Mamy kolejny piątek, a więc czas na przegląd ostatnich siedmiu dni w najnowszych technologiach. Od ponad trzystu tygodni podsumowuję rynek i subiektywnie wybieram najciekawsze premiery i zapowiedzi. Blogową uwagę skupiam na przenośnych i ubieralnych urządzeniach, Internecie Rzeczy, smart domu, czy nowych rozwiązaniach. Wszystko w tematycznych sekcjach, z kilkoma kącikami ciekawostek i przekierowaniami do zestawień publikowanych w ciągu tygodnia. #TechMix vol. 329 to dwunasty tydzień 2023 roku, a w nim m.in.:

  • TechMix 328 Compal DualFlip
    Zobacz też poprzedni #TechMix vol. 328 – Compal DualFlip (foto: ifdesign.com)

    Honor przedstawia high-endowe modele serii Magic6: Ultimate i RSR od Porsche Design

  • Epic Games Store ma wrócić na iOS i Androida
  • Qualcomm z dwoma nowymi układami do smartfonów: Snapdragonem 8s Gen 3 i 7+ Gen 3
  • mamy nowego lidera fotograficznego rankingu DxOMark (najlepszy aparat w smartfonie)
  • bardzo możliwe, że w ostatnim tygodniu marca zadebiutują nowe iPady Air i Pro

Zapraszam do przeglądu ciekawszych wieści ze świata technologii z okresu 16-22.03.2024 roku, ale i poprzednich przeglądów (wiele z nich mimo upływu czasu jest wciąż aktualnych).


1. #PstryknięteFonem

Przegląd jak zwykle rozpocznę od mobilnej fotografii. Moja foto-sekcja rozwinęła się już dość poważnie, a że amatorsko lubię sobie „popstrykać” to i trochę zdjęć pokazujących potencjał współczesnych smartfonów. Staram się w każdym tygodniu publikować co ciekawsze prace. Część trafia na Insta, część na X (dawniej Twitter). Nie zawsze udaje się ustrzelić coś efektownego, wiec w zamian linkuję do ogólnej galerii na IG. Zapraszam też do sprawdzania cotygodniowego, regularnego cyklu dot. mobilnej fotografii (w każdą środę):

Zobacz więcej: cotygodniowy przegląd mobilnej fotografii #118

To nie wszystko w mojej fotograficznej sekcji. Właśnie skończyłem testy Honora 90, czyli smartfona z dwustumegapikselowym sensorem fotograficznym. Pierwszym tej rozdzielczości, który mogłem sprawdzić w dłuższym kontakcie.

Honor 90 i jego 200 megapikseli (test)

Honor 90 testJak niedawno obiecywałem publikacja moich wrażeń spędzonych z Honorem 90 trafia na blog. Przez cały grudzień i styczeń wrzucałem w przeglądzie poszczególne uwagi na temat możliwości fotograficznych tego średniopółkowca z Androidem, a teraz czas na zbiorcze podsumowanie smartfona. Nie czuję bym wydobył wszystko co możliwe z modułu z sensorami, ale i pora roku utrudniała wyjścia z aparatem (tylko w jeden słoneczny dzień miałem chwilę w swoim napiętym harmonogramie, by sprawdzić urządzenie w terenie). Wnioski? Honor 90 to telefon korzystający z kilku flagowych rozwiązań chińskiego producenta. Jeden z wciąż nielicznych, który postawił na sensor 200 megapikseli. Jak wypadł? Poniżej przekierowanie do mojej oceny i kilku zdjęć.

Czytaj więcej: mój test Honora 90


2. GameScent z zapachami w grach (projekt tygodnia)

Od kilku tygodni natrafiam w sieci na kolejne wzmianki o projekcie GameScent. Koncepcja nie jest mi obca, ponieważ już ładnych kilka lat temu pisałem na blogu o Smell-O-Vision, czyli dodawaniu warstwy zapachowej m.in. do filmów. To taki dodatkowy wymiar, mający uatrakcyjnić przekaz i podnieść imersyjność jego odbioru (ale bez tych sztuczek z galerii handlowych, restauracji i supermarketów, gdzie zapachem wymusza się podprogową przychylność do wydawania pieniędzy). GameScent, jak sama nazwa sugeruje, spróbuje rozwinąć gry o zapachy.

Współczesne gry są w stanie zaoferować sporo. Nadal nie każdemu, ale hardcore’owcy mogą teoretycznie ustawić bieżnię, przenieść się do VR, odczuwać wibracje (kamizelki), „dotykać” przedmioty, czy poczuć „wiatr we włosach” przez specjalne wentylatory. A co z zapachem? On w trakcie rozgrywki może podnieść wrażenia o kilka poziomów. Być może nie jest to mainstreamowa propozycja i prawdopodobnie nie będzie powszechna, ale może być ciekawa. Trochę jak kina 5D, gdzie mamy dodatkowy ruch i zmienne warunki otoczenia (temperatura/bryza/powiewy). GameScent przekonuje, że już teraz ich sprzęt można podpiąć do konsoli/PC/VR/TV, by przy użyciu AI docierały do nas adekwatne do gry zapachy. Oczywiście w czasie rzeczywistym. Nie ma tu żadnego SDK dla developerów. Podłączamy (plug-and-play) i otrzymujemy zapachy przystosowane do tytułu. Brzmi intrygująco. Troszkę nawet zbyt futurystycznie. Do sprawdzenia!

Ciekawostka: GameScent wykorzystuje rozwiązania AI z Audio-to-Scent Translation, czyli dopasowanie zapachów do scen real time.


Kącik liczb tygodnia:

  • 328 – to już takie z kolei podsumowanie tygodnia z serii TechMix na moim blogu.
  • 1755 – już tyle dni nie działa mi Surface Pro 3 (prawie pięć lat)
  • 10020 – równo takim z kolei wpisem na moim blogu jest TechMix z tego tygodnia
  • 8 – tyle lat wsparcia dla Androida otrzymają tablety Samsunga (Enterprise Edition) wyprodukowane w 2024 roku (w tej chwili jest to tylko Galaxy Tab Active5 ze stycznia) – normalne edycje 4 lata
  • 7 – tyle lat wsparcia Androida otrzymają smartfony Enterprise Edition (w tej chwili Galaxy Xcover7) – normalne edycje 4 lata
  • 75% – taką redukcje odbić oferują specjalne warstwy ekranów w Galaxy S24 Ultra i coś podobnego opracowało Apple dla przyszłym iPhone’ów | wg Instant Digital Apple
  • 6x – tyle żywotniejsze mają być ekrany BOE K2 (podwójna warstwa OLED), które zaoferowano właśnie w smartfonach Honor Magic6 RSR. Są też o 40% oszczędniejsze od zwykłych
  • 157 – tyle punktów otrzymał w rankingu fotograficznym serwisu DxOMark smartfon Oppo Find X7 (w chwili publikacji wyników lider zestawienia)
  • 158 – tyle punktów otrzymał w rankingu fotograficznym serwisu DxOMark smartfon Honor Magic6 Pro (aktualnie lider zestawienia)
  • o 15% lepsze CPU i o 45% lepsze GPU (i o 5% oszczędniejsze energetycznie) będą nowe Snapdaragony 7+ Gen 3 od Qualcomm

  • 138 – tyle punktów otrzymał w rankingu DxOMark smartfon Xiaomi 14
  • 6 mld $ – takie granty od USA otrzyma Samsung w ramach fabryki chipów na terenie Texasu (koreański gigant ma zwiększyć produkcje procesorów z uwagi na wysokie zapotrzebowanie) | wg Reuters
  • 50% – o tyle wydajniejszy ma być Exynos W940 dla Galaxy Watch7 (od Exynos W930 z poprzedników)
  • 57.9% – taki ruch w sieci odnotowały w 2023 roku smartfony (-4% r/r) | wg Stocklytics
  • 3 GHz – taki zegar otrzyma główny rdzeń nowego Snapdragona 8s Gen 3
  • 2026/2027 – w tym roku przewidywane są mniejsze z nowych składanych urządzeń Apple (7-8″ iPady) | wg źródeł koreańskiego Alpha Business
  • 6.36″ – do takiej przekątnej ma urosnąć ekran w Galaxy S25 (S23 urósł do 6.2″) | wg Naver
  • 800$ – poniżej takiej kwoty mogą pojawić się tańsze „składaki” serii Galaxy Z Fold6 | wg sisajournal-e.com
  • 24 GB – aż tyle RAM otrzyma jedna z opcji Honor Magic6 RSR (ciekawe czy również w Europie?)
  • 1720 zł – takiej kwoty zniżkę oferuje HTC w ramach gogli Vive XR Elite
  • 05.2024 – w tym miesiącu Apple może uruchomić masową produkcję słuchawek AirPods 4 (dwie odmiany modeli) | wg Marga Gurmana z Bloomberg
  • 25 mln – tyle sztuk AirPods 4 planuje wyprodukować Apple | wg Marka Gurmana
  • 2025 – w tym roku pojawi się kolejne generacja AirPods Pro | wg Marka Gurmana
  • 490 mln $ – taką kwotę ugody zgodziło się zapłacić Apple po tym jak spółka przekazała udziałowcom nieprawdziwe informacje o sprzedaży iPhone’ów w Chinach (ukrywano spadki)
  • 7.08-7.12 mm – tak wąskie ramki mają otrzymać nowe iPady Pro | wg przecieków na Weibo

3. Snapdragon 8s Gen 3 (chip tygodnia)

Qualcomm już od kilku lat stara się przywracać do życia swoje nieco starsze układy obliczeniowe do mobilnych urządzeń. Wykorzystuje posiadane technologie, by nieco bardziej zdywersyfikować ofertę (m.in. oferując wariacje „+” czy „s” aktualnych chipsetów). Najnowsza propozycja dotyczy wyższej półki. Snapdragon 8s Gen 3 jest dokładnie tym, co przewidywano. Procesorem o potencjale między drugą i trzecią generacją topowych chipów. Potwierdzają to specyfikacje. Wciąż są premium.

8s Gen 3 zbudowano na litografii 4 nm. Jest to rdzeń główny Cortex-X4 3.0GHz, cztery po 2.8GHz i trzy 2.0 GHz. Wsparcie do aż 24GB RAM ( LPDDR5x z 4,200MHz) oraz standardu UFS 4.0 dla pamięci masowej. Przez port USB-C uzyskamy USB 3.1 Gen 2. Grafiką zajmie się Adreno 735, a więc coś niższego od Snapdragona 8 drugiej generacji. Jest też modem 5G z poprzednika. Pod tym względem układ będzie poniżej aktualnego flagowca (trzeciej generacji).

Ogólnie mamy połączenie cech Gen 2 i 3. Widać to przy poszczególnych parametrach. Od zegarów, aż po liczbę rdzeni. Dobrze, że jest Wi-Fi 7 oraz audio z bezstratnym 15-bit 44.1kHz. To pozwoli na skorzystanie z Auracast. Smartfony ze Snapdragonem 8s Gen 3 poradzą sobie też z generatywną AI różnych popularnych modeli (m.in. Gemini Nano od Google). Generalnie modele do 10 miliardów parametrów. Procesor nie jest tak szybki jak 8 Gen 3, ale da radę z przetwarzaniem AI bezpośrednio na pokładzie telefonu.

Oczywiście na poziomie ma być również obrazowanie. Potrójny 18-bit ISP z pomocą Hexagon NPU da radę. Czujniki mają być praktycznie w ciągłej gotowości do przejmowania danych. Wciąć maksymalnie do 200 megapikseli. Video 4K z HDR w 60 fps. Nie będzie 8K, ani nawet 4K w 120 fps. Te zarezerwowano dla mocniejszego procka. Jest jednak 10-bitowy HEIC i HEVC. Jeśli chodzi o gry to będzie wsparcie ray-tracingu oraz Adreno Frame Motion Engine 2.0 do podbijania klatkażu (bez zużywania większej energii). Widzę też Snapdragon Game Super Resolution. Chip odpali obraz w QHD+ przy nawet 144Hz, natomiast 4K przy 60Hz. Dynamiczne odświeżanie w zakresie 1-240Hz. Z kolei zewnętrzne ekrany to nawet 8K (ale 30Hz) lub 1080p (do 240Hz). nie zabraknie Dolby Vision i HDR10+.

Pierwszymi smartfonami ze Snadpragonem 8s Gen 3 mają być modele marek Honor, iQOO, Realme i Xiaomi (także Redmi). Raczej w przeciągu miesięcy, niż tygodni.

4. Najciekawsze filmy i seriale o kosmosie (kino tygodnia)

kosmos najlepsze seriale ad astra
Ad Astra (foto: 20thcenturystudios.com)

Lubicie filmy/seriale w tematyce kosmicznej? Przygotowałem już trzecie zestawienie najciekawszych filmów w konkretnym motywie. Tym razem z akcją w przestrzeni kosmicznej. Dziesięć produkcji dla miłośników naszego Układu Słonecznego (to była zasada tej listy – tytuły wyłącznie w obrębie podróży międzyplanetarnych wokół naszej gwiazdy). Miks przeróżnych koncepcji i gatunków, żeby nie było nudno. Mam już listę kolejnych, ale to za jakiś czas. Dwa poprzednie zestawienia dotyczyły świata technologii. W tym najnowszym też ich trochę jest. W końcu wyprawy kosmiczne na nich bazują.

Czytaj więcej: najciekawsze filmy i seriale o kosmosie

5. Nowe Surface Pro 10 i Surface Laptop 6 (event tygodnia):

Microsoft przedstawił nowe generacje swoich dwóch komputerów z linii Surface. Tablet 2 w 1 oraz laptopa. Co ciekawe, żadnego z nich raczej nie kupicie normalnie w sklepie, gdyż oba zostały zarezerwowane dla biznesu, czyli rynek bardziej profesjonalny. Najwyraźniej amerykański gigant próbuje mocniej zdywersyfikować serię Surface i podzielić ją na segmenty. W trakcie wydarzenia poświęconego możliwościom AI zabrakło informacji o Surface Pro 10 i Surface Laptop 6. Zwykle firma prezentowała nowe generacje jesienią. Komputery będą ostatecznie częścią nowego podejścia, tj. uwzględnienia Sztucznej Inteligencji przez procesory Core Ultra od Intela.

Surface’y „for business” mają charakteryzować się odpowiednimi parametrami (w końcu mają sprawdzić się w pracy). Szybki rzut oka na parametry obu jednostek:

Surface Pro 10 – ma praktycznie ten sam format co poprzednik. W środku chip Core Ultra 5 135U lub Ultra 7 165U i do 64 GB RAM (LPDDR5x) i do 1 TB na dane (SSD). Udało się dodać nową kamerkę 1440p z bardzo szerokim polem widzenia 114 stopni. Jest ona wsparta rozwiązaniami AI z efektami Windows Studio wykorzystującymi PNU Core Ultra. Ogólnie Surface Pro 10 jest o 53% szybszy od poprzednika.

Surface Laptop 6 – to laptop w dwóch opcjach przekątnej ekranu (13.5″ lub 15″) i chipami Intel Core Ultra 5 135H lub Ultra 7 165H. To znacznie mocniejsze procesory od tych U z Surface Pro. W tych modelach również do 64 GB pamięci operacyjnej i to 1 TB na pliki. GPU jest lepsze od tabletów Surface. Jest karta z 8 GB RAM lub Intel Arc. W laptopie zabrakło nowej wersji kamerki (została HD 1080p). W obu konstrukcjach nowych Surface’ów znajdziemy przycisk Copilot dla AI. Ogólnie Surface Laptop 6 jest 2x szybszy od poprzednika.

Czy komputery te są warte upgrade’u z poprzednich generacji? Niekoniecznie, ale NPU z AI może mieć znaczenie. Surface Pro 10 i Surface Laptop 6 startują od 1200$. Nie wiem jeszcze nic konkretnego od polskich premierach. W USA widzę wysyłkę od 9 kwietnia.


Kącik ciekawszych premier i zapowiedzi:

Nie sposób napisać o wszystkich premierach tygodnia, zwłaszcza w tygodniu wielkich targów elektroniki użytkowej. Od trzysetnego TechMixa lista będzie rozwijana o wyjątkowe cechy wybranych przeze mnie urządzeń (w nawiasach). Same nazwy nie muszą wiele mówić, a z jakiejś uwagi na tej liście sprzęt się znalazł. O wybranych jednostkach nieco więcej w przeglądzie najciekawszych premier targów IFA (link podałem kilka podpunktów wyżej).

  • smartfony Honor Magic6 Ultimate (Chiny) i RSR Edition (globalnie)
  • smartfon OnePlus Ace 3V (Chiny)
  • seria smartfonów Infnix Note 40
  • smartfon Xiaomi Civi 4 Pro ze Snapdragonem 8s Gen 3 i Leica (Chiny) – do odpowiednik globalnej odmiany Lite, więc mamy wgląd w specyfikacje tego modelu
  • smartfony nova 12i, nova 12s, nova 12 SE (globalnie)
  • Bigme InkNoteX to pierwszy czytnik z kolorowym ekranem E Ink Kaleido 3, w którym działania Android 13 prosto z pudełka (jest Google Play i wsparcie rysika)
  • outdoorowy zegarek Polar Grit X2 Pro (klasa premium)
  • chipy Snapdragon 8s Gen 3 i 7+ Gen 3 (z AI offline)

Ciekawsze zapowiedzi:

  • PRZECIEK: 26 marca prezentacja iPadów Air i Pro | wg Instant Digital (na Weibo)
  • ZAPOWEDŹ: 26 marca premiera składanych vivo X Fold3 i słuchawek TWS 4 (Chiny)
  • ZAPOWIEDŹ: 1 kwietnia premiera OnePlusa Nord CE4 (Indie)
  • ZAPOWIEDŹ: 3 kwietnia premiera Motorola Edge 50 Pro (ze Snapdragonem 8s Gen 3)

6. Honor Magic6 Ultimate i RSR Edition (smartfony tygodnia)

smartfony 118 Honor Magic6 RSR
Honor Magic6 RSR (foto: hihonor.com)

Honor odsłonił w końcu dwie kolejne edycje flagowej serii Magic6 – modele Ultimate oraz RSR Edition od Porsche Design. To odmiany najbardziej high-endowe z najnowszej generacji, co podkreślono nieco innym wzornictwem oraz wykończeniem. Wariacja kompletna została przygotowana wyłącznie na rynek chiński, natomiast RSR powinien trafić też do Europy. Pierwsze, co rzuca się w oczy w przypadku obu jednostek, to nowy moduł fotograficzny. Głównie inaczej podkreślony (inny w obu wydaniach). Zestaw sensorów mniej więcej ten sam, choć lekko podrasowany (sensor główny jest nieco lepszy od tego z Pro – z dynamiką do aż 15EV).

Na uwagę zasługuje nowy wyświetlacz. Honor w Magic6 Ultimate i RSR zastosował OLED z podwójną warstwą. To pierwsze takie rozwiązanie zastosowane w telefonach. Tandem Display jest dzięki podwójnej warstwie żywotniejszy i ma mniejszą degradację jasności w czasie (1% po trzech latach użytkowania). Większość pozostałych podzespołów bez zmian. Generalnie mamy lepszej jakości wykończenie, zmodyfikowany design, nowy panel OLED. Magic6 RSR pojawi się też w konfiguracji z 24 GB RAM (i 1 TB na dane), a to pierwszy taki od Honor. Ceny oczywiście wyższe od zwykłych Magiców. W przewalutowaniu wychodzi ok. 950$ (Ultimate) i 1400$ (RSR).

Czytaj więcej o: smartfony tygodnia #114

7. Honor Watch GS 4 i Honor Band 9 (wearable tygodnia)

wearables 106 Honor Watch GS 4
Honor Watch GS 4 (foto: hihonor.com)

Przy okazji prezentacji topowych smartfonów serii Magic6 marka Honor pokazała też dwa nowe wearables. Smartwatch Honor Watch GS 4 oraz smartband Honor Band 9. Oba na razie głównie na rynek chiński, ale z pewnością z planami międzynarodowej sprzedaży (tak przynajmniej było z poprzednikami). Oba modele to kolejne generacje serii urządzeń, które chińska marka oferuje już od kilku lat. Co poprawiono? Co się zmieniło. Oto mój szybki rzut oka na oba gadżety.

Honor Watch GS 4 to pełnowartościowy smart zegarek, choć nie do końca bezpośredni rywal dla modeli z Wear OS i watchOS. Eleganckie wearable z efektownym ekranem, niezłym wykończeniem i stylistyką oraz kompletem funkcji oczekiwanych od takiego urządzenia: trackerem fitness, ważnymi aplikacjami i długim czasem pracy na jednym ładowaniu. Oto najważniejsze parametry smartwatcha:

  • ekran: 1.43″ AMOLED (466 x 466) i ponad 8000 tarczek
  • koperta ze stali nierdzewnej 316L (10.5 mm w profilu) i szczelność 5ATM
  • analizy fitness i zdrowia: praca serca, sen, stres, SpO2 oraz ciśnienie krwi (zapewne przez PPG) i wykrywanie migotania przedsionków
  • analizy ponad 100 aktywności/ćwiczeń (10+ bardziej konkretnie)
  • wsparcie pięciu systemów satelitarnych (dual band): Beidou, GPS, GLONASS, GALILEO, QZSS
  • kompatybilność: iOS i Android
  • czas pracy: nawet do 14 dni na jednym ładowaniu
  • szybkie ładowanie: dzień pracy po 5 minutach
  • tryb Bluetooth Calling (mikrofonik i głośniczek)
  • chip zbliżeniowy NFC do mobilnych płatności (ale zapewne wybrane regiony)
  • cena Honor Watch GS 4: od 999 juanów (w przewalutowaniu ok. 130€)

Honor Band 9 to z kolei bardziej smartband. Teraz po pewnej ewolucji, która obejmuje Bandy producenta. Od jakiegoś czasu rosły, a teraz przy okazji bardziej się zaokrąglają. Zaczynają przypominać podobne hybrydy od Xiaomi, Huawei i jeszcze kilku innych firm. Co potrafi ten tracker?

  • Honor Band 9
    Honor Band 9 (foto: hihonor.com)

    ekran: 1.57″ AMOLED 60Hz (402 x 256) z dopasowanymi motywami tarczek

  • koperta wykonana z tworzywa sztucznego (polimerowego), szczelność 5ATM
  • analizy fitness i zdrowia: praca serca, sen, SpO2, ciśnienie krwi (PPG?), wykrywanie migotania przedsionków oraz śledzenie cyklu menstruacyjnego
  • monitoring 96 aktywności/ćwiczeń (11 bardziej konkretnie)
  • łączność: Bluetooth 5.2 i NFC (do płatności i podróżowania)
  • tryb Bluetooth Calling? Jest głośniczek i mikrofonik
  • czas pracy: nawet do 14 dni na jednym ładowaniu (10 przy większym użyciu)
  • kompatybilność: iOS i Android
  • cena Honor Band 9: od 249 juanów w wersji z NFC i 299 juanów bez NFC (to jakieś 30-40€)

Czytaj więcej o: wearables tygodnia #105


Kącik ciekawostek tygodnia:

  • Sony Xperia 1 VI może zrezygnować z ekranu 4K i podłużnych proporcji | wg plotek z Chin
  • w maju Microsoft Teams dostarczy tryb walkie-talkie do iPhone’ów (wykorzystya framework Push-to-Talk)
  • system iOS 18 może korzystać z AI od Google lub OpenAI (czy tak właśnie Apple dostarczy do iPhone’ów narzędzia generatywnej Sztucznej Inteligencji?) | wg Bloomberga
  • HMD zwiastuje w serwisie X coś ciekawego (czyżby następcę Nokii 3210?)
  • pierścienie Samsung Galaxy Ring mają integrować się z platformą Samsung Food (czujniki mają współpracować ze smart lodówkami i sugestiami posiłków) | wg źródeł z Korei
  • Carl Pei zapowiada specjalną wersję swojego ostatniego telefonu – Nothing Phone (2a) Community Edition Project będzie współtworzone ze społecznością marki
  • nowe iPady mogą mieć opcjonalne matowe ekrany | wg źródeł z Weibo
  • Android 15 Developer Preview 2 dodaje wsparcie wiadomości satelitarnych (pierwsza publiczna beta nowego Androida ma zadebiutować w przyszłym miesiącu)
  • Multiview debiutuje w mobilnym wydaniu YouTube TV (na razie na iOS i iPadOS
  • Epic Games Store ma wrócić na iOS i Androida


8. Blink Mini 2 (smart home tygodnia)

smart home 96 blink mini 2
Blink Mini 2 (foto: amazon.com)

Blink to marka smart kamerek do monitoringu, którą kiedyś przejął Amazon (ma też w swoim portfolio markę Ring). Firma odświeżyła właśnie najtańszą w ofercie Mini. Druga jej generacja, wciąż nie kosztująca specjalnie wiele (50$), zaoferuje kilka ulepszeń. Jednym z nich będzie wbudowane doświetlenie, którego LEDy mogą sprawdzić się na zewnątrz w nocnych warunkach (tu przyda się Blink Weather Resistant Power Adapter, czyli odporne na warunki atmosferyczne mocowanie do zasilania urządzenia). Tym razem urządzenie może zatem pracować poza domem.

W Blink Mini 2 widzę też sporo smart funkcji. Jest m.in. detekcja osób (ale to w subskrypcji 3$ miesięcznie, gdzie jest chmura na 60 dni nagrań). Chodzi o rozróżnianiu osób i zwierząt, co potrafiły dotąd wyłącznie droższe Blink Outdoor 4. Udało się też poprawić jakość obrazu (po ciemku dzięki wspomnianemu doświetleniu, ale wciąż w 1080p). Chip SoC pozwoli też na inteligentne powiadomienia o zdarzeniach. Oczywiście sprzęt ze wsparciem Alexy i podglądu obrazu na smart ekranach Echo Show. Aplikacja wciąż z kompatybilnością iOS i Androida.

Czytaj więcej o: smart home tygodnia #96

9. GOG w Amazon Luna (gaming tygodnia):

Google Stadia może padło, ale chmurowe Xbox Cloud Gaming i GeForce Now od NVIDIA wciąż funkcjonują. Platformy te pozwalają na streamowanie gier, co ma być ponoć przyszłością gamingu (przesłanki są, ale wciąż obserwujemy rozwój podejścia). Stosunkowo niszowym (nawet w tej niszowej kategorii) jest serwis Amazon Luna. Amerykański gigant zyskał właśnie ciekawego sprzymierzeńca w walce o graczy. Luna ma oferować tytuły z GOG (założonego przez CD Projekt). Oznacza to, że wybrane tytuły z tego sklepiku będę dostępne w opcji strumieniowania na kompatybilne z Luną urządzenia (w tym iOS i Androidy).

mobilne granie 142 GOG Luna
GOG na Amazon Luna (foto: gog.com)

Ciekawa współpraca, szczególnie dla klientów GOG, gdzie gry są oferowane bez zabezpieczeń DRM i do dyspozycji w zabawie offline. Teraz dołączy do nich opcja online (przynajmniej jeśli chodzi o sposób dostępu). Amazon Luna otrzyma dzięki temu wartościowy zastrzyk pozycji w swojej bibliotece. Będzie to m.in. Wiedźmin i Cyberpunk 2077. Na start pojawią się wybrane gry, ale partnerstwo ma objąć szerszy katalog i sukcesywnie go rozwijać. Nie zabraknie tu opcji GOG Galaxy, czyli chmurowych zapisów stanów gier i osiągnięć. GOG w Amazon Luna ma zadebiutować wkrótce. Dostęp będzie limitowany do użytkowników w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii i Polsce. Żartuję, naszego kraju mimo polskiej firmy jako strategicznego partnera na tej liście nie ma. Gratuluję Amazonowi i CD Projekt. Dobra robota!

Pozytywy i nadzieje? Rozszerzając opcje Amazon pokazuje, że nie rezygnuje z cloud gamingu, a współpraca z polską platformą może zwiastować wejście do naszego kraju (sam w to nie wierzę, to jakbym zapowiadał polską wersję Alexy – pamiętacie, że Amazon przejął wiele lat temu polski syntezator mowy IVONA i też były podobne domysły wobec asystentki głosowej, tymczasem nadal nie mówi w naszym języku).

Zobacz też: mobilne granie #141

10. Groomdora – dla czworonogów (crowdfunding tygodnia):

Są tu jacyś miłośnicy zwierząt o długiej sierści? Psy i koty pewnych ras mają piękne umaszczenie, ale problematyczne dla naszego wnętrza. Sierść i włosy zbierają się wszędzie. Nie tylko po kątach, ale i na ubraniach, tapicerce itd. Kto miał styczność z kotem lub psem o wspomnianej charakterystyce, ten zna sytuację. Zapewne w mieszkaniu jest sporo różnych szczotek, a być może i specjalistyczne odkurzacze. Groomdora to specjalistyczne urządzenie 4 w 1 służące higienie czworonogów. Wielofunkcyjny zestaw, którego celem jest nie tylko dbanie o wygląd psa lub kota, ale też ogólną czystość w domu (przez regularną higienę zwierzaka i otoczenia). Zakładając, że będziemy w tym regularni (słowo klucz), w naszym wnętrzu powinien zapanować porządek.

Sprzęt jest możliwie kompaktowy, by łatwo go było przenosić w miejsca wymagające odkurzania. Mowa o urządzeniu AGD typu all-in-one. Jest tu ssanie (10000 PA), suszenie, kontrola temperatury, a nawet aniony. Całość w akceptowalnym dla zwierząt hałasie. Ze schowkiem na końcówki i wymiennym pojemnikiem na brudy. Ciekawy „wynalazek” dla całkiem sporej grupy ewentualnych odbiorców. We wczesnym etapie crowdfundingowej zbiórki nawet za pół ceny (99$). Planowana realizacja pierwszych zamówień to kwiecień 2024.

11. HTC Vive XR Elite (testy tygodnia)

Vive XR Elite Michał Sitnik (profilowe)Po kilku tygodniach zabawy z nowymi goglami Vive XR Elite od HTC przyszedł czas na publikację materiału. Przedstawiam moje wrażenia z nowego headsetu VR tajwańskiej marki. Bardziej uniwersalnej jednostki, która łączy też cechy okularów AR, mobilnego monitora dla różnych urządzeń oraz urządzenia Mixed Reality. Sprzęt zarówno do użytku w pełni niezależnego, bezprzewodowego, ale i współpracy z trybie PCVR.

Z nowymi kontrolerami ruchu o bardziej gamingowej charakterystyce oraz lekkiej konstrukcji z wymienną baterią (równoważącą balans gogli na głowie). Poznałem najciekawsze zalety gadżetu. Znalazłem też elementy, które można w urządzeniu poprawić. Jak wypadła recenzja? Zapraszam do przeczytania i obejrzenia krótkich nagrań w przekierowaniu poniżej.

Czytaj więcej: test gogli HTC Vive XR Elite


O czymś w TechMix’sie zapomniałem? Wrzucajcie w komentarzach lub hashtagu #TechMix co ciekawego w zeszłym tygodniu mogłem pominąć. Za tydzień kolejny TechMix! Już gromadzę info!