Mobilne granie 67 Michał Sitnik
Zobacz też: Mobilne granie #67

Chyba każdy zdążył już zauważyć, że gry mobilne generują coraz większy ruch w sklepikach na smartfony i tablety. Z kolei najlepiej sprzedającą się konsolą ostatnich lat jest przenośny Nintendo Switch. Oczy graczy coraz częściej kierują się na kieszonkowe tytuły. Te z roku na rok coraz mniej odbiegają od swoich stacjonarnych odpowiedników lub oferują wystarczającą grywalność, by zająć nas na dłuższy czas. Będę regularnie podsumowywał rynek w segmencie mobile gamingu. Pojawi się tu najciekawsze zapowiedzi, gry oraz info powiązane z działem gier na sprzęt mobilny. Okazjonalnie także ciekawostki ze świata retro.

Wow! To już prawie siedemdziesiąte podsumowanie! W zeszłym tygodniu zestawienie obfitowało w hardware’owe nowości, a więc informacje o maszynkach do przenośnej zabawy. W tym więcej jest wieści o nadchodzących na nie tytułach.=, ale ciekawej konsolki też nie zabraknie. Swój projekt pokazał Razer.


1. Sigma Theory mobilnie (premiera tygodnia)

3 lata po premierze na platformach stacjonarnych, gra Sigma Theory trafi na urządzenia mobilne: smartfony z iOS i Androidem oraz przenośną konsolę Nintendo Switch. Ta turowa strategia obsadzona w futurystycznym świecie ery nowej zimnej wojny, polega na walkach organizacji, które rywalizują o wpływy oraz władzę. Mechanika rozgrywki obejmuje zarówno działania dyplomatyczne, jak i agenturę oraz wszelkie formy wpływu znane z realnego świata (szantaże, łapówki, porwania itd.). Premiera już 18 października. Cena to ok. 40 zł.


2. Stery do Windows 11 na Steam Deck

Steam Deck działa na własnym Steam OS, ale można w nim zainstalować też platformę Windows 11. System Microsoftu nie jest jeszcze aż tak dobrze zoptymalizowany pod przenośny hardware Valve, więc ma mniej użytkowników. Twórcy konsoli przygotowali kolejną poprawkę w postaci sterowników (CS35L41) związanych z obszarem audio. Ciekawe, jak długo jeszcze zajmie, nim oprogramowanie będzie w pełni zdane do poprawnego działania.


3. Simulacra 3 (zapowiedź października)

25 października na platformach mobilnych pojawi się Simulacra 3 od malezyjskiego Kaigan Games. To gra przygodowa z kategorii horroru, w której zadaniem głównego bohatera (gracz wciela się w rolę lokalnego dziennikarza) jest poszukiwanie rozwiązania pewnej zagadki. Miasteczko nawiedza mroczna zjawa, a w tym czasie giną jego kolejni mieszkańcy. Posiadając telefon jednego z zaginionych otrzymujemy poszlaki, które ułatwią rozwiązanie zagadkowej sytuacji.


4. Honor X40 GT (gamingowy smartfon)

smartfony tygodnia 40 honor x40 gtTen tydzień nie obfitował w globalne premiery żadnego wyjątkowego smartfona, więc wzrok skierowałem na kierunek chiński. W Państwie Środka co chwila debiutuje jakaś ciekawa jednostka z Androidem. Tym razem gamingowy Honor X40 GT, a przynajmniej tak wynika z wybranych jego parametrów.

Chińska marka proponuje nieźle dopasowaną pod granie specyfikację Androida. Honor X40 GT ma kilka typowo gamingowych właściwości, m.in.:

  • płynny i responsywny ekran IPS LCD 6.81″ z odświeżaniem 144H i próbkowaniem 480 Hz (bazowy X40 posiadał AMOLED, ale ze 120Hz)
  • specjalne chłodzenie (8 warstw zbije temperaturę o jeden stopień)
  • chip Snadpragon 888 (nie najnowszy, ale kiedyś flagowy i wciąż mocny)
  • 8 lub 12 GB RAM i 256 GB na dane
  • potrójny aparat: 50 mega + 2x 2 mpx (głębia i makro)
  • bateria: 4800 mAh z szybkim ładowaniem 66W
  • system: Android 12 z nakładką Magic UI 6.1

Honor X40 GT został wyceniony na 2099 juanów (to cena startowa za konfigurację 8/256GB). To niecałe 300$. Jak wyżej wspominałem, na razie ta odmiana smartfona będzie oferowana jedynie w Chinach.


5. Homeworld Mobile na iOS i Androida (premiera tygodnia)

Pod sam koniec zeszłego stulecia (a nawet tysiąclecia 😉 ) sporym zainteresowaniem cieszył się Homeworld. Ponad dwie dekady później strategia otrzyma swoją mobilną wersję na iOS i Androida. Homeworld Mobile to spin-off, a więc żaden remake. W mechanice rozgrywki przenośna edycja nawiązuje jednak do swojego pierwowzoru, a więc pozwoli na toczenie kosmicznych bitew w trzech wymiarach. W całość wplątano nowoczesne elementy gry sieciowej.


6. Nowy Steam na iOS i Androida (aplikacja tygodnia)

Valve odświeżyło w końcu mobilną aplikację Steam na smartfony z iOS lub Androidem. Przez kilka ostatnich miesięcy apka była w fazie beta testów, w których uczestniczyli wybrani użytkownicy serwisu. Poprzednia wersja była mocno przestarzała i prosiła o zmiany. Oczywiście w zasobach pojawią się nowe rozwiązania poprawiające użyteczność narzędzia. Pierwszą zauważalną nowością będzie opcja logowania przez kod QR. Przyspieszy wejście na konto, bo nie zmusi do wpisywania nazwy użytkownika z hasłem lub kodu Steam Guard.

Drugą funkcją, której brakowało we wcześniejszej wersji aplikacji jest tryb zdalnego pobierania gier na PC. Wystarczy z poziomu telefonu kliknąć w odpowiedni przycisk, wybrać z listy komputer i tytuł będzie gotowy do instalacji. W aplikacji znajdziemy też wykaz promocji dla śledzonych pozycji (listy gier, które planowaliście kupić).


7. Sonic Frontiers na Nintendo Switch

A co w świecie Nintendo? Tu prawie zawsze na Nintendo Switch jakaś ciekawa premiera lub jej zapowiedź. Ósmego listopada na hybrydowy sprzęt japońskiego giganta pojawi się Sonic Frontiers. W związku z nieodległą datą debiutu developer udostępnił nowy zwiastun, na którym widać nowy system walki. Został wzbogacony o sporo nowych akcji (umiejętności, uników, combo itd.).


8. Take-Two zamyka Playdots

two dotsJedną z mobilnych gier, przy której spędziłem naprawdę sporo czasu, były Two-Dots i Two-Dots 2 od Playdots. W pewnym momencie skasowałem je ze smartfona, bo pożerały mi mnóstwo czasu. Teraz trafiam na informację o zamknięciu studia przez Take-Two Interactive. Bloomberg donosi, że pracę straci 65 pracowników, ale będą oni mogli ubiegać się o nowe stanowiska w Zynga (należącego do Take-Two). Całe szczęście, że tytuł nie zniknie ze sklepików na iOS i Androida.


9. Koniec Final Fantasy VII The First Soldier

Są gry, które mimo dobrej obsady i lubianego motywu rozgrywki jakoś nie są w stanie przetrwać na rynku. Tak staje się z Final Fantasy VII The First Soldier, która debiutowała pod koniec 2021 roku. Square Enix postanowiło wyłączyć serwery swojego battle royale z powodu coraz słabszego zainteresowania tytułem. Gra zniknie z App Store w styczniu 2023 roku. First Soldier to taki odpowiednik PUBG i Fortnite, ale w uniwersum FF. Arena pozwalała na walkę pomiędzy aż 75 graczami. Początkowo nic nie wskazywało na aż tak szybki zgon produkcji. Późniejsze braki i błędy techniczne gry spowodowały jednak wycofanie pozycji z mobilnych platform. Twórcy sami przyznali, że nie są w stanie podołać odpowiedniej jakości gry, więc są zmuszeni do zamknięcia projektu.


10. Razer Edge pod chmurę

Razer Edge do cloud gamingu2022 rok będzie chyba początkiem ery chmurowych konsolek, czyli gadżetów zoptymalizowanych do zabawy zdalnej lub przez internetowe serwery. W zeszłym miesiącu przedstawiałem Wam projekts Logitech G Cloud Gaming Handheld, a teraz swojego bezpośredniego rywala, ale z opcjonalnym 5G pokazał Razer.

Niestety nowy Razer Edge to konsolka skierowana na razie wyłącznie na rynek amerykański (wspólnie z Verizonem). Sprzęt to nic innego jak mini tablet z Androidem i podpinanymi kontrolerami Kishi. Z responsywnym i płynnym ekranem oraz nowym układem Snapdragon G3x Gen 1 Gaming Platform przygotowanym specjalnie pod ten mode.

Czytaj więcej o: Razer Edge


Kącik nowości na platformach chmurowych

Co tydzień informuję o nowych grach dodawanych do kilku popularnych serwisów streamingowych, w które można pograć m.in. na smartfonach, tabletach i PC-konsolkach z Windows. Od teraz chmurowe zapowiedzi i premiery będą pojawiać się w końcowej sekcji mojego cotygodniowego przeglądu. Update’y dotyczą: Apple Arcade, NVIDIA GeForce Now, Xbox Cloud Gaming w ramach Xbox Game Pass, Google Stadia, czy Netflix Games. W przyszłości dołączy pewnie Amazon Luna (jak będzie dostępne w Polsce).

11. Coczwartkowy update w GeForce Now

W tym tygodniu NVIDIA skupiła się na promocji wsparcia serwisu na nowych Chromebookach od Google – przystosowanych specjalnie pod serwis GeForce Now. Nie jest to aż tak mobilna rozgrywka, jak w przypadku smartfona lub tabletu, ale nadal przenośna. Oprócz tego przedstawiono pakiet aż jedenastu nowych pozycji w katalogu chmury:

  • Asterigos: Curse of the Stars (nowość na Steam)
  • Kamiwaza: Way of the Thief (nowość na Steam)
  • LEGO Bricktales (nowość na Steam i Epic Games)
  • Ozymandias: Bronze Age Empire Sim (nowość na Steam)
  • PC Building Simulator 2 (nowość na Epic Games)
  • The Last Oricru (nowość na Steam)
  • Rabbids: Party of Legends (nowość na Ubisoft)
  • The Darkest Tales (nowość na Steam)
  • Scorn (nowość na Steam i Epic Games)
  • Warhammer 40,000: Darktide Closed Beta (nowość na Steam)
  • Dual Universe (Steam)


12. Scorn w Xbox Game Pass

W chmurce Microsoftu widzę jedną bardzo ciekawą pozycję. Scorn był wyczekiwany z uwagi na swój upiorny klimat. Pierwsze recenzje są bardzo kontrastowe. Jedni się zachwycają, inni zauważają tu przerost formy nad treścią. Zwolennikami, której grupy jesteście? Gra do sprawdzenia w streamingu Xbox Game Pass, m.in. na urządzeniach mobilnych.


13. The Gardens Between w Apple Arcade

W zeszłym tygodniu przedstawiałem październikowe plany rozszerzenia katalogu Apple Arcade, a teraz wymienione pozycje powoli zaczynają pojawiać się w serwisie amerykańskiego giganta. Jest okazja krótko przedstawić pierwszy tytuł. The Gardens Between debiutował w 2018 roku i wciąż jest dostępny w App Store (30 zł). Teraz ta przygodówka z elementami gry logicznej pojawi się w cenie abonamentu. Oprócz ładnej oprawy graficznej interesująco wygląda mechanika tytułu. Gracz bawi się czasem, tj. rozwiązuje zagadki poruszając obiektami jakby przewijał obraz do przodu i do tyłu.


15. Chromebooki pod cloud gaming

Na koniec coś lekko wykraczającego poza mobile, ale wciąż do niego nawiązującego. Google przedstawiła pierwszy laptopy Chromebook pod cloud gaming. Kilka dni po informacji o wyłączeniu serwisu Google Stadia (początek 2023 roku) amerykański gigant informuje o sprzęcie pod streaming. W tym przypadku z wykorzystaniem konkurencyjnych platform. Lenovo, Asus i Acer są pierwszymi markami, które zaoferują zoptymalizowane pod chmurę lapki. Wychodzi na to, że przyszły rok może obfitować w maszynki do grania przez Internet zarówno w prawdziwie mobilnej wersji, jak i tej z nieco większymi ekranami. Notebooki tych producentów mają ekrany 120Hz i Wi-Fi 6/6E, by ogarnąć tytuły z NVIDIA GeForce NOW, Xbox Cloud Gaming i Amazon Luna.

Google chce też, by Acer, Corsair, HyperX, Lenovo, czy SteelSeries tworzyły peryferia i akcesoria od program gamingowych Chromebooków.