mobilne granie 130 retro gaming watch
Zobacz też: Mobilne granie #130 – Retro Gaming Watch (foto: kickstarter.com)

Dzisiaj wtorek, a więc mobile gaming. Chyba każdy zdążył już zauważyć, że gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na smartfony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas.

Co wtorek regularnie podsumowuję rynek w segmencie mobilnego grania. Znajdziecie tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na przenośny sprzęt do grania. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

Już ponad setne podsumowanie rynku mobilnego grania! Ponad 100 kolejnych tygodni z przeglądem przenośnych platform. A wydawało się na początku, że nie będzie specjalnie o czym pisać. Z tygodnia na tydzień mobile gaming przyspiesza. W minionych siedmiu dniach też było ciekawie

  • Michał Sitnik Nintendo Switch IGSnapdragon XR2+ Gen 2 dla gogli XR
  • MSI Claw to kolejny handheld PC
  • PeakDo nowej generacji (z mmWave)
  • ONEXPLAYER X1 to nie tylko handheld
  • gamingowy ASUS ROG Phone 8 Pro już oficjalnie
  • gamingowa nubia Red Magic 9 dostępna globalnie
  • Cornsweeper w Apple Arcade
  • GeForce Now dla Androida otrzyma 1440p
  • przegląd nowości w serwisach gamingowych

1. Snapdragon XR2+ Gen 2 – zapowiedź nowych gogli

Ruszają targi CES, więc sporo informacji z przeglądu tygodnia obejmie pierwsze wieści z Las Vegas. Projektem tygodnia mogłoby być zatem wszystko, ale że expo dopiero startuje to o wybór najciekawszego jest mi łatwiej (niż będzie w przyszłym tygodniu). Qualcomm przedstawił poprawki swojego chipsetu dla gogli i okularów w technologiach VR i AR (ogółem XR). Oczywiście propozycja pojawi się na CES 2024. W jaki sposób poprawiono chip i jak te ulepszenia wpłyną na headsety? Snapdragon XR2+ Gen 2 zyskał:

  • nieznaczny wzrost wydajności CPU (+20%) i GPU (+15% przy 50% mniejszy zużyciu energii)
  • wsparcie do 4.3K na oko (poprzednik oferował 3K)
  • obsługę do 12 kamer naraz (poprzednik do 10), czyli tryb passthrough lub śledzenie ruchu
  • obsługę passthrough (czyli widzenia otoczenia przez wspomniane wyżej kamery) w pełnym kolorze i opóźnieniem 12 ms
  • obsługę contentu do 90 fps
  • 2.5x lepsze osiągi GPU i 8x lepsze AI od XR2 Gen 1
  • nową generację procesora przetwarzającego sygnał obrazu Qualcomm Spectra
  • wsparcie łączności Wi-Fi 7, Wi-Fi 6 i 6E
Goertek tobii XR2 plus gen 2
Goertek z tobii i Snapdragonem XR2+ Gen 2 (foto: qualcomm)

Qualcomm nie zapowiedział jeszcze konkretnych modeli, które otrzymają chipset Snapdragon XR2+ Gen 2, ale wspomniał, że dopracowanie układu będzie wykonywane wspólnie z Google i Samsungiem. W sumie opracowywanych jest już pięć urządzeń z XR2+ Gen 2 (m.in. jakieś HTC Vive). Pewnie wkrótce zobaczymy też jakąś jednostkę referencyjną (Goertek z elementami śledzenia oczu od Tobii), która prezentuje potencjał chipa. Przypomnę, że poprzednią generację tego Snapdragona znajdziemy m.in. w goglach Meta Quest 3.


2. MSI Claw – kolejna PC-konsolka (zwiastun)

Tak jak się spodziewałem, ROG Ally i Legion Go to nie jedyni kandydaci do walki o fana mobilnego grania, którzy chcą powalczyć ze Steam Deck o ich uwagę. Kolejną marką, która chce tu coś zdziałać jest MSI. Firma rozpoczęła zwiastowanie swojego Claw, czyli PC-konsolkę z Windowsem na pokładzie. Sprzęt doczekał się już nawet pierwszych przecieków. Po sieci krążą obrazki maszynki i wybrane jej specyfikacje. MSI Claw ma działać na procesorze Intel Meteor Lake (co widać w testach Geekbench).

Z pierwszych doniesień wynika, że MSI Claw będzie wyposażony w:

  • chip Intel Core Ultra 7 155H z grafią Intel Arc i wsparciem Intel XeSS
  • 16 rdzeni i 22 wątki (6 mocnych do 4.8 GHz, 8 optymalnych 3.8 GHz i 2 lżejsze 2.5 GHz)
  • 28 watów (115 w max turbo)
  • wsparcie Intel Ai Boost NPU (do 1.4 GHz)
  • pamięć do 32 GB RAM
  • typowy zestaw przycisków, triggerów i joyów (to co widać na grafice)

Brakuje jeszcze informacji o przekątnej ekranu, typie wyświetlacza, stacji dokującej i wielu innych informacjach, ale być może więcej szczegółów poznamy w trakcie targów CES w Las Vegas.


3. PeakDo nowej generacji – handheld z mini PC

Kojarzycie może projekt PeakDo? Pisałem o nim w zeszłym roku. To nietypowej konstrukcji handheld, który łączy cechy gadżetu do streamingu (jak Razer Edge) i zdalnej zabawy (PlayStation Portal), ale przez wykorzystanie własnego modułu do transmisji danych. Transmisji przez radio mmWave (60GHz), dzięki której treści na ekranie są wyświetlane z konsoli lub kompa z opóźnieniem poniżej 2.5 ms. Wymaga to konieczności bycia w zasięgu, ale daje najlepszą synchronizację. Twórcy gadżetu przygotowują się do wprowadzenia nowej generacji sprzętu. Tym razem ze wsparciem mini PC z Ryzen 7 8840H. Sama konsolka ma otrzymać lepszy ekran i dłuższy czas pracy. Zdejmowane kontrolery mają ułatwić wykorzystanie tabletowych właściwości urządzenia.

PeakDo 2 i mini PC
foto: ithome.com

Zewnętrzny, niewielki komputerek będzie jakby mózgiem dla ekranu. Oczywiście z wbudowanym mmWave (obok Wi-Fi i BT). Interesujące rozwinięcie i tak już oryginalnego podejścia, prawda? Jeśli rynek będzie szedł w kierunku odłączania podzespołów od wyświetlacza i bazowaniu na szybkiej łączności to PeakDo będzie już w tej awangardzie mieć pozycję. IMO podejście właściwe i logiczne (sam wiele lat temu uważałem, że w tę stronę będzie się rozwijać świat). Według przecieków zestaw ma się pokazać w marcu. Być może ponownie w crowdfundingu.


4. ONEXPLAYER X1 od One Netbook

Czas na dział gamingu. Nie będzie tu jednak gry. Tym razem kolejny handheld od One Netbook. Model X1 to sporych rozmiarów ekran z podpinanymi kontrolerami i możliwością przekształcenia konstrukcji w tabletowo-laptopowe wydanie do zabawy bardziej desktopowej. Hybrydowa maszynka pracująca na Intel Meteor Lake o lepszej wydajności i czasie pracy. Układ wykorzystany w konstrukcji to typowo laptopowy wariant, więc mamy do czynienia z czymś lekko wychodzącym poza większość PC-konsolek na rynku. ONEXPLAYER X1 będzie wkrótce do zamówienia w crowdfundingu na Indiegogo. Korzysta z procesora Intel Core Ultra 7 155H, oferuje obraz 2.5K na panelu LTPS LCD prawie 11″ i audio przez stereo od Harman. Pamięć w opcjach 32 i 64 GB (LPDDR5x-7500) i port Oculink z nawet 63 Gbps dla zewnętrznych ONEXGPU.


5. Asus ROG Phone 8 Pro – gamingowy smartfon

mobilne granie 131 rog phone 8
ROG Phone 8 (foto: Asus)

ASUS zaplanował na targi CES prezentację swoich nowości produktowych. Wśród nich pojawiła się nowa generacja smartfona do grania. O części specyfikacji urządzenia wiadomo było już z kilku wcześniejszych przecieków (także ogólny design Androida). W końcu tajwański producent zdradził wszystkie detale na temat nowej jednostki. Seria ASUS ROG Phone 8 to w sumie aż cztery odmiany telefonu do grania, które są coraz mocniejsze, ale też przyjaźniejsze ogólnum celom (nie tylko gamingowym). To mocarze z wydajnym wnętrzem i specjalistycznymi elementami pod przenośny gaming, ale też coraz lepszymi aparatami fotograficznym. Jest płynny ekran z mocnym HDR, szybka łączność, specjalna nakładka do systemu, pojemna bateria z szybkim ładowaniem, czy podwójny port USB-C. Podobnie jak u poprzednika jest też wsparcie zewnętrznego chłodzenia AeroActive Cooler, dzięki któremu temperatura Snapdragona 8 Gen 3 jest niższa przez dłuższy czas.

ASUS ROG Phone 8 i 8 Pro otrzymają:

  • ekran: AMOLED LTPO 6.78″ (FHD+) z odświeżaniem 165Hz (w wariancie Pro też LTPO 1~120Hz), 2500 nitów (szczytowa jasność HDR10) – panel ma smuklejszą ramkę od poprzednika oraz bardziej kompaktowe gabaryty (jest poręczniejsze w użytkowaniu na co dzień)
  • chip: Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3
  • konfiguracja nawet z 24 GB RAM (LPDDR5X) i do 1 TB na dane (UFS 4.0)
  • wsparcie rozwiązaniami AI przy grach (od pomocy w grach zręcznościowych po skanowanie tekstu w przygodówkach i grach logicznych, czyli podpowiedzi) – to trochę dziwny tryb
  • moduł foto w nowym kształcie: 50 mpx (Sony IMX890) + 13 mpx (ultra wide) + 32 mpx (tele 3x)
  • kamerka selfie 32 mpx w ekranowym otworku (już nie w górnej belce)
  • bateria 5500 mAh z ładowaniem 65W Quick Charge 5.0 i PD Charging (jest mniej pojemna, ale urządzenie smuklejsze o poprzednich generacji). Doszło ładowanie indukcyjne z 15W
  • system Android 14 z własną nakładką ROG UI i ustawieniami pod gaming
  • łączność: WiFi 6/6E, Bluetooth 5.3, NFC, modem 5G
  • certyfikacja szczelności zgodna z normą IP68 (wcześniej IP54)
  • dwa porty USB-C (na krótsze i dłuższej krawędzi telefonu)
  • zgodność z Microsoft Phone (do streamingu i screen mirroringu)
  • wsparcie zewnętrznego (dodatkowego) modułu chłodzącego AeroActive Cooler (gadżet ten jest teraz sporo mniejszy, ale przy tym wydajniejszy)
  • chłodzenie wewnętrzne ma nową architekturę – jest kondukcyjne zamiast konwekcyjnego znanego z 7 pro)

 Jeśli chodzi o funkcje fotograficzne to ASUS proponuje w końcu teleobiektyw z przybliżeniem optycznym 3x, 10x Hyper Clarity AI oraz cyfrowym 30x. Do tego nocny tryb Super Night Mode. Na niektórych rynkach telefon ma mieć czujnik makro zamiast tele. Warianty Pro i Pro Edition będą wyposażone w ten moduł niezależnie od regionu. Cennik startuje od 1099€/5899 zł (przedsprzedaż już ruszyła).


6. nubia Red Magic 9 Pro dostępna globalnie

Kilka przeglądów temu pisałem, że Red Magic dziewiątej generacji szybko zadebiutuje na globalnym rynku. W Chinach został przedstawiony w listopadzie, a już w grudniu nubia obiecywała, że międzynarodowa dostępność będzie tylko kwestią czasu. No i jest! Na globalnej wersji strony można już zamawiać gamingowe Androidy Red Magic 9 Pro. Są dostępne w trzech odmianach: Sleet, Cyclone i Snowfall. W konfiguracji z pamięcią 16 GB RAM i 512 GB na dane producent chce 799€. Przypomne najważniejsze specyfikacje smartfona. To parametry ogólne (obejmujące też chińskie wariacje – jeśli chodzi o dostępne opcje pamięci).

  • chip: Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 (flagowy układ)
  • bezramkowy ekran: AMOLED 6.8″ (1116 x 2480), 120Hz, 1600 nitów szczytowej jasności i 2160Hz przy ściemnianiu (pomocne w odciążeniu oczu)
  • czytnik palca zintegrowany z wyświetlaczem z trybem pomiaru tętna nie jest może w gamingu potrzebny, ale warto wyróżnić to rozwiązanie
  • pamięć operacyjna: 8/12GB (LPDDR5X) RAM i 256/512GB UFS 4.0 w 9 Pro i 16/24 GB oraz do 1 TB w edycji 9 Pro+ (w topowej odmianie mamy rekordowo dużo RAM)
  • ulepszone chłodzenie ICE 13 z pokryciem aż 10,182mm2 i wiatraczek (22000 RPM) z efektami RGB (poprawki w odprowadzaniu ciepła mają zbijać temperaturę nawet o 18° (zakładam, że podawana w C)
  • nie wystająca wysepka z aparatami (50 mpx sensor główny GN5 z OIS + 50 mpx ultra wide)
  • kamerka selfie ukryta pod wyświetlaczem (nie zasłaniająca rozgrywki)
  • bateria: 6500 mAh z ładowaniem 80W (9 Pro) i 5500 mAh ze 165W (9 Pro+)
  • łączność: Wi-Fi 7 (anteny wokół ramki) i Bluetooth 5.3, port słuchawkowy 3.5 mm
  • motorek wibracyjny 4D z efektami haptycznymi
  • system Android 14 z nakładką Red Magic OS 9.0 (ze specjalnymi funkcjami i ustawieniami pod gaming)
  • cennik: od 649$ (8/12GB)

Kącik nowości na platformach chmurowych

Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na smartfonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. Od teraz chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).

7. Coczwartkowy update w GeForce Now

Kolejny tydzień, kolejny update listy gier w serwisie GeForce Now. W tym tygodniu katalog NVIDIA przyjął tylko pięć propozycji, ale na stronie GFN są już podane kolejne (zapowiedzi nie robię, przedstawię je w następnym zestawieniu). Ciekawszą informacją jest rozszerzenie opcji rozdzielczości dla Androidów. Już niedługo wybrane smartfony z systemem Google otrzymają opcję streamingu w 1440p.

  • Dishonored (Steam)
  • The Finals (Steam)
  • Redmatch 2 (Steam)
  • Scorn (Xbox dla PC Game Pass)
  • Sniper Elite 5 (Xbox dla PC Game Pass)

8. Nowości w Xbox Cloud Gaming

Microsoft przedstawił zapowiada kolejne tytuły dla Xbox Game Pass (i Xbox Cloud Gaming, czyli opcji chmurowej m.in. z dostępem na mobilnych platformach). W styczniu serwis wzbogaci się o:

  • Close to the Sun
  • Hell Let Loose
  • Assassin’s Creed Valhalla
  • Figment
  • Super Mega Baseball 4 – 11 stycznia
  • We Happy Few – 11 stycznia
  • Resident Evil – 16 stycznia
  • Those Who Remain – 16 stycznia


9. Cornsweeper w Apple Arcade

Kolejna casualowa giera trafia do serwisu Apple Arcade, które jest „siedliskiem” podobnych tytułów. Piszę z pewną negatywna konotacją, ale nie z uwagi na hejt tylko podkreślenie rodzaju katalogu jaki oferuje gigant z Cupertino. Narzekam na serwis co parę tygodni, bo „rozwija się” w bardzo słaby sposób. Posiadając takie zaplecze App Store nie potrafić wykreować czegoś ponad to co widać? Bardzo dziwne.

Wracając do nowej propozycji. Jeszcze w pierwszym tygodniu stycznia do bazy dołącza Cornsweeper, czyli puzzler w prostym stylistycznie wydaniu. „Relaksująca i żartobliwa interpretacja kultowego Sapera”. Oprócz tego w tym miesiącu 20 aktualizacji aktualnie dostępnych gier.


12. Najlepsze handheldy w 2023 roku

Onexplayer 2Na zakończenie moja autorska lista najciekawszych przenośnych konsol na rynku. 2023 rok to coraz więcej chmurowych jednostek, Androidów (nie tylko do retro zabawy), PC-konsolek, a także kolejne gamingowe smartfony. Przygotowałem zestawienie najlepszych handheldów jakie można obecnie kupić lub które zmierzają niebawem do sprzedaży. Nie jest to żaden ranking. Raczej przykłady jednostek, na które warto zwrócić uwagę. O większości pisałem w cotygodniowych przeglądach, ale wpadłem na pomysł zbiorczej listy, by ułatwić orientację w segmencie kieszonkowych gadżetów do grania.

Czytaj więcej o: Najlepsze handheldy 2023