mobilne granie 85 street fighter duel
Zobacz też: mobilne granie #85

Chyba każdy zdążył już zauważyć, że gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na smartfony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas.

Będę regularnie podsumowywał rynek w segmencie mobile gamingu. Pojawi się tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na sprzęt mobilny. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

Michał Sitnik Nintendo Switch IGZbliżam się to dziewięćdziesiątego podsumowania! Każdy kolejny tydzień pokazuje, że w przenośnym gamingu dzieje się sporo. Co z ciekawszych informacji? Myślę, że wejście z grami pakietu Xbox PC do chmurowego GeForce Now oraz Call of Duty na Nintendo (i to w długim horyzoncie czasowym, bo aż dekady!). Są też premiery na iOS oraz Androida, zapowiedź kolejnego Nintendo Direct i przecieki na temat szóstej generacji Black Sharków od Xiaomi.


1. Mighty Doom na iOS i Androida (zapowiedź tygodnia)

Który gracz ośmieli się przyznać, że nie zna Dooma!? Ta kultowa strzelanka ma swoje porty nawet na ekranach drukarek 😀 Teraz spin-off serii trafi na platformy mobilne. Bethesda planuje na 21 marca premierę Mighty Doom. Oczywiście na iOS oraz Androida. Rozgrywka w tej części zmieni nieco perspektywę. Zamiast FPS będzie rzut z góry. Nadal jednak będziemy strzelać. Developer proponuje mieszankę z elementami rogue-lite. Będzie zatem szansa na upgrade postaci i dopasowanie walki do losowych propozycji. Klimat ma zostać, ale w nieco przerysowanej, kreskówkowej (a’la bajki w animacji komputerowej) stylistyce. Ciekawy zabieg. Tytuł będzie darmowy, ale z mikropłatnościami.


2. Kirby’s Return to Dream Land Deluxe na Nintendo Switch (premiera tygodnia)

Nintendo lubi przywracać dawne produkcje w nowym wydaniu. Wersja Deluxe dosięgnęła w tym roku Kirby’s Adventure Wii. Na Nintendo Switch pojawi się pod nazwą Kirby’s Return to Dream Land Deluxe. Popularna, wszystko wchłaniająca kulka otrzyma w tej odsłonie gry nową zdolność. Mecha Copy Ability to transformacja w latającego robota. Oczywiście dawne umiejętności również są w zasobach. Nie zabraknie też specjali w formie ultra pochłaniania. W nowym starym Kirby pobawimy się wspólnie w cztery osoby (Joy-Cony). Obok trybu przygody są też mini gierki. Tu również dla czterech graczy. Jak zwykle drogo – 239 zł.


3. Ultimate Sackboy na iOS i Androida (premiera tygodnia)

Pisałem już na blogu kilka razy, że Sony chce mocniej zaakcentować swoją obecność w mobajlu, ale z głową. Japoński gigant obrał odpowiednią strategię i chce wykorzystać rozpoznawalne z PlayStation tytuły, ale w smartfonowym wydaniu. 21 lutego na iOS i Androida trafi Ultimate Sackboy, czyli auto-runner z maskotką popularnej platformówki LittleBigPlanet. Grę przygotuje niezależne Exient (m.in. Lemmings). Oczywiście w układzie wertykalnym, jak Super Mario Run. W aplikacji będą mikropłatności, czyli ogólnie tytuł bezpłatny, ale z niebezpieczeństwem wydania sporej kasy na bzdety. BTW: UE myśli nad rozwiązaniem tego problemu i chce wprowadzić na terenie unii regulacje chroniące rodziców przed przypadkami drenowania portfela przez swoje pociechy.


4. Call of Duty na Nintendo przez 10 lat (komunikat)

Jeszcze w poprzednim roku słychać było coś o CoD na Nintendo. W 2023 Microsoft potwierdził te rewelacje. Amerykański gigant wszedł w pakt z Nintendo i obiecał wydawanie popularnych strzelanek na sprzęcie japońskiego rywale. Jest tylko jeden warunek – MS musi przejąć Activision Blizzard, o które stara się już od wielu miesięcy. Miałoby to pomóc w transakcji, bo pokazało otwartość Microsoftu na zmiany (których sam potrzebuje). Brad Smith przekazał również, że inne tytuły też mogłyby pójść tą drogą. Fani Nintendo by zyskali, ale… sami wiecie jak wyglądają gry potrzebujące większej wydajności na konsolach Nintendo. Podobną propozycję złożono Sony dla PlayStation i Steam, ale tu na razie nie słychać o efektach. Sony jest przeciwne akwizycji, bo obawia się zbytniego wpływu na całą branżę gier.


5. Klasyczne Angry Birds wypadają z Google Play (komunikat)

Angry Birds to jeden z najbardziej rozpoznawalnych tytułów na mobilne platformy. Ta gra na iOS oraz Androidzie osiągnęła niesamowity sukces. Oryginalna pozycja wypadła właśnie (z dniem 23 lutego) ze sklepiku Google Play, natomiast w App Store otrzymała nową nazwę – Red’s First Flight. Pozycja debiutowała w 2009 roku, a potem została przemianowana na Rovio Classics: Angry Birds. Rovio Entertainment stawia teraz na: Angry Birds 2, Angry Birds Dream Blast, Angry Birds Friends, Angry Birds Journey, Angry Birds Reloaded, and Angry Birds Minecraft. Skąd taki krok? Podejrzewam, że płatny oryginał nie zarabia tyle, ile wykręcają tytuły freemium. Najwyraźniej mikropłatności dają developerowi więcej i stąd próba ograniczenia dostępności klasycznego modelu.


6. Black Shark 6 ze Snapdragonem 8 Gen 2

Black Shark 5 Pro
Black Shark 5 Pro, foto: xiaomi

Wraz z odsłoną flagowego chipu Qualcomm zaczynają pojawiać się informacje o pierwszych modelach gamingowych smartfonów kolejnej generacji, które dysponowałyby mocą najnowszego Snapdragona. Xiaomi pokazało piątą odsłonę Black Sharków w marcu zeszłego roku, więc najwyższy czas na kolejną. Digital Chat Station przekonuje (co akurat nie jest odkrywcze), że Black Sharki 6 będą pracować na Snapdragonach 8 Gen 2. Ciekawe wieści dotyczą reszty parametrów.

Według źródła ten Android skrojony pod gry miałby płaski wyświetlacz w rozdzielczości 2K i centralnie obsadzone selfie (w ekranowym otworku). Zestaw fotograficzny w tej kategorii ma mniejsze znaczenie, ale dobrze wiedzieć czym jednostka może dysponować. Mowa jest o sensorze głównym Sony IMX686 (64 mpx) oraz czujnikach ultra wide i makro/telemakro. Nie zabraknie też głośników stereo, poprawek w aktywnym chłodzeniu, ceramicznego opakowania i baterii 5000 mAh z szybkim ładowaniem (120W). Nie wiadomo jakie wariacje pojawią się na rynku. Poprzednik był w Chinach reprezentowany przez edycję bazową, RS i Pro, natomiast globalne odmiany bez tej środkowej.


7. AYA Neo Air Plus już 28 lutego

O AYA Neo Air Plus mówiono już w zeszłym roku, a w styczniu zdradzono więcej szczegółów na temat kolejnej PC-konsolki tej marki. Teraz producent zdradza datę premiery oraz kolejne wieści na temat przystępniejszej cenowo odmiany maszyny do mobilnego grania. Sprzęt ma globalnie zadebiutować 28 lutego i pojawić się w trzech wersjach. Będą różnić się od siebie głównie układami obliczeniowymi:

  • Intel Core i3-1215U (Alder Lake-U) z dwoma P-cores, czterema E-cores, ośmioma wątkami oraz grafiką Intel UHD z 64 jednostkami wykonawczymi
  • AMD Ryzen 5 7520U (Mendocino) z czterema rdzeniami Zen 2, ośmioma wątkami i dwoma rdzeniami RDNA 2
  • AMD Ryzen 7 6800U (Rembrandt) z ośmioma rdzeniami Zen 3+, szesnastoma wątkami i dwunastoma RDNA 2 dla GPU

Wszystkie zaoferują ekran IPS LCD o przekątnej 6 cali w rozdzielczości 1920 x 1080, wbudowane kontrolery. AYA obiecywało, że system wystartuje od 300 dolarów, czyli zaatakuje Steam Decka z jego 399$ za wariant entry-level. Bardzo mnie ciekawi, jak urządzenie poradzi sobie na baterii. Wygląda na to, że AYA Neo Air Plus nie wystartuje w crowdfundingu, jak robiły to chyba wszystkie inne konsole marki. Pod koniec lutego sprzęt powinien być dostępny na stronie AYA.


8. PiBoy Mini na Raspberry Pi Zero

Komputerki Raspberry Pi są chętnie wykorzystywane do budowy retro konsolek. Są kompaktowe, modułowe i wystarczające do obsługi emulatorów. PiBoy Mini to kolejny z idealnych przykładów takich gadżetów. Urządzenie pozwala na przerobienie Raspberry Pi Zero i Zero 2 w przenośny gadżet do gry w klasyki. W przedsprzedaży za 90$. To najmniejszy i najtańszy PiBoy do tej pory. Oferuje ekran LCD 3.5 cala w rozdzielczości 640 x 480 pikseli i zestaw przycisków w stylowej obudowie nawiązującej do Game Boyów. Oczywiście w cenie nie ma wspomnianego komputerka (to koszt 5-15 dodatkowych dolców – ostatnio ciężej dostępne). PiBoy Mini oferuje też wyjście HDMI, port słuchawkowy 3.5 mm i czytnik kart SD. Jest też zintegrowane audio i bateria 28000 mAh.


Kącik nowości na platformach chmurowych

Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na smartfonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. Od teraz chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, Google Stadia, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).

9. Coczwartkowy update w GeForce Now

Microsoft robi co może, by sfinalizować przejęcie Activision Blizzard. CoD na Nintendo to nie koniec otwarcia na inne platformy. Amerykański gigant zdecydował się na wkroczenie z grami pakietu Xbox PC do streamingowego serwisu NVIDIA. GeForce Now zaoferuje teraz pozycje z konsol Xbox! Halo, Minecraft, czy Elder Scrolls w chmurze GFN? To niebawem będzie faktem. Call of Duty, czy Overwatch również (jak przejmie Activision). Na początek tytuły third-party ze Steama i Epic.

W ramach coczwartkowego rozszerzenia katalogu pojawi się sześć gier:

  • Atomic Heart (nowość na Steam)
  • Blood Bowl 3 (nowość na Steam i Epic Games Store)
  • Chef Life: A Restaurant Simulator (nowość na Steam)
  • Sons of the Forest (nowość na Steam)
  • Ember Knights (Steam)
  • Cartel Tycoon (Epic Games Store)


10. Nowości w Xbox Cloud Gaming

A co w ramach Xbox Cloud Gaming w Xbox Game Pass? Microsoft na koniec lutego, ale i początek marca zebrał kilka konkretnych gier. Naturalnie wymieniam wyłącznie te z dostępem w chmurze:

  • Atomic Heart
  • Merge & Blade – 28 lutego
  • Soul Hackers 2 – 28 lutego
  • F1 22 od EA Play – 2 marca
  • Wo Long: Fallen Dynasty – 3 marca

Są niestety i pozycje, które uszczuplą w marcu katalog Xbox Game Pass (też wymieniam tylko chmurę):

  • Crown Trick 
  • Dragon Ball FighterZ 
  • Far: Changing Tides Octopath Traveler 


11. ICYMI: Farmside w Apple Arcade

W Apple Arcade zadebiutował wspomniany tydzień temu Lifeline w wersji +, ale pojawił się też symulator farmy w bajkowym klimacie. ICYMI: Farmside działa jak większość tego typu gier. Tworzymy gospodarstwo. Hodujemy trzodę. Dbamy o grządki i generalnie robimy deale z lokalnymi biznesmanami (efektami, ale i nasionami niezbędnymi do rozrostu).


12. Nowości w PlayStation Plus z Remote Play

Usługi Remote Play w ramach PlayStaton Plus dotyczą streamingu gier również na urządzeniach z iOS lub Androidem oraz kontrolerem DualShock, więc przegląd nowości szykowanych dla subskrybentów usługi mają w moim przeglądzie sens.

Sony ma teraz gorący okres z promowaniem tytułów na gogle PS VR2 (debiutowały w tym tygodniu), ale nie zapomina o katalogu gier na zwykłe ekrany. W trakcie State of Play zapowiedziano pozycje na marcowe rozszerzenie PlayStation Plus. Skupię się na grach w ramach pakietu Extra i Premium, bo tutaj w tym najwyższym mamy streaming, m.in. na urządzeniach mobilnych. W przyszłym miesiącu do listy dołączą:

  • Tchia
  • Ghostwire: Tokyo
  • Uncharted: Kolekcja Dziedzictwo Złodziei
  • Rainbow Six Extraction
  • Immortals Fenyx Rising


13. Koniec Google Stadia

mobilne granie 80 google stadia padOd 18 stycznia 2023 serwis chmurowy Google Stadia is no more, ale pewnie będę jeszcze publikować pewne informacje związane z platformą. Ostatnio informowałem o planowanej aktywacji Bluetooth w gamepadzie Stadia Controller. Gigant z Mountain View zapowiadał, że umożliwi dalsze korzystanie z kontrolera i właśnie to robi. Posiadacze padów Stadia mogą odwiedzić webowe narzędzie do odblokowania Bluetooth w Stadia Controllerze. Konieczne będzie przewodowe podpięcie urządzenia do PC przez USB-C (bateria pada musi mieć minimum 10%). Aktywacja Bluetooth dezaktywuje Wi-Fi, które służyło serwisowi Stadia.