wearables tygodnia 51 Xiaomi Wireless AR Glass
Zobacz też poprzedni: wearables tygodnia #51

Zauważyłem, że lubicie moje cotygodniowe podsumowania, więc dorzucam do kilku moich flagowych serii (ogólnego TechMixa, przeglądów crowdfundingu, smartfonów, mobilnego grania oraz fotograficznych nowości w telefonach) kolejną. Tym razem skupiającą się na ubieralnych urządzeniach. Wearables z kwartału na kwartał mają wyraźne wzrosty sprzedaży. W segmencie tym dzieje się sporo, a ja znajduję czas tylko na najważniejszy przekaz tygodnia. Trochę to zmienię i postaram się zmieścić więcej wieści o nowinkach i premierach w odrębnym zestawieniu.


Jak zwykle na początek kącik ciekawostek:

  • Polar nie wyklucza powrotu do systemu Wear OS (przekazał CEO marki)
  • niektórzy użytkownicy zegarków Google Pixel Watch zgłaszają błędy w działaniu budzika/alarmu (nie uruchamia się prawidłowo, więc przestaje spełniać swoją rolę)
  • 21% – takie spadki w 2022 roku odnotował rynek gogli XR (Extended Reality) | wg IDC
  • 50 mln – tyle wearables łącznie sprzedało się w ostatnim kwartale 2022 roku | wg Canalys
  • 18% – to spadek sprzedaży wearables w Q4 2022 | wg Canalys
  • Michał Sitnik avatarwszystkie większe marki 9Apple, Xiaomi, Huawei, Samsung i Google) odnotowały spadki w sprzedaży wearables w Q4 2022 (tylko Apple odnotował wzrost roczny) | wg Canalys
  • 25% – aż takie spadki w Q4 2022 odnotował Fitbit | wg Canalys
  • 7% – takie spadki w 2022 roku odnotowały smartwatche od Apple, Google, Garmin i Samsunga | wg raportu CSS Insight
  • 16% – takie wzrosty w sprzedaży smart zegarków ogółem przewiduje w 2023 CSS Insight (dzięki podstawowym, tańszym zegarkom – koniem pociągowym mają tu być Indie)
  • 75% – aż takie wzrosty zanotują podstawowe smartwatche (poniżej 30$) na terenie Indii | wg CSS Insight
  • zaawansowane smartwatche wrócą do wzrostów dopiero w 2024 roku | wg CSS Insight
  • CSS Insight przewiduje, że poziom sprzedaży smartwatchy podwoi się jeszcze przed 2027 rokiem

1. Fitbit Sense 2 na moim nadgarstku (testy tygodnia)

Michał Sitnik Fitbit Sense 2Kilka tygodni temu byłem gościem polskiej prezentacji nowych wearables marki Fitbit. Teraz jeden z tych zegarków trafił na mój nadgarstek. Od razu ten najbardziej zaawansowany – Fitbit Sense 2. Sportowy smartwatch z doładowaniem rozwiązaniami Google – nowego właściciela Fitbit. Model ma tak dużo funkcji, że swoje testy postanowiłem rozbić na kilka miesięcy. Chcę odpowiednio zapoznać się z potencjałem trackera i sukcesywnie przedstawiać swoje wrażenia w regularnych, krótszych wpisach.

O nowych wpisach dot. urządzenia będę przypominał w każdym przeglądzie wearables tygodnia. W tym analizuję zegarek pod kątem inteligentnych funkcji. Pojawił się update aktywujący połączenia głosowe, a także Mapy Google i Google Portfel, ale dopiero próbuję je aktywować (z tym drugim mam pewne trudności, ale skontaktowałem się już z Fitbit w tej sprawie).

Czytaj więcej:

I jeszcze porcja aktualnych danych zebranych przez mój tracker w ostatnim tygodniu:

  • 89 – tyle km (pieszo) zrobiłem w ostatnie 7 dni
  • 77 – tyle pięter pokonałem w ostatnie 7 dni (nie korzystam z windy)
  • 130763 – tyle kroków przeszedłem w ostatnie 7 dni
  • 63 – takie średnie tętno spoczynkowe wskazuje mi zegarek
  • 2969 – tyle kcal dziennie (średnio) spalał mój organizm w ostatnich 7 dniach
  • 2000 – tyle łącznie pięter pokonałem odkąd noszę urządzenia Fitbit (odznaka „Baloniarza”)

2. Słuchawki OnePlus Buds Pro 2 Lite (Chiny)

wearables tygodnia 52 oneplus buds po 2 liteSłuchawki OnePlus Buds Pro 2 są na rynku (tym międzynarodowym) od niedawna. Debiutowały wraz z OnePlusem 11. Chiński producent oferował je u siebie w kraju już w grudniu 2022 roku, a więc tam również są świeżą propozycją. Marka postanowiła jednak rozszerzyć ofertę o wariant Lite. Zachowuje większość najlepszych cech flagowca, ale w przystępniejszej cenie (choć nie urywającej głowy). OnePlus Buds Pro 2 Lite wyceniono na 800 juanów (o 100 mniej od Pro 2). Jakie możliwości ma nowy wariant? Nie zmieniono mu designu, ale biała opcja kolorystyczna jest nowa.

  • aktywna redukcja szumów (z 48 dB)
  • potrójny mikrofon (do ANC, ale też rozmów telefonicznych)
  • wsparcie Hi-Res Audio Wireless z tuningiem Dynaudio (i Hansa Zimmera)
  • niskie opóźnienie 54ms
  • szczelność zgodna z certyfikacją IP55
  • czas pracy: 9h na jednym ładowaniu (39h łącznie z etui) i 6h/25h (z ANC)
  • wsparcie LHDC 5.0 (łączność do 1Mbps)

Co zatem zredukowano? Nie ma bezprzewodowego ładowania Qi oraz Spatial Audio z reakcją na ruch głowy. Nie wiadomo nic o ich międzynarodowej dostępności.

Wyróżniam za: zachowanie większości elementów premium, ale w nieco niższej cenie


3. Nadchodzą słuchawki Nothing Ear (2)

Czas na zapowiedź pierwszej premiery od Nothing na 2023 rok. Marka Carla Peia (założyciela OnePlus) rozpoczynała od słuchawek TWS i z drugą generacją produktów również wystartuje od hearables. Producent rozpoczął zwiastowanie Nothing Ear (2) na swoich kanałach społecznościowych. Promocja wstępna nie będzie długa, bo debiut szykowany jest już na 22 marca, a więc za około tydzień (od chwili pierwszej zapowiedzi były to dwa tygodnie). Jeszcze za wcześnie, by przewidywać cokolwiek na temat nowej wersji, ale na pewno będzie ulepszeniem tej pierwszej (więc ANC na bank będzie). Sądząc po pierwszym krótkim filmiku, słuchawki powinny być bardzo lekkie, bo radzi sobie z nimi Jelonek rogacz. “Better sound and better clarity” to z kolei zapowiedź lepszego brzmienia. Z przecieków dostępnych w sieci wynika, że design pozostanie bez zmian (zmianie ulegnie umiejscowienie mikrofonów, co za pewne poprawi jakość analiz otoczenia. W zasobach ma być też personalizowane wytłumianie i zaawansowane ustawienia EQ.

Czytaj więcej o: Nothing Ear (1) i Nothing Ear (stick)


4. Meta Questy z niższymi cenami

W zeszłym roku Meta podniosła ceny swoich gogli VR. Głównie z uwagi na efekty pandemii, czyli pozrywane łańcuchy dostaw i produkcje podzespołów potrzebnych do składania urządzeń. Sprzedaż headsetów nie należy jeszcze do wysokich, więc taki krok na pewno dodatkowo negatywnie wpłynął na popyt. Firma Marka Zuckerberga dość szybko zdała sobie z tego sprawę i obniżyła ceny Questów. Podejście jest jasne: „więcej ludzi ma wejść w VR” i choć jest to głównie marketingowy frazes towarzyszący zmianom, to jest w nim też sporo racji. Meta obniżyła ceny Quest 2 do 429$ (z 500$ za 256GB, natomiast 128GB nadal będzie kosztować 400$). Z kolei cenę Quest Pro zbito znacznie bardziej, bo z 1500 do 1000$. Przypomnę, że Questy drugiej generacji startowały w chwili premiery od 299$. W 2023 Meta planuje przeznaczyć aż 20% swoich wydatków na sekcję Reality Labs, więc musi zadbać o upowszechnienie hardware’u niezbędnego do metawersum.

Czytaj więcej:

Wyróżniam za: wyraźną obniżkę ceny topowej odmiany gogli Quest


5. ZTE Nubia Neovision Glass z Micro OLED

Segment okularów AR niebawem mocno przyspieszy, a to za sprawą propozycji Apple. Inni producenci jednak nie próżnują i też rozwijają swoje jednostki. ZTE jest wśród tych marek, które chcą zaznaczyć swoją obecność w dziale Augmented Reality. Projekt nubia Neovision Glass z ekranami Micro OLED zapowiedziano już podczas targów MWC w Barcelonie (początek marca). Gotowy produkt ma zadebiutować w Chinach miesiąc później.

Okulary mają oferować bardzo konkretną jakość obrazu. Co prawda z tylko 43-stopniowym zakresem widzenia, ale ze szczytową jasnością aż 1800 nitów. Poradziłyby sobie z trybem HDR, ale ZTE go nie wspiera (może na razie?). Panele urządzenia uzyskały certyfikację TÜV Rheinland. Neovision Glass mają odwzorować przed oczami 120-calowy obraz. Oprócz tego Hi-Res Audio z wielokierunkowymi głośnikami. Cena ma wynieść 2999 juanów. Na ten moment sprzęt będzie sprzedawany jedynie na terenie Chin.

Wyróżniam za: ekrany w Micro OLED z 1080p w 3500 PPI


6. Nowe kolory pasków do Apple Watcha

Apple wraz z nowym, żółtym wariantem iPhone’a 14 przygotował też nowe kolory kilku swoich akcesoriów. Trzy modele pasków zyskały kilka nowych barw. Ceny widzę wciąż takie same (czyli zbyt wysokie). Opaska pleciona w modelu Solo za 549 zł jest teraz dostępna w mlecznym fiolecie, soczystej pomarańczy i moro. Pasek sportowy za 249 zł w czystym błękicie, soczystej pomarańczy i moro. Z kolei opaska Solo (249 zł) w żywej zieleni, kanarkowym żółtym, moro i mlecznym fiolecie.

paski Apple Watch 2023

Wyróżniam za: kolejną falę nowy kolorów pasków dla zegarka Apple

Czytaj więcej o: Apple Watch series 8


7. Google z wytycznymi dla Wear OS

System Wear OS przechodził ostatnio pewne zmiany. Wraz z trzecią generacją kilka spraw się zmieniło, a Google przyłożyło się do poprawek. Gigant z Mountain View planuje kontynuować strategię i zapowiada wytyczne dla developerów, które mają wymusić projektowanie wyższej jakości aplikacji. Drobne elementy mają znacząco podnieść ogólne wrażenia z użytkowaniu smart zegarków. Co będzie od programistów wymagać Google w ramach nowego Wear OS, czyżby 4.0? Wśród nowych kryteriów/sugestii, które zaczną obowiązywać od 31 sierpnia pojawią się:

  • kompatybilność z Androidami 11 (lub nowszymi) – z zapewnieniem bezpieczeństwa
  • całe czarne tło (zapewne lżejsze dla ekranów AMOLED, czyli wydłużające czas działania, ale też „poszerzające” wizualnie ekran – jak w Pixel Watchach)
  • widoczność ikonki śledzenia aktywności
  • aktywność ma być prezentowana także w formie kart Tile (jeśli twórcy oferują kartę)
  • prezentację czasu w całym UI (na wzór Apple, które coś takiego oferuje od dawna)


8. Hypershell Omega – egzoszkielet dla globetrottera

Czas na inny rodzaj „wearable”. W crowdfundingu znalazłem egzoszkielet Hypershell Omega, którego wsparcie jest kierowane do podróżników. Konstrukcja ma odciążyć ciało od wysiłku związanego z pokonywaniem terenu, szczególnie podczas wypraw górskich. Szanghajski startup zapożyczył ideę ubieralnego systemu z segmentu militarnego i stanowisk pracy fizycznej (fabryk) i zaproponował ją w turystyce. Całość waży ledwie 1.8 kg, a ma siłę jednego konia mechanicznego. „Uciągnie” na 25-kilometrowej trasie z asystą AI – inteligentnego monitorowania pracy. Urządzenie jest w stanie pomóc nawet w biegu do 20 km/h. Udźwignie 30 kg, których mamy w trakcie spaceru w ogóle nie odczuwać.

Projekt Omega pojawił się na Kickstarterze, gdzie szuka wsparcia finansowego. Ceny startują od ok. 300$ za model Go, 400$ za Pro i ok. 800$ za Carbon. Różnią się zakresem możliwości.

Wyróżniam za: względnie lekką konstrukcję wspomagającą ruch


9. Nowa apka Huawei dla ich smart zegarków

Huawei Watch GT Runner
Huawei Watch GT Runner

Huawei ma własna platformę dla urządzeń mobilnych. Zarówno dla smartfonów (które kilka lat temu otrzymały bana na sporo rozwiązań znajdujących się w Androidach), jak i smartwatchy. Niebawem Huawei Watch GT Runner zaoferuje system HarmonyOS 3, więc przy okazji chiński gigant przygotował dla niego nową aplikację związaną z sekcją health & fitness. Globalna aktualizacja związana z upgradem softu dostarczy nowe tarczki i funkcje, ale apka do monitorowania oddechu będzie początkowo na wyłączność w Chinach. Nie będzie to jednak monitoring wyłącznie do częstotliwości oddechu. Ma potrafić więcej. Huawei chce zaangażować algorytmy do przewidywania infekcji. Mają bazować na ocenie temperatury, częstotliwości oddechu i odgłosów kaszlu. To jedno z pierwszych tego typu rozwiązań w dziale smart zegarków.

Jeszcze kończąc temat nowego systemu. HarmonyOS 3 jest już dostępne na Huawei Watch GT 3, Huawei Watch Buds i Huawei Watch GT 3 Pro. Huawei Watch GT Runner będzie kolejnym w tym gronie.

Wyróżniam za: ciekawe rozwinięcie możliwości analiz zdrowia


10. Najciekawsze smartwatche (2023)

Galaxy Watch 4 update 2022
Foto: samsung.com

Jak zwykle na zakończenie przypomnienie o moim subiektywnym podsumowaniu najciekawszych smart zegarków, które w 2023 roku rywalizują o uwagę klienta. Raczej tego z zasobniejszym portfelem. Przygotowałem listę modeli z wyższej półki, ale w szerokim spektrum cenowym (ale też funkcyjnym). Wybrałem najlepsze propozycje dla sportowców, czy podróżników, ale też osób kierujących się estetyką, no i oczywiście praktycznością. Zestawienie będę się starał w ciągu roku aktualizować.

Czytaj więcej o: najciekawsze smartwatche na rynku (2023)