  • Romans: Age of Caesar (nowość na Steam)
  • Sea of Craft (nowość na Steam)
  • Trigon: Space Story (nowość na Steam)
  • Vampire: The Masquerade – Bloodhunt (nowość na Steam)
  • Conan Exiles (Epic Games Store)
  • Crawl (Steam)
  • Flashing Lights – Police, Firefighting, Emergency Services Simulator (Steam)
  • Galactic Civilizations II: Ultimate Edition (Steam)
  • Jupiter Hell (Steam)
  • Lost Ark (Steam)
  • SOL CRESTA (Steam)