mobilne granie 77 onexplayer 2
Zobacz też: Mobilne granie #77

Chyba każdy zdążył już zauważyć, że gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na smartfony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas. Będę regularnie podsumowywał rynek w segmencie mobile gamingu. Pojawi się tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na sprzęt mobilny. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

Wow! Zbliżam się do osiemdziesiątego podsumowania! Te już w przyszłym roku, więc to najlepszy czas na szybkie i krótkie obecnego (2022). Ostatnie 12 miesięcy było dla mobile gamingu wyjątkowo udane. Debiutowało kilka przyciągających uwagę tytułów, ale też przenośnych konsolek. Wzrosło zainteresowanie zabawą przez chmurę, choć ze streamingiem w mainstreamie jeszcze daleko. Kto wie, może 2023 będzie pod tym względem przełomowy?

  • Michał Sitnik Nintendo Switch IGdo sprzedaży wszedł Steam Deck
  • zadebiutowała oryginalna konsolka Panic Playdate z korbką (czarno-biały retro styl)
  • pojawił się trend na PC-konsolki (od GPD, Ayaneo i One Netbook)
  • wzrosła sprzedaż retro handheldów z Androidem
  • zadebiutowały dwie chmurowe konsole (Logitech G Cloud i Razer Edge)
  • Nintendo Switch wspomina się w rankingu najlepiej sprzedających się konsol
  • wciąż pojawiają się nowe generacje gamingowych smartfonów

1. ZTE nubia Red Magic 8 Pro

mobilne granie 78 nubia red magic 8 pro16 grudnia ZTE miało przedstawić nową generację gamingowego smartfona, ale dość tajemniczo przesunęło premierę o 10 dni. 26 grudnia odkryto nubię Red Magic 8 Pro. Jednego z nowych liderów wydajności rankingu AnTuTu (przynajmniej na papierze). Ten Android do grania zaoferuje mocarne specyfikacje i to w praktycznie każdym obszarze. Od ekranu, przez procesor i pamięć, aż po baterię. Jednostka zaimponuje wydajnością, szybkością, płynnością i czasem pracy. O urządzeniu napisałem szerzej w oddzielnym artykule (do którego przekierowuję niżej), ale tutaj jeszcze wylistowałem najważniejsze z możliwości. Kilka rozwiązań naprawdę imponuje, szczególnie nowe technologie dzielenia baterii na osiem komór.

  • ekran: 6.8″ AMOLED 120Hz
  • chip: Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2 z dodatkowym chipem od ZTE
  • bezramkowość z 93.7% (w tym selfie ukryte pod panelem)
  • „przyciski” boczne z 520Hz i przycisk aktywujący tryb gamingowy
  • czułość na dotyk: 960Hz (zapewne liczba podana dla jednego palca)
  • pamięć nawet 16 GB RAM (LPDDR5X) i do 1 TB na dane (w UFS 4.0)
  • bateria: 5000/6000 mAh z ładowaniem odpowiednio 80W/165W
  • 9 anten porozmieszczanych wokół ekranu (by zapewnić pewniejszą łączność)
  • wsparcie Snapdragon Elite Gaming
  • silnik haptyczny z efektami wibracyjnymi
  • głośnik stereo z dtsX, ale też wyjście słuchawkowe 3.5 mm. Jest wsparcie Snapdragon Sound
  • specjalne chłodzenie z nowym ICE 11.0 + aktywny wiatraczek z 20000 rpm

Czytaj więcej o: nubia Red Magic 8 Pro/Pro+


2. Pierwsze spadki w sekcji mobajlu

Valve Steam DeckChwaliłem wyżej ten rok za wzrosty zainteresowania segmentem mobile gamingu, ale okazuje się, że rynek odczuł pierwsze w historii spadki. Całe badanie i analizy dotyczą dziwnego okresu i ogółu, więc dość trudno wyciągnąć jakieś wnioski. Rok 2020 i 2021 były dla przenośnych platform rekordowe z uwagi na liczne lockdowny. Teraz wszystko się normuje, więc niektóre liczby idą w dół. Branża gamingowa odnotowała pierwsze w historii spadki z przychodów. Według FairBettingSites.co.uk (i predykcji Newzoo) w 2022 gry mobilne wygenerują ok. 92 mld $, a więc o 6.4% mniej niż w zeszłym roku. Bardzo prawdopodobne, że graliśmy więcej na przenośnych systemach z uwagi na pandemię.

Statista podało, że mobilny segment poniósł straty w użytkownikach. Platformy mobilne straciły w 2022 prawie 105 milionów graczy, ale większość z nich (78 mln) w Chinach (gdzie wciąż dziennie z covidem przybywa 37 mln obywateli – mówimy o dużych liczbach, ale względnie małych przy łącznej liczbie mieszkańców tego wielkiego państwa). W USA ubyło zainteresowanie 5.7 mln, w Japonii (trzeci rynek świata w dziale mobilnym)  – 1.8 mln. Mimo zauważalnych strat, mobile gaming radzi sobie bardzo dobrze. Wg Newzoo przychody z takich gier to 50% ogółu całej branży! Moja ocena? Oprócz nietypowego (przejściowego) okresu, swoje znaczenie ma też moment w branży gier. Mobile wciąż się kształtuje, a rynek przechodzi pewne zmiany wynikające z ewolucji platform. Przybywa urządzeń, rośnie streaming. Develoeprzy, wydawcy, ale i sami gracze badają temat.


3. Sports Story na Nintendo Switch

Nintendo promuje ostatnio gry indie (sekcję tytułów, które zdobywają coraz więcej fanów). Po pewnych opóźnieniach (plany były na 2020), do eShopu na Nintendo Switch trafia dość niespodziewanie „Sports Story”. Gra zainteresuje głównie miłośników „Golf Story”, którego pozycja jest niejako kontynuacją. Są tu nawet te same postacie, ale nieco więcej dyscyplin. Oczywiście w modelu RPG. Pozycja była zapowiadana na grudzień, ale została udostępniona nagle. Podobnie zresztą jak sporo innych niezależnych gier w ramach indie week.


4. Koniec Crash Bandicoot: On the Run (iOS/Android)

Apropos eksperymentów i spadków przychodów w dziale mobile gamingu, niektóre tytuły po prostu nie radzą sobie z bardzo dynamicznym rynkiem. Popularny bohater, znane uniwersum, czy lubiana rozgrywka – nie są gwarantami sukcesu. Pokazał to niedawno Wiedźmin: Pogromca Potworów. Teraz jego śladem idzie Crash Bandicoot: On the Run. Tytuł debiutował na iOS i Androida w marcu 2021, a już kończy swoją karierę. Developer ogłosił, że w lutym 2023 roku zamknie zasoby serwerów skierowane dla tej gry. Crash Nabdicoot w wydaniu One the Run to typowy auto-runner w stylu Temple Run, ale w motywach Crasha. W zeszłym tygodniu gra nagle zniknęła ze sklepików App Store i Google Play Teraz wiemy już dlaczego.


5. Rogue Company: Elite na iOS i Androida

Nowego battle royale nigdy za wiele! Choć strzelanki na smartfonach nie są idealne w sterowaniu to przyciągają miliony graczy. Na iOS i Androida dotrze kolejna produkcja online – Rogue Company: Elite od Hi-Rez Studios. Mobilna wersja będzie oczywiście dopasowana do możliwości telefonów, ale powinna zaoferować mechanikę i rozgrywkę znaną z odpowiednika na konsole i PC. Gra opiera się na drużynowych starciach (4 vs 4 lub 6 vs 6) z postaciami o różnych zakresach umiejętności i wyposażenia. Szkoda, że nie sprecyzowano, kiedy dokładnie tytuł trafi do sklepików App Store i Google Play. Premiera w 2023.


6. Perfect Grind na iOS i Androida

Segment gier skatingowych jest zaskakująco bogaty w tytuły. Najwyraźniej grupa docelowa jest na tyle szeroka, że warto tworzyć kolejne. Perfect Grind to właśnie tego typu pozycja, nawiązująca trochę do serii Tony Hawk’s Pro Skater. Wizualnie uproszczona, ale dzięki temu lepiej przystosowana do mobilnych platform. To klasyczna zręcznościówka w bardziej arcade’owym wydaniu. Odwzorowanie fizyki nie będzie zatem wzorowe. Skateparki i areny mają być otwarte, a w razie czego do dyspozycji będą narzędzia do budowania własnych mapek. Premiera już niedługo, bo 12 stycznia 2023 roku.


Kącik nowości na platformach chmurowych

Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na smartfonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. Od teraz chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, Google Stadia, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).

7. Coczwartkowy update w GeForce Now

NVIDIA powoli zamyka 2022 rok cotygodniowymi (czwartkowymi) aktualizacjami swojej biblioteki w streamingu GeForce NOW. 22 grudnia katalog, który liczy już ponad 1400 pozycji, wzbogaciły tylko trzy gry:

  • Dinkum (Steam)
  • Roller Champions (Steam)
  • Master of Magic (Steam)


8. Nowości w PlayStation Plus z Remote Play

Usługi Remote Play w ramach PlayStaton Plus dotyczą streamingu gier również na urządzeniach z iOS lub Androidem oraz kontrolerem DualShock, więc przegląd nowości szykowanych dla subskrybentów usługi mają w moim przeglądzie sens, szczególnie w ramach topowego pakietu, w którym dostępny jest streaming.

Kurczę, w tym tygodniu Sony nie przedstawiło nawet żadnych zapowiedzi, ale wykorzystało moment do promocji gogli VR, które już w lutym będą miały swoją premierę. PSVR2 ma zadebiutować wraz z kilkoma zachęcającymi do kupna headsetu tytułami:


9. Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge w Netflix Games

Katalog gier trafiających na iOS lub Androida za pośrednictwem Netflixa poszerzy się o Wojownicze Żółwie Ninja w retro stylu. Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge było dostępne na konsole (m.in. Switcha) i PC, a już wkrótce zadebiutują także na platformach mobilnych Google i Apple. Pół roku po premierze szansę na sprawdzenie pozycji będą mieli fani mobajlu. Ten beat’em up bezpośrednio nawiązuje do klasyków z lat dziewięćdziesiątych. Ma nawet inspirowaną oldschoolowymi tytułami oprawę graficzną. Rozgrywka obejmuje tryb solowy, ale też kooperacyjne multi (wszystkimi czterema żółwiami – i chyba Mistrzem Splinterem też). Premiera w 2023 roku.


10. Google Stadia

Niestety serwis RIP. Już kilka tygodni temu Google zapowiedziało styczniowe zakończenie projektu chmury Stadia. W związku z tym do tego czasu nie pojawią się już żadne ciekawe zapowiedzi dla katalogu serwisu. Na kanałach społecznościowych usługi uruchomiono instrukcję zwrotów m.in. za urządzenia do gry – gamepady (Stadia Controller) i moduły do streamingu (również wersji Founder’s Edition i Premiere Edition). Google zapewnia, że dokona zwrotów do 18 stycznia. Podobnie zresztą w ramach softu.